پنتاگون توان مهار اقدامات تروریستی در افغانستان را از دست داده است

در نزدیک به دو سال گذشته، پنتاگون هیچ عملیاتی در افغانستان انجام نداده است

یک افسر امنیتی آمریکایی در حال دیده‌بانی در یک مرکز نظامی در استان خوست، افغانستان، سال ۲۰۱۱ــ TED ALJIBEAFP

وزارت دفاع آمریکا که سال ۲۰۲۱، هنگام عقب‌نشینی آمریکا از افغانستان، ادعا می‌کرد پس از خروج از این کشور می‌تواند تهدیدهای تروریستی را از طریق نظارت هوایی کنترل کند، اکنون این توانایی را از دست داده است و به نوشته روزنامه میلیتاری تایمز، مقام‌های وزارت دفاع آمریکا به اینکه توانایی کنترل اوضاع افغانستان را از دست داده‌اند، اعتراف کرده‌اند.

این روزنامه می‌نویسد در نزدیک به دو سالی که از خروج آمریکا از افغانستان می‌گذرد، پنتاگون علیه تهدیدهایی که در افغانستان علیه منافع آمریکا وجود دارد، هیچ عملیاتی انجام نداده است و حمله به ایمن الظواهری در ژوییه ۲۰۲۲ را هم سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) سازماندهی و اجرا کرد و پنتاگون نقشی در آن نداشت.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون، اوت ۲۰۲۱ گفته بود که وزارت دفاع آمریکا پس از خروج از افغانستان از طریق فضا نظارت را بر افغانستان ادامه می‌دهد و اگر در آنجا تهدیدی شناسایی شود، مهار خواهد شد.

در حالی که پنتاگون توانایی نظارت بر تهدیدها در افغانستان را از دست داده است، نگرانی‌ها از قدرتمند شدن گروه داعش خراسان که منافع آمریکا را تهدید می‌کند، در حال افزایش است. ژنرال اریک کوریلا، رئیس فرماندهی مرکزی ایالات متحده، در جریان جلسه استماع کمیته نیروهای مسلح سنا در ماه مارس، به قانون‌گذاران آمریکایی هشدار داد که داعش خراسان در حال تبدیل شدن یک تهدید بالقوه است.

ژنرال اریک کوریلا گفت: «تخمین فرماندهان من این است که [داعش خراسان] می‌تواند در کمتر از شش ماه و بدون هیچ هشداری، یک عملیات خارجی علیه منافع ایالات متحده یا غرب در خارج از کشور [افغانستان] انجام دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارشناسان امنیتی در آمریکا از توانایی پنتاگون برای هدف قرار دادن تهدیدهای تروریستی در افغانستان مطمئن نیستند. تاکنون مشخص نیست آیا پنتاگون مسئولیت دنبال کردن تهدیدهای تروریستی در افغانستان را به سازمان اطلاعات مرکزی سپرده یا این مسئولیت همچنان به عهده پنتاگون است که در این صورت بیانگر ناتوانی این نهاد است.

ست جونز، مقام سابق ضدتروریسم در پنتاگون که اکنون در مرکز مطالعات رهبری و ملی  کار می‌کند، به روزنامه میلیتاری تایمز گفت: «ایالات متحده اساسا در افغانستان کور است؛ به‌ویژه در مقایسه با سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ و پیش از عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی.»

به گفته این کارشناس امنیتی، آمریکا تا پیش از خروج از افغانستان، در آن کشور منابع متعددی داشت تا تهدیدهای تروریستی را مهار کند. این منابع عبارت بودند از کانال‌هایی در وزارت خارجه، دولت پاکستان، دولت پیشین افغانستان و شماری دیگر از نهادهای امنیتی که اکنون وجود ندارند.

پس از کشته شدن الظواهری در حمله هوایی نیروهای آمریکایی در کابل، جو بایدن ادعا کرد که آمریکا توانایی شناسایی و هدف قرار دادن هر نوع تهدیدی در افغانستان را دارد، اما اکنون که دو سال از عقب‌نشینی آمریکا از افغانستان می‌گذرد، پنتاگون هیچ عملیاتی برای مهار تهدیدهای موجود در افغانستان انجام نداده است.

گروه‌های متعدد تروریستی که تهدیدی علیه منافع آمریکا به شمار می‌روند، در افغانستان حضور دارند. داعش خراسان، القاعده، تحریک طالبان پاکستان، تحریک اسلامی ازبکستان، حزب اسلامی ترکستان شرقی و شماری دیگر از گروه‌های تروریستی در بخش‌های مختلف افغانستان از جمله در استان‌های شمالی و شرقی این کشور مستقرند.

بیشتر از جهان