بنیاد ریگان: چین، روسیه، ایران و کره شمالی برای بمباران هسته‌ای آمریکا برنامه‌ریزی می‌کنند 

در این مقاله به پیشرفت‌های هسته‌ای ایران، کره شمالی و روسیه اشاره شده است، چین مهم‌ترین تهدید اتمی علیه ایالات متحده خوانده شده و از سیاست‌های نظامی بایدن به‌شدت انتقاد شده است

آزمایش هسته‌ای کره شمالی - ABC News

بنیاد رونالد ریگان در آمریکا، روز پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت، با انتشار مقاله‌ای در فاکس‌نیوز، هشدار داد که کشورهای چین، روسیه، کره شمالی و ایران در حال سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی برای بمباران هسته‌ای ایالات متحده‌اند و آمریکا باید هرچه زودتر به دفاع موشکی منسجم متوسل شود.

در این مقاله آمده است: «در اوج جنگ سرد، رئیس‌جمهور رونالد ریگان این دوراندیشی را داشت که از طرح دفاع استراتژیک، که بعدها به سیستم دفاعی جنگ ستارگان معروف شد، حمایت کند تا از ایالات متحده در برابر حمله موشکی احتمالی اتحاد جماهیر شوروی محافظت کند. اما به‌دلیل مخالفت شدید دموکرات‌ها، ملت ما هرگز توانایی دفاع موشکی خود را به‌طور کامل توسعه نداد و متاسفانه بازدارندگی هسته‌ای را دوچندان کرد. ما به ترس دشمنان خود از اینکه سلاح‌های هسته‌ای ما می‌تواند آن‌ها را نابود کند تکیه کرده‌ایم، تا از استفاده آن‌ها از سلاح‌های هسته‌ای علیه ما یا متحدانمان جلوگیری کنیم. اما نتیجه این بوده است که شهرها و مردم ما در برابر حملات هسته‌ای روسیه یا چین بدون محافظت بمانند.»

نویسنده مقاله بنیاد و موسسه رونالد ریگان - رئیس‌جمهوری جمهوری‌خواه سابق آمریکا- در ادامه می‌گوید امروزه چین، روسیه، کره شمالی و ایران به سرمایه‌گذاری در فناوری سلاح‌های هسته‌ای برای گسترش توانایی‌های خود به منظور ضربه زدن به ایالات متحده ادامه می‌دهند.

موسسه ریگان نوشت: «همچنین هر چهار کشور، لفاظی‌های تهدیدآمیز خود علیه آمریکا را تشدید کرده‌اند که نشان‌دهنده تمایل آن‌ها برای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای طی یک درگیری نظامی است. هر یک این کشورها با گسترش برنامه‌های هسته‌ای خود روشن کرده‌اند که زرادخانه هسته‌ای ما، دیگر عامل بازدارنده‌ای برای استفاده احتمالی آن‌ها از سلاح‌های هسته‌ای نیست. اگر بازدارندگی مرده است، پس مفهوم انهدام با تضمین متقابل، منسوخ شده است و باید دفاع موشکی همه‌جانبه به‌عنوان یک قابلیت ضروری برای حفاظت از شهروندانمان، موردبازنگری قرار گیرد.»

در ادامه این مقاله، از گسترش فناوری‌های هسته‌ای در ایران به‌عنوان «تهدیدی بزرگ علیه امنیت ایالات متحده» یاد شده است و با اشاره به پرتاب اولین ماهواره نظامی تهران به مدار زمین در آوریل ۲۰۲۰، آن را نشان‌دهنده «تلاش‌های مستمر جمهوری اسلامی برای توسعه موشک بالیستیک قاره‌پیما که می‌توانند به سواحل آمریکا برسند» تعبیر کرد.

در همین رابطه جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، بامداد روزجمعه ۱۵ اردیبهشت، در سخنانی تاکید کرد که این کشور به‌هیچ‌وجه به جمهوری اسلامی اجازه نخواهد داد تا به سلاح اتمی دست یابد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در مقاله موسسه دونالد ریگان، پس از مرور قابلیت‌های اتمی کره شمالی و روسیه، مانند ۳۱۰ موشک روس‌ها که می‌توانند ۱۱۸۹ کلاهک اتمی را حمل کنند، به چین رسید و آن را بزرگ‌ترین تهدید اتمی علیه ایالات متحده برشمرد.

