اردوغان از کمک نقدی کشورهای حاشیه خلیج فارس به اقتصاد ترکیه خبر داد

رئیس‌جمهوری ترکیه در آستانه دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری از کمک مالی کشورهای حاشیه خلیج فارس خبر داد اما درباره میزان آن و نام کشورها توضیحی نداد

اردوغان افزود این کمک مالی، در بهبود وضعیت بازارهای ترکیه موثر خواهد بود - AFP

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه گفت کشورهای حاشیه خلیج فارس اخیرا با کمک مالی و پرداخت پول نقد به بانک مرکزی ترکیه کمک کرده‌اند.

او روز پنجشنبه در گفتگو با سی ان ان ترک، نامی از این کشورها نبرد، اما گفت که قصد دارد پس از برگزاری دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری در روز یکشنبه، برای تشکر با رهبران این کشورها دیدار کند.

اردوغان افزود این کمک مالی، در بهبود وضعیت بازارهای ترکیه موثر خواهد بود.

او گفت:« اقتصاد و سیستم بانکی و مالی ما کاملاً قوی است. در همین حال، کمک برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس در سیستم ما ذخیره شده است و این امر بانک مرکزی و بازار ما را حتی برای مدت کوتاهی آسوده می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اردوغان گفت: «بعد از انتخابات روز یکشنبه، خواهید دید که چگونه این رهبران به اینجا خواهند آمد و برای تشکر با  آنها دیدار خواهم کرد.»

به گزارش رویترز، اردوغان که به دنبال تمدید حکومت دو دهه‌ای خود در رای گیری روز یکشنبه است، به میزان کمک داده شده به ترکیه نیز اشاره‌ نکرد.

آنکارا در سال‌های اخیر حدود ۲۸ میلیارد دلار قرارداد مبادله ارزی با امارات متحده عربی، قطر، چین و کره جنوبی امضا کرده است و گمان می‌رود بیشتر این مبلغ در ذخایر بانک مرکزی ترکیه باشد.

وجوه خارجی، کاهش ذخایر ارزی بانک مرکزی را جبران کرده است. کاهش ذخایر ارزی بانک مرکزی هفته گذشته برای اولین بار از سال ۲۰۰۲، سالی که حزب عدالت و توسعه اردوغان برای اولین بار به قدرت رسید، منفی شد.

ارزش لیره ترکیه اخیرا و در چند نوبت در مقابل ارزهای خارجی به‌شدت کاهش یافت. اقتصاد ترکیه همچنین با تورمی فزاینده مواجه است.

بیشتر از جهان