نقش محصولات حاوی قارچ در سلامت پوست

توانایی بالقوه قارچ‌ها در افزایش آب‌رسانی و کاهش التهاب و خارش باعث می‌شود که برای کسانی که علائم پسوریازیس و اگزما دارند موهبت باشد

قارچ شیتاکه می‌تواند به روشن کردن پوست یا کاهش لک پوست کمک کند-Canva

قارچ‌ها یکی از اجزای اصلی طب سنتی چینی‌اند. مدت‌هاست که جوامع سراسر آسیا از خواص درمانی قارچ‌ها استفاده می‌کنند. اما اکنون در دیگر نقاط جهان نیز به خواص این موجودات شگفت‌انگیز پی برده شده است.

به گزارش ساوث چاینا مورنینگ پست، گفته می‌شود که مصرف برخی قارچ‌ها فواید متعددی دارد، از تقویت کلی سلامت گرفته تا مبارزه با عوارض جانبی استرس بر بدن. این اثرهای مفروض هنوز تایید علمی نشده است، اما برای کسانی که به دنبال درمان‌های طبیعی و مکمل‌های غذایی‌اند گونه‌های مختلف قارچ همچنان جایگزینی مطلوب است، تا جایی که دامنه استفاده از آن‌ها به صنعت مراقبت از پوست نیز رسیده است.

دیوید یی، بنیان‌گذار نشان تجاری پوستی «گود لایت» (Good Light)، به چاینا مورنینگ پست گفت که مردم قرن‌هاست از قارچ‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن و روی پوست استفاده می‌کنند. او ادامه داد که در عصر مدرن نیز مردم می‌توانند از عصاره قارچ برای محافظت از سد دفاعی پوست و آب‌رسانی به آن بهره‌مند شوند.

آن تکه‌هایی از قارچ که قابل مشاهده است و از خاک یا کناره‌های درختان جوانه می‌زند از نظر فنی فقط اندام باردهی قارچ است. علم تا کنون ده‌ها هزار گونه قارچ شناسایی کرده است و در شناسایی میلیون‌ها گونه دیگر شک وجود دارد. بنابراین، عجیب نیست که اثر آن‌ها بر انسان بسیار متفاوت است.

مایکل احمد، مدیر ارشد آموزش جهانی در «هربی‌ور»، در گفت‌وگو با «ادیتوریالیست» گفت که در دسته قارچ‌ها تنوع ژنتیکی عظیمی وجود دارد و عصاره‌های متنوع در موارد متفاوت کاربرد دارند. او در ادامه افزود که برخی از قارچ‌ها آب‌رسانی‌ می‌کنند، برخی روشن‌کننده‌اند، و برخی خاصیت مُسکن دارند. چیزی که مهم است انتخاب قارچ مناسب برای درمان هر مشکل است.

به گفته متخصصان، برخی از قارچ‌ها می‌توانند آب را به داخل اپیدرم (سطحی‌ترین لایه پوست) بکشند و رطوبت را حفظ کنند. برخی دیگر ممکن است آنتی اکسیدان، اسیدهای چرب، سرامیدها، و ویتامین د (D) برای پوست فراهم کنند. در نتیجه فعالیت این قارچ‌ها، تولید کلاژن افزایش می‌یابد و ضمن آنکه رنگ چهره روشن‌تر می‌شود، سد دفاعی پوست نیز تقویت می‌شود. علاوه بر این‌ها، پیشگیری از پیری زودرس پوست، تعادل PH پوست، و اثر ضدالتهاب از دیگر فواید استفاده از قارچ‌ها در ترکیبات پوستی است.

توانایی بالقوه قارچ‌ها در افزایش آب‌رسانی و کاهش التهاب و خارش باعث می‌شود که برای کسانی که علائم پسوریازیس و اگزما دارند موهبت باشد.

علاوه بر این، قارچ‌ها را به‌عنوان آداپتوژن (مواد گیاهی که ممکن است در سطح مولکولی به تثبیت عملکرد سلول کمک کنند) طبقه‌بندی می‌کنند. گفته می‌شود این ویژگی باعث می‌شود که قارچ‌ها بتوانند استرس و عوارض جانبی آن را بهبود ببخشند، تعادل هورمونی را تنظیم کنند، و التهاب را تسکین دهند.

اگر به دنبال اضافه کردن قارچ به برنامه مراقبت از پوست هستید، ابتدا باید مشخص کنید که کدام نوع بیشتر به پوست شما کمک می‌کند. از آنجا که برخی از نشان‌های تجاری به سراغ گونه‌های خاص تخصصی می‌روند و برخی دیگر انواع متفاوت قارچ را آزمایش می‌‌کنند، بد نیست که انواع قارچ‌ها را بهتر بشناسیم تا محصول پوستی مناسب‌تری انتخاب کنیم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قارچ چاگا

این نوع قارچ سرشار از ملانین است و نسبت به بسیاری از غذاهای مثلا عالی آنتی اکسیدان بیشتری دارد. گفته می‌شود این ماده از پوست در برابر نور خورشید و دیگر اثرهای آب‌وهوا محافظت می‌کند و می‌تواند باعث کاهش قرمزی شود.

قارچ شیتاکه

این نوع قارچ می‌تواند به روشن کردن پوست یا کاهش لک پوست کمک کند. قارچ شیتاکه مملو از اسید کوجیک است که می‌تواند ملانین اضافه پوست را از بین ببرد و به از بین رفتن جای زخم و لک‌های تیره کمک کند. علاوه بر این، رنگ پوست را یکدست و رنگ چهره را روشن می‌کند.

قارچ برفی

گفته می‌شود که این قارچ می‌تواند تا ۵۰۰ برابر وزن خود آب جذب کند و بنابراین، عنصر آب‌رسان فوق‌العاده‌ای است. دیوید یی می‌گوید که در محصولات «گود لایت» از قارچ برفی استفاده می‌کنند که مرطوب‌کننده‌ای عالی است. این ماده رطوبت را روی پوست نگه می‌دارد، خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می‌بخشد، و پوست ملتهب را آرام می‌کند. او ادامه می‌دهد که این قارچ ماده‌ای شگفت‌انگیز است که مزایای ماده‌ای فعال مثل اسید هیالورونیک را در اختیار مصرف‌کننده می‌گذارد.

قارچ کوردیسپس

قارچ کوردیسپس سرشار از آنتی اکسیدان است. هنگامی که در فرمول محصولات موضعی استفاده می‌شود می‌تواند خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود ببخشد. این ماده همچنین می‌تواند پوست را آب‌رسانی کند، تولید کلاژن را تقویت کند، و تحریک ناشی از اگزما را آرام کند. علاوه بر این، این قارچ ممکن است در مقابل رادیکال‌های آزاد نیز از پوست محافظت کند.

بیشتر از مُد و زیبایی