چرا زنان خانواده سلطنتی سوئد لباس سنتی می‌پوشند؟

لباس اشراف آن‌قدر تجملی و گران بود که پادشاه سوئد را وادار به تصمیم‌گیری دراین‌باره کرد

«لباس ملی سوئد» به رنگ آبی و زرد  پرچم این کشور است -facebook/Kungahuset

شاهدخت ویکتوریا و دخترش استل به مناسبت روز ملی سوئد، پیراهن‌های گلدوزی شده سنتی کشورشان را پوشیدند. دلیل طراحی نسخه اولیه این لباس، جلوگیری از اسراف و چشم‌و‌همچشمی اشراف در برابر مد فاخر و گران اروپایی بود.

خانواده سلطنتی سوئد، ششم ژوئن از قلعه گریپسولم در ماریفرد دیدن کردند. روز ملی سوئد امسال باشکوه‌تر برگزار شد، زیرا در این سال مردم سوئد پانصدمین سال تاریخ مدرن کشور خود را از زمانی که گوستاو واسا در  ۱۵۲۳ پادشاه آن شد، جشن می‌گیرند.

تصاویر، استل و اسکار را در مقابل تابلو گوستاو اریکسون واسا - بنیانگذار سوئد مدرن، نشان می‌دهد. ملکه سیلویا هم در لباس سنتی در کنار کارل گوستاو شانزدهم، پادشاه سوئد، و سایر اعضای خانواده ظاهر شد.

شاهدخت ویکتوریا، ولیعهد سوئد، به خوش‌پوشی شهره است و گنجینه پروپیمانی از لباس‌های منتخب از خانه‌های مد درجه‌یک دارد، اما او نیز مانند سایر اعضای خانواده، به سنت‌های سوئدی هم مقید است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آیا سوئد لباس ملی دارد؟

لباس سنتی سوئد از دامن بلند، بلوز، پیش‌بند، جوراب و کفش چرمی تشکیل ‌شده است که معمولا زنان سوئدی می‌پوشند. لباس‌ سنتی مردانه که شامل شلوار، جوراب بلند و نوعی کت است، کمتر پوشیده می‌شود.

در قرون ‌وسطی مقررات سختگیرانه‌ای درباره سبک و رنگ لباس مردم در سوئد اعمال می‌شد که طبقه و محل زندگی افراد را مشخص می‌کرد. سال‌ها است که این مقررات دیگر رعایت نمی‌شود و زنان سوئدی در جشن‌های سنتی و محلی، مطابق سلیقه خود،  لباس‌های محبوبشان را می‌پوشند.

سوئد یک «لباس ملی» یا «Nationella dräkten» هم دارد و زنان خانواده سلطنتی سوئد در «روز ملی» آن را می‌پوشند: پیراهن آبی روشن، پیش‌بند زرد، یک بلوز سفید، جوراب و یک سربند.

«لباس ملی»سوئد، لباسی تاریخی است که به دستور پادشاه گوستاو سوم طراحی، و در ۱۷۷۸ معرفی شد. دلیل این کار هم نوعی ریاضت اجتماعی بود که پادشاه در برابر واردات اقلام تجملاتی و پارچه‌های گرانقیمت بنا کرد تا مطابق «قانون تعدیل هزینه» یا «قانون منع تجملات»، جلو ولخرجی‌ها را بگیرد. این کار او اعتراض برخی از اشراف را برانگیخت.

واکنش‌ها در اروپا متفاوت بود. یک دیپلمات سوئدی به نقل از ولتر، فیلسوف فرانسوی، گفت: «ملت‌ها باید خودشان باشند. آن‌ها فقط باید در چیزهای خوب از یکدیگر تقلید کنند»، و افزود که این کار پادشاه سوئد باعث شد که «در گور آرامش داشته باشد».

لباس‌های زنانه اشراف اروپایی در آن زمان، ترکیبی از تورهای دستباف، ابریشم‌های تافته ضخیم یا حریر نازک، منگوله، بالشتک‌های زیر دامن و تزئینات یقه و سرآستین بود. گرچه بسیاری از زنان درباری، از جمله ماری آنتوانت که در دهه ۱۷۸۰ تاثیر چشمگیری بر مد فرانسوی داشت، کوشیدند لباس‌ها را سبک‌تر و ساده‌تر کنند، این تغییرات لزوما به معنای ارزان‌تر شدن قیمت تمام‌شده لباس‌های اشراف نبود.

قوانین صرفه‌جویی اقتصادی در سوئد باعث شد که یک لباس مردانه و یک لباس زنانه طراحی شود. نسخه زنانه بعدها چندین بار تغییر کرد و امروزه لباس رسمی دربار سلطنتی است.

لباس ملی‌ای که امروزه بر تن زنان خانواده سلطنتی سوئد می‌بینیم، نخستین بار مارتا پالمه در ۱۹۰۳ طراحی کرد که چهره‌ای کلیدی در اصلاح لباس‌های ملی سوئدی برای زنان بود. مارتا پالمه در ۱۹۰۰میلادی، هنگامی که به شغل باغبانی در کاخ تولگارن مشغول بود، متوجه شد که لباس شاهدخت ویکتوریا بسیار راحت‌تر از لباس‌های تنگی است که او مجبور بود بپوشد. در نتیجه، در ۱۹۰۲ «انجمن لباس ملی زنان سوئد» را تاسیس کرد و یک سال پس از آن، «لباس ملی سوئد» را به رنگ آبی و زرد میهن‌پرستانه طراحی کرد که برای زنان در سراسر کشور مناسب بود.

این لباس از ۱۹۷۰ به بعد بیشتر به چشم مردم آمد و محبوب شد و پس از اینکه ملکه سیلویا در روز ملی سوئد در ژوئن ۱۹۸۳ آن را پوشید، جنبه رسمی‌تری به خود گرفت.

بیشتر از مُد و زیبایی