مانور هوایی ناتو برای «نمایش قدرت» در آلمان و چند کشور اروپایی 

در این تمرین هوایی حدود ۲۵۰ هواپیمای نظامی و ۲۵ کشور ‏عضو و شریک ناتو شرکت دارند

پرواز هواپیمای آلمانی ECR Tornado از پایگاه هوایی شمالی یاگل در مانور ناتو- ECR Axel Heimken / POOL / AFP

پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، روز دوشنبه ۱۲ ژوئن در نمایش اتحاد با شریکان و مقابله با تهدیدهای بالقوه از جانب روسیه، بزرگ‌ترین رزمایش نیروی هوایی خود در اروپا را آغاز کرد.

در تمرین دفاع هوایی ناتو موسوم به «ایردیفندر-۲۳»، با هدایت آلمان، در حدود ۲۵۰ هواپیمای نظامی و  ۲۵ کشور عضو ناتو و کشورهای شریک این اتحاد نظامی-دفاعی، از جمله ژاپن و سوئد، شرکت دارند. این مانور هوایی ناتو تا ۲۳ ماه ژوئن ادامه خواهد داشت.

این مانور هوایی با هدف تقویت توان همکاری و آمادگی مقابله با پهپادها و موشک‌های کروز در صورت حمله به قلمرو ناتو اجرا می‌شود و در آن حدود ۱۰ هزار نیروی نظامی شرکت دارند. کارشناسان و مقام‌های نظامی کشورهای شرکت‌کننده در این مانور می‌گویند که بزرگ‌ترین پیام مانور نظامی این است که کشورهای ناتو توان دفاع از خود را دارند. 

اینگو گرهارتز، ژنرال ارشد آلمانی، به خبرگزاری فرانسه گفت که هواپیمای ایردیفندر در سال ۲۰۱۸ و در پاسخ به اقدام مسکو در الحاق کریمه از خاک اوکراین به روسیه تولید شد. او گفت که در مانور کنونی قرار نیست هواپیماها به سوی جایی مثل کالینینگراد روانه شوند. کالینینگراد استانی از روسیه در میان لهستان و لیتوانی است.

ژنرال گرهاترز ضمن اشاره به ماهیت دفاعی اتحاد ناتو گفت که این مانور نیز بر همین اساس برنامه‌ریزی شده است. اولین پروازهای این مانور پیش از ظهر دوشنبه از سه پایگاه هوایی آلمان صورت گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر، در روز شنبه، صدها نفر در وونستورف در شمال آلمان با شعار «صلح را تمرین کنید، نه جنگ را» علیه مانور هوایی ناتو تظاهرات کردند. شرکت‌کنندگان در تظاهرات خواستار یافتن راه‌حل دیپلماتیک برای حمله روسیه به اوکراین و آتش‌بس فوری شدند.

ایمی گاتمن، سفیر آمریکا در آلمان، گفت که این رزمایش «درباره سرعت و چابکی نیروهای متحد ما شکی باقی نمی‌گذارد». او افزود که هدف از این رزمایش ارسال پیام به کشورهایی چون روسیه است. گاتمن ضمن تاکید بر هماهنگی جمعی کشورهای عضو ناتو به خبرنگاران گفت: «اگر رهبرانی در جهان، مانند آقای پوتین، به روح و قدرت اتحاد ناتو توجه نکنند، تعجب خواهم کرد.»

جنگ روسیه علیه اوکراین سبب تقویت سازمان نظامی ناتو شد که تقریبا ۷۵ سال پیش برای رویارویی احتمالی با اتحاد جماهیر شوروی تشکیل شد. 

فنلاند و سوئد که همواره برای پرهیز از درگیری با مسکو مدت‌ها بی‌طرفی رسمی خود را حفظ کرده‌ بودند، پس از تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، خواهان عضویت در این پیمان شدند.

بر اساس ماده پنج اساسنامه ناتو، حمله به یک کشور عضو حمله به همه اعضا تلقی می‌شود.

رزمایش کنونی شامل آموزش و تمرین در سطوح عملیاتی و تاکتیکی است و به‌طور عمده در آلمان اجرا می‌شود. بخش‌هایی از آن نیز در جمهوری چک، استونی، و لتونی اجرا خواهد شد. در مجموع، حدود دو هزار پرواز در این رزمایش صورت می‌گیرد. 

ژنرال مایکل لو، مدیر گارد ملی هوایی آمریکا، گفت که مانور هوایی ناتو بر «تکمیل حضور دائمی آمریکا در اروپا و همچنین ارائه آموزش گسترده‌تر از معمول» تمرکز دارد. 

او گفت که بسیاری از خلبانان پیمان ناتو نخستین بار است که با هم کار می‌کنند و هدف مانور هوایی کنونی ایجاد روابط جدید با نسل جوان خلبان‌ها و «نمایش زورآزمایی با یک قدرت بزرگ است.»

بیشتر از جهان