گوجه‌فرنگی‌های فضایی به زمین بازمی‌گردند

ناسا اعلام کرد که توانایی پرورش گیاهان در فضا برای تهیه غذای تازه و بهبود تجربه زندگی خدمه در ماموریت‌های طولانی‌مدت آینده مهم است

فضانوردان در گلخانه کوچک آزمایشگاه درحال چرخش ایستگاه فضایی بین‌المللی گوجه‌فرنگی پاکوتاه کاشتند- Nicole Mann/NASA

با به‌پایان‌رسیدن پژوهش‌های موفقیت‌آمیز ناسا در زمینه تولید غذای تازه برای فضانوردان، گوجه‌فرنگی‌هایی که در فضا پرورش‌ یافته‌اند، آخر این هفته به زمین بازمی‌گردند.

این محصول گوجه‌فرنگی در ۱۵ آوریل با یک فضاپیمای باربری اسپیس‌ایکس دراگون (SpaceX Dragon) همراه با نزدیک به ۲ هزار کیلوگرم تجهیزات و آزمایش‌های علمی، از ایستگاه فضایی بین‌المللی به زمین ارسال می‌شود.  ‌

فضانوردان طی آزمایش وگ-۰۵ (Veg-05) در گلخانه مینیاتوری آزمایشگاه درحال چرخش ایستگاه فضایی بین‌المللی گوجه‌فرنگی‌های پاکوتاه کاشتند و سه بار محصول برداشت کردند. سپس این گوجه‌فرنگی‌ها را منجمد و ارزش غذایی آن‌ها را بررسی کردند.  

ناسا در یک پست وبلاگی نوشت: «توانایی پرورش گیاهان در فضا برای [تهیه] غذای تازه و بهبود تجربه زندگی خدمه در ماموریت‌های طولانی‌مدت آینده مهم است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«این سخت‌افزار را می‌توان به‌منظور استفاده برروی زمین برای ارائه محصولات تازه به کسانی که به باغ‌ها دسترسی ندارند و به‌عنوان باغبانی‌درمانی برای افراد مسن و دارای معلولیت تطبیق داد.»

سایر تجربیات ایستگاه فضایی بین‌المللی که آخر همین هفته به زمین ارسال می‌شود شامل کریستال‌های محصول سازمان فضایی ژاپنی جاکسا (Jaxa) است که به توسعه سلول‌های خورشیدی کارآمدتر کمک می‌کند و پژوهش سازمان فضایی کانادا درباره نحوه پیری شریان‌ها در ریزگرانش (شرایط نزدیک به بی‌وزنی).

از دهه ۱۹۸۰ که خدمه اهل شوروی اولین گل را در ایستگاه فضایی سالیوت۷ (Salyut7) پرورش دادند، پرورش غذا و گیاهان در فضا موضوع آزمایش‌های متعدد سازمان‌های فضایی مختلف بوده است.

سال گذشته، فضانوردان چینی، معروف به تایکونات‌ها (Taikonaut) نخستین بار بذر برنج را در فضا کاشتند. این اولین بار بود که دانشمندان موفق شدند چرخه کامل زندگی گیاه برنج را در محیطی ریزگرانشی تولید کنند که از یک دانه به گیاه کامل و تولید دانه رسید.

ناسا پخش زنده رایگان جداشدن و خروج فضاپیمای باربری دراگون از ایستگاه فضایی بین‌المللی را در ساعت ۱۰:۴۵ دقیقه صبح به وقت شرق ایالات متحده آمریکا (۳:۴۵ دقیقه بعدازظهر به وقت تابستانی بریتانیا) روز شنبه ۱۵ آوریل، در وب‌سایت خود قرار می‌دهد.  

© The Independent

بیشتر از علوم