غبار میمون؛ مخدری که انسان را به خوردن شیشه و پرش از ارتفاع وامی‌دارد

غبار میمون یک کاتینون مصنوعی یا ساخته دست بشر است؛ کاتینون‌ها نوعی مخدر محرک طبیعی‌اند که در گیاه قات یافت می‌شوند

 یک بار استنشاق غبار میمون می‌تواند کمتر از دو پوند تمام شود- Canva

توهم، روان‌پریشی، حرکات غیرارادی بدن و قدرتی به سان غول سبز-هالک.

این‌ها صرفا برخی از اثرات مصرف «غبار میمون» بنا بر گزارش‌ها است؛ ماده مخدری نسبتا جدید و خطرناک که با طیف وسیعی از جرایم و مشکلات سلامتی مرتبط است.

مصرف این ماده مخدر رده «ب» پیش‌تر در ایالات متحده ممنوع شده است، و در پی گزارش‌هایی مبنی بر اینکه برخی از مصرف‌کنندگانش از ساختمان‌ها پایین پریده‌اند، یا کوشیده‌اند شیشه بخورند، ممکن است در بریتانیا نیز به زودی با مجازات‌های سنگین‌تری مواجه شود.

مقام‌های دولتی از کارشناسان مواد مخدر خواسته‌اند که این ماده را بررسی کنند، که می‌تواند باعث شود رده آن  بالا برود و در رده الف قرار گیرد.

غبار میمون چیست؟

غبار میمون یک کاتینون مصنوعی یا ساخته دست بشر است؛ کاتینون‌ها نوعی مخدر محرک طبیعی‌اند که در گیاه قات یافت می‌شوند.

این ماده مخدر که گاهی به آن بوتیلون ام‌۱، بلور جادویی، ام‌دی‌پی‌وی، متیلون یا پیرووالرون نیز می‌گویند، به شکل پودر، معمولا سفید، مایل به سفید، زرد یا قهوه‌ای عرضه می‌شود و به گفته یکی از نمایندگان مجلس بریتانیا، یک بار استنشاق آن می‌تواند کمتر از دو پوند تمام شود.

کاتینون‌ها نخست در حکم جانشین «قانونی» برای مواد مخدری از جمله اسپید، اکستازی و کوکائین در اینترنت فروخته می‌شدند.

فروشندگان برای اینکه با پلیس سر و کار پیدا نکنند، به کاتینون‌هایی که می‌فروختند، برچسب «برای مصرف انسان نیست» می‌زدند و آن‌ها را زیر عنوان غذای گیاه [کود] یا نمک حمام می‌فروختند.

دولت بعدا این ماده را ممنوع کرد.

نحوه مصرف آن چگونه است؟

غبار میمون را معمولا استنشاق می‌کنند. به صورت کپسول و قرص نیز یافت می‌شود و می‌توان آن را دود کرد یا در مواردی نادر، تزریق کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارشناسان ‌می‌گویند اطلاعات مربوط به اثرات غبار میمون که به طرز گسترده‌ای به اثرات آمفتامین‌ها (اسپید) و ام‌دی‌ام‌ای (اکستازی) شباهت دارد، هنوز در حال گردآوری است.

افسران پلیس تعریف می‌کنند که درگیر شدن با افراد تحت‌تاثیر این ماده مخدر، مانند گلاویز شدن با غول سبز (هالک افسانه‌ای) - شخصیت کتاب‌های مصور و دارای قدرتی مافوق بشری- است.

در یک مورد مردی که غبار میمون مصرف کرده بود، از ساختمانی بالا رفت و سپس از آن پایین پرید.

او بعد از فرود آمدن روی یک ماشین، از جا پرید و با افسران پلیس گلاویز شد و ظاهرا هیچ دردی احساس نمی‌کرد.

این دارو به ویژه در ناحیه استوک-آن-ترنت و استافوردشر مشکل‌ساز بوده است.

جک بررتون، نماینده محافظه‌کار بخش جنوبی استوک-آن- ترنت در مجلس، می‌گوید خوشحال است که دولت به بررسی این ماده مخدر پرداخته است.

زندگی‌های بر باد رفته

او گفت: «زندگی بسیاری بر اثر مصرف این ماده مخدر کاملا بر باد رفته است»

«برای معتادان درمانی وجود ندارد و این ماده مخدر خیلی اعتیادآور است. برای کسانی که به کام آن کشیده شده‌اند، بسیار سنگین و جانفرسا است.»

او افزود: «این ماده مخدر ارزان در دسترس است و بهای آن از مشروب کمتر است. بنابراین مردم می‌توانند به آسانی آن را تهیه کنند.»

«باید تغییر رده این ماده مخدر را بررسی کنیم و تبعات عرضه آن را بالا ببریم.»

کریس فلیپ، وزیر امور جرایم و عملیات پلیس، گفت که دولت به منظور کاهش دادن جرایم و رفتارهای ضداجتماعی، به «مقابله با عرضه و تقاضای مواد غیرقانونی» متعهد است.

او افزود: «قوانین ما در زمینه مواد مخدر باید با روند تحولات این مواد هماهنگ باشد.»

راب هسل، سربازرس و سرپرست عملیات مبارزه با مواد مخدر پلیس استافوردشر، می‌گوید که نیروی پلیس از تغییر دادن رده این ماده و قرار دادن آن در رده الف حمایت می‌کند.

© The Independent

بیشتر از جهان