آخرین سخنرانی اردوغان پیش از انتخابات:‌ کشور را با سازمان‌های تروریستی نمی‌شود اداره کرد

اردوغان مخالفانش را به هواداری از سازمان‌های تروریستی متهم کرد

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، روز شنبه یک روز پیش از انتخابات سرنوشت‌ساز این کشور، در محله بی‌اوغلوی استانبول برای هوادارانش سخنرانی کرد. او کوشید مخالفانش را به هواداری از سازمان‌های تروریستی متهم کند و گفت: «کشور را نمی‌شود در همکاری با سازمان‌های تروریستی اداره کرد. کشور را باید با در هم کوبیدن سازمان‌های تررویستی اداره کرد. مگر در جودی، گابار، تندورک و بستلر وارد آشیانه‌شان نشدیم؟»

اشاره اردوغان به عملیات‌های دولتش علیه مواضع «حزب کارگران کردستان» (پ‌ک‌ک) است. حمایت حزب چپ‌گرای «دموکراتیک خلق‌ها» که در آن کردها محوریت دارند از رقیب اردوغان، کمال قیلیچ‌داراوغلو، باعث این حمله‌های رئیس‌جمهوری شده است. اردوغان در سخنانش «حزب دموکراتیک خلق‌ها» را متهم کرد که «ادامه همان سازمان معروف تروریستی در پارلمان» است. در سوی مقابل، ائتلاف اردوغان با حزب اسلام‌گرای کرد «آرمان آزاد» (هوداپر) باعث مخالفت بسیاری شده است چرا که آن‌ را نزدیک به گروه مسلح «حزب‌الله کردی» می‌دانند که سابقه عملیات تروریستی دارد. در برخی گزارش‌ها، حتی برخی مردم منطقه «فاتح» در استانبول که به حمایت از اردوغان معروف‌اند، گفتند نگران‌اند که او با «هوداپر» ائتلاف کند و به همین علت به او رای نخواهند داد.

رای کردها حدود شش میلیون تخمین زده می‌شود و نقش مهمی در تعیین نتیجه انتخابات خواهد داشت. تصمیم «حزب دموکراتیک خلق‌ها» برای معرفی نکردن نامزد خود در انتخابات و حمایت قاطع آن از قیلیچ‌داراوغلو از جمله عوامل تعیین‌کننده بوده است. قیلیچ‌داراوغلو در پیغامی ویدیویی درباره کردها گفته بود: «اکنون با میلیون‌ها کرد مدام و هر روز به‌عنوان تروریست برخورد می‌شود. مردممان را از دولت دور می‌کنند. چرا؟ تا چند رای بیشتر بگیرند. شرمی ندارند. مردم عزیز من: گول این تبلیغات را نخورید».

موضوع کردها نه فقط به رای این جمعیت که به رای سایرینی برمی‌گردد که به مواضع نامزدها و ائتلاف‌هایشان در مورد این مسئله مهم اشاره دارند. حزب «دموکراتیک خلق‌ها» در خطر ممنوع شدن از طرف نهادهای قضایی است و به همین علت، تحت عنوان حزب «چپ سبز» در انتخابات پارلمانی شرکت خواهد کرد و امیدوار است با کسب تعداد قابل توجهی کرسی بتواند در آینده کشور نقش ایفا کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بازگشت به قاسم‌پاشا

اردوغان برای این سخنرانی محله قاسم‌پاشا در بی‌اوغلو را انتخاب کرده بود؛ همان محله‌ای که از کودکی در آن بزرگ شده و ده‌ها سال در آن فعالیت سیاسی کرده است. او در سخنانش گفت: «انتخاب بی‌اوغلو برای آخرین گردهمایی اتفاقی نبود. ما از سالیان پیش از قاسم‌پاشا هستیم. کودکی و جوانی‌ام را این‌جا صرف کردم. از ۱۳، ۱۴ سالگی همین‌جا فوتبال بازی می‌کردم. اولین ورودم به انتخابات در بی‌اوغلو بود…. من عاشق قاسم‌پاشا هستم. همین‌جا بزرگ شدم. فردا شب بیشتر هم عاشق‌ آن خواهیم بود.»

اما اردوغان به یاد دارد که شکست حزبش در انتخابات شهرداری چهار سال پیش برای او که خود روزگاری شهردار استانبول بود بسیار گران تمام شد. با این حال، او تاکید کرد که هرگز رابطه‌اش با استانبول قطع نشده و نمی‌گذارد در انتخابات‌های ریاست‌جمهوری و پارلمانی روز یکشنبه اتفاق سال ۲۰۱۹ بیفتد. او گفت: «آن‌ها که در انتخابات شهرداری اخیر پیروز شدند استانبول را به روزهای بد گذشته بازگرداندند.»

رئیس‌جمهوری ترکیه در سخنانش به اتحاد گسترده احزاب اپوزیسیون ترکیه که تحت عنوان «میز شش نفره» انجام شد اشاره کرد. او از مارل آکشنر، رهبر حزب راست میانه «حزب خوب»، انتقاد کرد و گفت: «مارل خانم چرا پای میز قمار برگشتید؟»

او در ضمن با تکرار اتهام‌های روزهای اخیر خود تمام احزاب اپوزیسیون را متهم کرد که همگی «طرفدار هم‌جنس‌گرایان‌اند» و گفت: «ما کشورمان را به این طرفداران هم‌جنس‌گراها نخواهیم باخت».

اردوغان پس از سخنان خود برای نماز به مسجد ایاصوفیه رفت؛ مسجدی که در زمان مصطفی کمال آتاتورک، بنیانگذار جمهوری ترکیه، به موزه بدل شده بود و اردوغان آن‌ را اخیرا دوباره به مسجد بدل کرد.

اما قیلیچ‌داراوغلو ترجیح داد برای روز آخر کارزار خود به آنیت‌کبیر، آرامگاه آتاتورک در آنکارا، برود. او فیلمی از کودکان را منتشر کرد که او را در نزدیکی آنیت‌کبیر احاطه می‌کنند و یکی‌ از آن‌ها می‌گوید: «برای اولین بار رئیس‌جمهوری را دیدم».

بیشتر از جهان