اتهام کمیته پارلمانی بریتانیا؛ بوریس جانسون در پرونده «پارتی گیت» عمدا نمایندگان را گمراه کرده است

کمیته پارلمانی بریتانیا پس از یک سال نتیجه تحقیقات پرونده مشهور به «پارتی گیت» را منتشر و بوریس جانسون را به تحریف و منحرف کردن اعضای پارلمان متهم کرد

بوریس جانسون، نخست‌وزیر سابق بریتانیا-Daniel LEAL / AFP

اسناد کمیته پارلمانی بریتانیا نشان می‌دهد که بوریس جانسون، نخست‌وزیر سابق این کشور، «عمدا نمایندگان مجلس عوام را در پرونده منسوب به نقض قوانین در دوران همه‌گیری کرونا» گمراه کرده است.

این کمیته پس از یک سال تحقیق درباره پرونده مشهور به «پارتی گیت»، اسناد خود را در ۷۷ صفحه منتشر کرد. اعضای کمیته به دنبال درک واقعیت درباره مهمانی‌هایی بودند که بوریس جانسون، نخست‌وزیر وقت، در دوران کرونا در اقامتگاه رسمی خود، خانه شماره ۱۰ خیابان داونینگ استریت، برگزار کرده است.

گزارش این کمیته نشان می‌دهد که بوریس جانسون «با شهادت‌های دروغین، کمیته حقیقت‌یاب را به چالش کشیده» و از «اطمینان اعضای آن سوءاستفاده کرده است.»

نخست‌وزیر پیشین بریتانیا هفته گذشته پیش از علنی شدن این گزارش، با انتشار نامه‌ای از مقام نمایندگی در مجلس عوام استعفا داد. بوریس جانسون پس از ۲۲ سال از مقام خود به‌عنوان نماینده مجلس عوام کناره‌گیری کرد.

او در نامه استعفایش خطاب به نمایندگان مجلس عوام بریتانیا گفت: «دروغ نگفته‌ام و تنها آنچه را که باور داشته‌ام بیان کردم.» جانسون پیش‌تر برگزاری «مهمانی‌های متعدد با اعضای کابینه خود در دوران کووید را ضروری خوانده بود.»

شهردار سابق لندن در این نامه، کمیته تحقیقاتی پارلمان را به «پیش‌داوری» متهم کرد و گفت که «در هر حال از نگاه اعضای کمیته گناهکار» است. جانسون گزارش این کمیته را که پیشاپیش به اطلاعش رسیده بود، «جانب‌دارانه» خواند.

حالا گزارش این کمیته پارلمان بریتانیا نشان می‌دهد که با توجه به «تخلفات و اظهارات خلاف واقع»، حتی اگر بوریس جانسون از وکالت مجلس عوام استعفا هم نمی‌داد، دست‌کم به مدت ۹۰ روز تعلیق می‌شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در گزارش منتشرشده می‌خوانیم که «رهبر پیشین محافظه‌کاران بریتانیا، نه‌تنها پارلمان را گمراه کرده، بلکه روند تحقیقات کمیته را منحرف کرده و بدین ترتیب یکی از پایه‌های دموکراسی کشور را تضعیف کرده است.» این کمیته جانسون را متهم می‌کند که به «نمایندگان اهانت و دهن‌کجی» کرده است.

نخست‌وزیر پیشین بریتانیا با انتشار بیانیه‌ای به این گزارش واکنش نشان داد و گفت همچنان بر این باور است که او «هیچ تحریفی» انجام نداده است.

او در این نامه با تاکید براین موضوع که «به اشتباه به اعضای کمیته پارلمانی اعتماد کرده» است، نوشت: «این هریت هرمن، رئیس کمیته تحقیقاتی پارلمان بریتانیا به همراه اعضای این کمیته است که حقیقت را تحریف کرده‌اند.»

بوریس جانسون در ماه ژوئیه سال ۲۰۲۲ پس از دو سال نخست‌وزیری، در پی رسوایی‌های ناشی از پرونده «پارتی گیت» ناگزیر از مقام خود استعفا داد، اما تا تعیین شدن جانشینش تا ماه سپتامبر در مسند قدرت باقی ماند.

رهبر پیشین حزب محافظه‌کار بریتانیا در تمام طول دوران همه‌گیری کرونا، از ژوئیه سال ۲۰۱۹ تا سپتامبر ۲۰۲۲‌، نخست‌وزیر بریتانیا بود. او اولین بار در سال ۲۰۰۱ با انتخاب از حوزه «آکسبریج» وارد مجلس عوام بریتانیا شد.

کنترل شهرداری ابرشهر لندن بین سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶ و برگزاری موفقیت‌آمیز بازی‌های المپیک لندن در سال ۲۰۱۲‌، از بوریس جانسون یک سیاستمدار موفق و خوشنام ساخت.

جانسون که برخلاف پدرش یکی از مهم‌ترین رهبران حامی برگزیت، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بود، پس از سقوط ترزا می، جانشین او در پست نخست‌وزیری شد.

بیشتر از جهان