سفر هفته آینده وزیر خارجه تایوان به اروپا خشم چین را برانگیخته است

چین: از طرف اروپایی می‌خواهیم که ماهیت مسئله تایوان را درک کند، به تعهدهای رسمی به چین در مورد اصل چین واحد پایبند باشد

جوزف وو، وزیر امور خارجه تایوان در پراگ، پایتخت جمهوری چک، ۲۷ اکتبر ۲۰۲۱ ـMichal Cizek / AFP 

یان لیپاوسکی، وزیر امور خارجه جمهوری چک، روز جمعه نهم ژوئن اعلام کرد که جوزف وو، وزیر امور خارجه تایوان، هفته آینده از پراگ، پایتخت چک، بازدید خواهد کرد. لیپاوسکی افزود که بعید است مقامات چک سیاست خود در مورد تایوان را، که چین مدعی حاکمیت بر آن است، تغییر دهند.

به گزارش رویترز، چین روز جمعه در واکنش به این خبر از کشورهای اروپایی خواست تا پیش از سفر هفته آینده جوزف وو به آن قاره، هیچ تبادل رسمی با تایوان نداشته باشند و از نیروهای خواهان جدایی آن جزیره خودگردان حمایت نکنند.

تایوان هیچ روابط دیپلماتیک رسمی با کشور‌های اروپایی جز واتیکان ندارد. دولت چین هرگونه تماس بین مقامات تایوانی و کشورهای دیگر را همیشه محکوم می‌کند، زیرا پکن معتقد است برقراری روابط رسمی کشورهای دیگر با تایوان این جزیره خودگردان را تشویق به استقلال از چین می‌کند.

دولت تایوان به طور رسمی سفر جوزف وو به اروپا را تایید نکرده است، اما انتظار می‌رود که او در اندیشکده‌ای در پراگ، بلافاصله پس از پتر پاول، رئیس‌جمهوری چک، سخنرانی کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یان لیپاوسکی روز جمعه در پاسخ به سوالی درباره این سفر گفت: «دولت چک سیاست روشنی در مورد چگونگی حفظ روابط با تایوان دارد. بنابراین، من انتظار ندارم که به‌هیچ‌وجه از این سیاست منحرف شویم.» جمهوری چک روابط دیپلماتیک با تایوان ندارد، اما روابط اقتصادی و فرهنگی با این جزیره خودگردان دارد.

دولت چین تایوان را بخشی از «چین واحد» می‌داند و از سایر کشورها می‌خواهد ادعای حاکمیت چین بر این سرزمین را به رسمیت بشناسند. دولت منتخب دموکراتیک تایوان این ادعا‌ها را رد می‌کند.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، در نشستی خبری در پکن گفت: «تایوان وزیر امور خارجه ندارد و فقط دارای رئیس بخش امور خارجه محلی منطقه» است. وانگ ونبین افزود که موضوع «چین واحد» مبنای سیاسی چین برای توسعه روابط «دوستانه» با همه کشورهای جهان است.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین ادامه داد: «از طرف اروپایی می‌خواهیم که ماهیت مسئله تایوان را درک کند، به تعهدهای رسمی به چین در مورد اصل چین واحد پایبند باشد، از نیروهای جدایی‌طلب تایوان حمایت نکند، و زیر هیچ عنوانی، مبادلات رسمی با تایوان انجام ندهد.» او سپس خطاب به مقام‌های حزب دموکراتیک پیشرو تایوان گفت: «هر‌گونه اقدام جدایی‌طلبانه و تلاش برای به دست آوردن احترام خارجی‌ها شکست خواهد خورد.»

وزیر امور خارجه تایوان همچنین قرار است از بروکسل، مقر اتحادیه اروپا، بازدید کند. پیش از این، جوزف وو در سال ۲۰۲۱ به بروکسل و جمهوری چک و اسلواکی سفر کرده بود.

در ماه ژانویه، پتر پاول، رئیس‌جمهوری منتخب چک، و تسای اینگ وان، رئیس‌جمهوری تایوان، مدت کوتاهی پس از انتخاب او، در موفقیتی دیپلماتیک برای تایوان که چین را خشمگین کرد، تلفنی صحبت کردند.

مارکتا پکاروا آداموا، سخنگوی مجلس عوام جمهوری چک، در ماه مارس به قانونگذاران تایوان گفت که دو کشور با اصول آزادی و دموکراسی با یکدیگر پیوند دارند و جمهوری چک همیشه در کنار مردم آن جزیره می‌ایستد.

بیشتر از جهان