یونیسف: ۱۶ میلیون کودک افغان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند

شمار زیادی از این کودکان مسئولیت‌های فراتر از سن خود را بر عهده دارند

یونیسف شرایط کودکان در افغانستان را «فاجعه‌بار» توصیف کرده است--JAVED TANVEER / AFP

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف)‌، روز پنجشنبه ۲۵ خرداد (۱۵ ژوئن)‌، اعلام کرد که نزدیک به ۱۶ میلیون کودک در افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

فران اکیزا، نماینده یونیسف در افغانستان، در یک پیام ویدیویی گفت که حقوق کودکان در افغانستان هر روز نادیده گرفته می‌شود و شمار زیادی از این کودکان مسئولیت‌های فراتر از سن خود را بر عهده دارند. او بر اهمیت کمک مالی به کودکان افغان تاکید کرد.

او گفت: «حقوق کودکان در کشوری که کودکان زیر بار مسئولیت‌هایی فراتر از سن خود قرار دارند، روزبه‌روز تضعیف می‌شود. شمار زیادی از کودکان افغان به آب پاکیزه برای رفع تشنگی، پوشاک و محلی برای خوابیدن دسترسی ندارند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او با اشاره به اینکه کودکان آسیب‌پذیرترین قشر جامعه‌اند، گفت: «بسیاری از این کودکان زیر سایه ترس از خشونت، ازدواج زودهنگام و قرار گرفتن زیر بار مسئولیت‌های سنگین زندگی می‌کنند.»

یونیسف شرایط کودکان در افغانستان را «فاجعه‌بار» توصیف کرده و از خشونت و ازدواج زودهنگام، ابراز نگرانی کرده است.

یونیسف گفت از شرایطی که در آن دختران و پسران افغان بتوانند از بحران انسانی خارج شوند و به آرامش برسند، حمایت می‌کند.

بار روی کار آمدن مجدد طالبان‌، به شمار کودکان کار و آسیب‌پذیر در افغانستان افزوده شده است. بسیاری از خانواده‌ها در افغانستان مجبور شده‌اند که از کودکانشان برای انجام کارهای سخت استفاده کنند تا از فشار اقتصادی بکاهند.

طالبان به دختران تنها تا مقطع دبستان اجازه آموزش داده‌اند و دختران دبیرستانی را از رفتن به مدرسه محروم کرده‌اند و این باعث افسردگی و گوشه‌نشینی دختران دانش‌آموز شده است.

جامعه جهانی تاکنون حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است. با قدرت گرفتن طالبان، بحران انسانی و مالی گسترده‌ای در افغانستان رواج یافت و این گروه ظرفیت لازم برای مقابله با این بحران‌ها و بهبود وضعیت زندگی شهروندان را ندارد.