جو بایدن: قول می‌دهم سوئد به‌زودی عضو تازه ناتو خواهد بود

به‌گفته جو بایدن، آمریکا به‌دنبال درگیری یا رویارویی با چین نیست، اما از منافع خود و متحدانش دفاع خواهد کرد و برای رقابت‌های شدید آماده است

بایدن خطاب به فارغ‌التحصیلان آکادمی نیروی هوایی ارتش گفت ناتو امروز قوی‌تر است و قوی‌تر هم خواهد شد - REUTERS/Kevin Lamarque

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، روز پنجشنبه در جریان سخنرانی در آکادمی نیروی هوایی ارتش آمریکا اعلام کرد سوئد به‌زودی عضو تازه‌ای از پیمان نظامی آتلانتیک شمالی (ناتو) خواهد بود.

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه اول ژوئن (۱۱ خردادماه ۱۴۰۲) در گزارشی به‌نقل از رئيس‌جمهوری آمریکا نوشت: ائتلاف نظامی ناتو، با وجود تمامی کارشکنی‌ها و تلاش‌های ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، قوی‌تر از قبل شده است.

بایدن خطاب به فارغ‌التحصیلان آکادمی نیروی هوایی ارتش آمریکا گفت: پذیرش اخیر فنلاند و به‌زودی عضویت سوئد در پیمان نظامی ناتو، این اتحاد را قوی‌تر خواهد کرد. او گفت: «این اتفاق خواهد افتاد، به شما قول می‌دهم.» اما جزئیات بیشتری ارائه نداد.

ترکیه از اعضای قدیمی ناتو به‌شمار می‌رود و از سال ۱۹۵۲ عضو این پیمان نظامی است. برابر سند تاسیس ناتو، تمامی کشوری‌های عضو باید با درخواست عضویت کشورهای جدید موافقت کنند.

پیش‌بینی روز پنجشنبه رئيس‌جمهوری آمریکا برای عضویت سوئد در ناتو، تنها چند روز بعد از گفت‌وگوی تلفنی او با رجب‌طیب اردوغان، رئيس‌جمهوری ترکیه، مطرح شد. بایدن روز دوشنبه درباره محتوای صحبت‌های اخیر خود با اردوغان گفت ترکیه در پی خرید جنگنده‌های اف-۱۶ است و من به رئیس‌جمهوری ترکیه گفتم باید از مخالفت‌های خود در برابر درخواست عضویت سوئد دست بکشد. با این حال، مقام‌های کاخ سفید به‌طور رسمی این موضوع را رد کرده‌اند که دولت بایدن در قبال موافقت ترکیه با عضویت سوئد در ناتو، قرار است جنگنده‌های پیشرفته اف-۱۶ در اختیار ارتش ترکیه قرار دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ارتش ترکیه، یکی از بزرگ‌ترین ارتش‌های عضو پیمان نظامی ناتو به‌شمار می‌رود. با این حال، مقام‌های دولتی ترکیه، برخلاف سایر متحدان خود در ناتو، تاکنون از ارسال تجهیزات نظامی به اوکراین خودداری کرده‌اند.

سوئد و فنلاند، هر دو از همسایه‌های روسیه به‌‌حساب می‌‌آیند. این دو کشور، بعد از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در فوریه سال ۲۰۲۲ به‌طور همزمان برای عضویت در پیمان نظامی ناتو درخواست دادند.

دولت اردوغان با عضویت فنلاند در ناتو موافق کرده است، اما عضویت سوئد را موکول به پیشبرد اقدامات محدود‌کننده دولت سوئد در برابر فعالیت‌ احزاب کرد مخالفت دولتش کرده است. دولت اردوغان همچنین دولت سوئد را متهم می‌کند که در برابر فعالیت گروه‌هایی افراطی که به «مقدسات مسلمان» توهین می‌کنند کوتاهی کرده است.

روز سه‌شنبه، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، از دولت اردوغان خواست فورا با درخواست عضویت سوئد در ناتو موافقت کند. وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که دولت اردوغان گام‌هایی مهمی برداشته است و باید زودتر تصمیم خود را نهایی کند.

رئيس جمهوری آمریکا، در بخش دیگری از صحبت‌های خود در جمع فارغ‌التحصیلان آکادمی نیروی هوایی ارتش درباره روابط با چین نیز صحبت کرد. به‌گفته بایدن، ایالات متحده به دنبال درگیری یا رویارویی با چین نیست.

به‌گفته جو بایدن، آمریکا و چین باید بتوانند برای حل‌وفصل برخی از مهم‌ترین چالش‌های جهانی، از جمله تغییرات آب‌وهوایی، همکاری داشته باشند. با این حال او تاکید کرد که ایالات متحده از منافع خود و متحدانش حمایت خواهد کرد و برای رویارویی‌ یا «رقابت‌ها شدید» آماده است.

بیشتر از جهان