بنیاد ریگان نوشت: «بر اساس تحلیل پنتاگون، حزب کمونیست چین احتمالا تا سال ۲۰۳۵ دارای انباری با ۱۵۰۰ کلاهک خواهد بود و اکنون نیز تعداد پرتابگرهای ICBM بیشتری نسبت به ایالات متحده دارد. چین همچنین در حال توسعه یک موشک کروز با قابلیت حمله زمینی است که برای شلیک از روی یک پرتابگر که تحت پوشش کانتینر حمل‌ونقل تجاری پنهان شد، طراحی شده است. ما فقط خودمان مقصریم. آسیب‌پذیری‌های کنونی ما محصول اولویت‌های سیاسی متضاد و کوته‌اندیشی خودمان است، زیرا دفاع موشکی پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱، پشت دیگر مسائل ملی قرار گرفت و تمرکز روی آن، در یک دهه اخیر از بین رفت.»

پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر، دولت جورج دبلیو بوش، رئیس‌جمهوری جمهوری‌خواه وقت آمریکا، با استقرار سامانه‌های دفاعی زمینی در لهستان و جمهوری چک برای دفاع در برابر موشک‌های بالیستیک میان‌برد یا دوربرد که اروپا یا ایالات متحده را هدف قرار می‌دهند، دفاع موشکی این کشور را احیا کرده بود. اما در سال ۲۰۰۹، دولت اوباما این طرح را کنار گذاشت و به‌جای آن، معماری دفاع موشکی بردهای کوتاه و متوسط را انتخاب کرد؛ تصمیمی که از نگاه جمهوری‌خواهان، ایالات متحده و اروپا را در برابر مجموعه‌ای از تهدیدها و حملات هسته‌ای احتمالی دشمنان آمریکا، آسیب‌پذیر کرده است.

در ادامه دولت دونالد ترامپ، آخرین رئیس‌جمهوری جمهوری‌خواه در آمریکا، نیز طی سال ۲۰۱۸ «دفاع موشکی میهنی» را به‌عنوان یکی از اجزای اصلی استراتژی دفاع ملی آمریکا انتخاب کرد، اما پس از کنار رفتن ترامپ در انتخابات، جو بایدن و یارانش با دستور عقب‌نشینی نیروهای نظامی آمریکا در اروپا و بخشی از خاورمیانه، میدان را برای نفوذ بیشتر کشورهایی مانند روسیه و چین باز گذاشتند.

موسسه ریگان می‌نویسد: «پیامدهای این تصمیمات سیاسی، وضعیت دفاع موشکی فعلی است که می‌تواند مقابل تهدیدهای کره شمالی و ایران ایستادگی کند، اما مقابل حملات چین یا روسیه خیر. موشک‌های آمریکا از انواع سامانه‌های حسگر زمینی، هوایی و دریایی برای رهگیری در فازهای میانی و پایانی پرواز استفاده می‌کنند، اما قادر به مقابله با نسل بعدی تهدیدهای هسته‌ای نیستند. با توجه به پیشرفت‌های دشمنان ما، ایالات متحده و متحدانش باید روی یک سیستم دفاع موشکی مدرن، مقیاس‌پذیر و یکپارچه سرمایه‌گذاری کنند تا بتواند تهدیدها را زودتر تشخیص دهد و آن‌ها را در هر مرحله رهگیری کند.»

این بنیاد فعال در زمینه فناوری‌های نظامی و حقوق بشر، همچنین معتقد است که ارتش این کشور به حسگرهای فضایی و ماهواره‌های راداری شبکه‌ای نیاز دارد تا «همه تهدیدهای مرتبط، از جمله موشک‌های کروز مافوق صوت» را ردیابی کند: «ما باید روی هوش مصنوعی و سامانه‌های یادگیری ماشین سرمایه‌گذاری کنیم تا توانایی ردیابی و تجزیه سریع اطلاعات ارائه‌شده از سوی این حسگرهای پیشرفته را داشته باشیم و از زمان تصمیم‌گیری و فرصت‌های رهگیری، تا حد ممکن اطمینان حاصل کنیم.»