آرکتوروس،‌ سویه جدید ویروس کرونا که درحال گسترش است

برخی ایالت‌های هند ماسک‌زدن را دوباره اجباری کرده‌اند و برخی کارشناسان در بریتانیا نیز خواهان همین موضوع شده‌اند

گرفتن آزمایش کرونا از شهروندان هندی در کلکته- DIBYANGSHU SARKAR / AFP

سویه جدیدی از ویروس کرونا در چند هفته اخیر درحال گسترش است و در ده‌ها کشور، ازجمله آمریکا، هند، سنگاپور، کانادا، بریتانیا و استرالیا، گزارش شده است. سویه «آرکتوروس» از خانواده امیکرون است و اولین‌بار در هند گزارش شد. 

رسانه‌های آمریکا در چند روز گذشته خبر از رواج یکی از زیرسویه‌های آرکتوروس داده‌اند که «ایکس بی بی یک شانزده» نام گرفته است. مرکز «کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها» در آمریکا چند روز پیش اعلام کرد که طی هفته گذشته ۱۰درصد تمامی موارد کرونا از این زیرسویه بوده‌اند. البته همچنان بیش از ۷۰درصد موارد از زیرسویه دیگری با نام «ایکس بی بی یک پنج» بوده‌اند. 

زیرسویه «ایکس بی بی یک شانزده» اولین‌بار در ماه ژانویه گزارش شد. سازمان جهانی بهداشت در ماه مارس گفته بود که آن‌ را تحت نظارت دارد. از ویژگی‌های آن این است که تغییرات ژنتیکی ایجادشده در آن، به این سویه ویروس، امکان برتری بر سایر اشکال ویروس را می‌دهد. براساس برخی پژوهش‌ها، آرکتوروس ۲۰ درصد بیش‌‌تر از آخرین زیرسویه عمده واگیردار است. 

رواج آرکتوروس باعث شده است که برخی کارشناسان در بریتانیا خواهان استفاده مجدد ماسک در وسایل حمل‌و‌نقل عمومی شوند. بنابر اعلام اداره ایمنی بهداشت، تابه‌حال پنج نفر از ابتلا به این سویه، جان خود را از دست داده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پروفسور استفن گریفین جزو چهره‌هایی است که گفته برای مقابله با این سویه جدید کرونا عموم مردم باید مجددا استفاده از ماسک و آزمایش‌های مرتب را ازسربگیرند. سازمان جهانی بهداشت هم هفته پیش گفت آرکتوروس را «سویه تحت نظر» می‌داند و به نظارت‌های خود بر آن می‌افزاید. 

در هند نیز تولید واکسن سرعت گرفته و در برخی ایالت‌ها زدن ماسک دوباره اجباری شده است. استرالیا دیگر کشوری است که از گسترش این سویه نگران است. در اندونزی نیز شاهد افزایش بستری‌شدن دراثر ابتلا به این سویه بوده‌ایم؛ اما هنوز عموما شاهد گسترشی در سطح موارد قبلی مثل امیکرون نبوده‌ایم. 

به گفته کارشناسان پزشکی،‌ تب بالا، سرفه و قرمزی چشم از علایم سویه جدیدند. مطرح‌شدن این مورد آخر باعث نگرانی شده است، چراکه درموارد قبلی کرونا سابقه چندانی نداشت. درعین‌حال، بعضی‌ پزشکان می‌گویند معلوم نیست قرمزی چشم لزوما به این سویه جدید مربوط باشد و باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود. 

پروفسور لارنس وود، ویروس‌شناس از دانشگاه واریک در بریتانیا، به روزنامه «ایندیپندنت» گفت که اوج‌گرفتن ابتلا به سویه جدید در هند نشان می‌دهد «مشکل هنوز تمام نشده است» و افزود: «باید حواسمان به این موضوع باشد. وقتی سویه جدید به میان می‌آید، باید ببینیم که آیا واگیرداری‌اش و ایجاد مریضی‌اش بیشتر است؟»

بیشتر از بهداشت و درمان