شهروند‌-خبرنگاران چینی‌ که در مورد شیوع کرونا گزارش داده بودند، پس از سه سال آزاد می‌شوند

فانگ بین که اکنون گزارش‌ها حاکی از فراهم شدن مقدمامت آزادی او و چند شهروند‌-خبرنگار دیگر چینی است، در آغازین روزهای شیوع کووید-۱۹ پس از انتشار تصاویری از وضعیت بیمارستان‌ها و اجساد جانباختگان، به شکل ناگهانی ناپدید شده بود

پلاکاردی از فانگ بین،‌ شهروند روزنامه‌نگار مفقود شده، در دست شهروندان هنگ‌کنگ دارد-ISAAC LAWRENCE / AFP

بستگان و افراد مطلع از پرونده مردی که سه سال پیش و در‌پی انتشار ویدیوهایی از وضعیت بیمارستان‌ها و اجساد جان‌باختگان شیوع کووید-۱۹ در ووهان، ناپدید شده بود، گفتند که مقام‌های چینی روز یکشنبه مقدمات آزادی این شهروند‌-خبرنگار و تعداد دیگری از شهروندان چینی را که با اتهام‌های مشابه بازداشت شده بودند، فراهم کرده‌اند.

این مرد که فانگ بین نام دارد و همچنین تعداد دیگری از شهروند‌-خبرنگاران چینی که در اوایل سال ۲۰۲۰ میلادی جزئیاتی از همه‌گیری ویروس کرونا در چین را در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرده بودند، پس از آن که انتشار ویدیوها و عکس‌هایشان سبب شرمساری مقام‌های چینی و علنی شدن ناتوانی حکومت این کشور در کنترل شیوع بیماری کووید شد، بازداشت شدند.

آخرین ویدیویی هم که یک فروشنده لباس‌های سنتی چینی قبل از بازداشت در توییتر منتشر کرده بود، تکه کاغذی بود که بر آن نوشته شده بود: «همه شهروندان مقاومت می‌کنند، قدرت را به مردم بازگردانید».

پرونده فانگ بین و دیگر شهروند-خبرنگاران بازداشت شده در دوره آغازین شیوع ویروس کرونا، بخشی از سرکوبی است که حکومت چین علیه منتقدان نحوه مدیریت چین در آغاز همه‌گیری کرونا اعمال کرد و هدف حزب کمونیست حاکم، کنترل «روایت» حکومتی از نحوه و چگونگی مدیریت شیوع کووید-۱۹ بود.

اتهامی که دولت چین علیه این شهروند‌-خبرنگاران از‌جمله فانگ بین به‌خاطر انتشار ویدیوهایی از وضعیت بیمارستان‌ها و اجساد جان‌باختگان ناشی از کووید-۱۹ مطرح و آن‌ها را در سه سال گذشته زندانی کرده بود، «ایجاد تشویش و تحریک به اغتشاش» بوده است، اتهامی مبهم که حزب کمونیست خلق چین آن را به‌طور معمول برای برخورد و زندانی کردن مخالفان سیاسی خود استفاده می‌کند.

دو نفر که از ترس انتقام دولت چین نخواستند هویتشان فاش شود، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتند که تعدادی از این شهروند‌-خبرنگاران قرار بوده است روز یکشنبه آزاد شوند، اما این خبرگزاری تاکید کرد که هنوز نتوانسته است آزادی این شهروند‌خبرنگاران چینی را به‌طور مستقل تایید کند یا تایید خبر آزاد شدن آن‌ها را از مقام‌های چینی دریافت کند.

براساس این گزارش، دو عضو اداره امنیت عمومی ووهان حاضر به پاسخگویی به هیچ سوالی درباره گزارش‌های مرتبط با آزادی این شهروند‌-خبرنگاران نشدند و تماس با دادگاهی که حکم محکومیت فانگ بین را صادر کرده بود، نیز بی‌نتیجه مانده است.

همچنین زنی که در دادگاه دیگری به درخواست تجدیدنظر فانگ بین رسیدگی کرده بود نیز گفت که مجاز به پاسخگویی سوالات درباره پرونده این شهروند‌-خبرنگار چینی نیست.

در اوایل شیوع اولیه کووید-۱۹، شهر ووهان با جمعیت حدود ۱۱ میلیون نفر، به کانون شیوع ویروس کرونا تبدیل شده بود. دولت و نیروهای نظامی چین این شهر با چنین جمعیتی را ۷۶ روز تحت قرنطینه کامل قرار دادند و تنها آمبولانس‌ها و پرسنل امنیتی و نظامی چین حق حضور در خیابان‌های ووهان را داشتند.

در آن زمان، تعداد کمی از شهروند‌-خبرنگاران چینی سعی کردند وضعیت خود و دیگران را با استفاده از تصاویری که با تلفن‌های هوشمند می‌گرفتند، در رسانه‌های اجتماعی بازگو کنند و از رعایت انحصار اطلاعاتی تحت نظارت شدید حزب کمونیست سر باز زدند.

تصاویر و اطلاعاتی که این شهروند‌-خبرنگاران چینی منتشر کردند، خیلی زود سبب شناسایی آن‌ها شد و فانگ بین و دست‌کم یک شهروند‌-خبرنگار دیگر به نام چن کیوشی در ماه فوریه سال ۲۰۲۰ ناگهان ناپدید شدند.

چن کیوشی بعد از دوره طولانی ناپدید شدن در سپتامبر ۲۰۲۱ یک‌بار در پخش زنده ویدیویی حساب کاربری یکی از دوستانش در یوتیوب ظاهر شد، اما بدون اشاره به جزئیات ناپدید شدن بیش از سال‌و‌نیم خود، گفت که دچار افسردگی شده است.

یک شهروند‌-خبرنگار دیگر به نام ژانگ ژان نیز که تصاویری از اولین روزهای شیوع ویروس کرونا در چین منتشر کرده بود هم به اتهام مشابه، «ایجاد تشویش و تحریک به اغتشاش» در دسامبر ۲۰۲۰ میلادی به چهار سال زندان محکوم شد.

ژانگ ژان در دوره زندان به اعتصاب غذای طولانی اقدام کرد. وکیلش در نیمه‌ سال ۲۰۱۲ میلادی اعلام کرد که او در اثر پیامدهای ناشی از زندان و اعتصاب غذا دچار بیماری شده است.

بیشتر از جهان