حمله ملخ‌ها و کاهش بودجه کمکی؛ گرسنگی جان سه میلیون کودک در افغانستان را تهدید می‌کند

در دو ماه گذشته، بیش از هشت میلیون نفر در افغانستان از دسترسی به کمک‌های غذایی محروم شده‌اند

سازمان بین‌المللی نجات کودکان (Save the Children)، روز دوشنبه ۲۹ خرداد، در گزارشی هشدار داد که شیوع ملخ مراکشی در کشتزارهای افغانستان هم‌زمان با کاهش شدید بودجه کمکی خطر گرسنگی و قحطی در این کشور را افزایش داده است.

این سازمان پیش‌بینی کرد که در پنج ماه آینده، یک‌سوم جمعیت افغانستان یعنی حدود ۱۵.۳ میلیون نفر در سطح بحرانی گرسنگی قرار خواهند گرفت که از این میان، ۳.۲ میلیون تن کودک‌‌اند.

سازمان نجات کودکان از شیوع شدید آفت ملخ مراکشی در هشت استان شمالی افغانستان که یکی از مضرترین آفات گیاهان در جهان است، ابراز نگرانی کرد و گفت که شیوع این آفت ممکن است تا ۱.۲ میلیون تن محصول گندم افغانستان معادل تقریبا یک‌چهارم کل محصول گندم این کشور را از بین ببرد. این میزان از محصول گندم، حدود ۴۸۰ میلیون دلار ارزش دارد. به این معنا که با از بین رفتن این مقدار محصول کشاورزی، برای تهیه غذا برای ساکنان مناطق آسیب‌دیده حداقل به همین مقدار بودجه نیاز است.

این در حالی است که سازمان‌های امدادرسان در افغانستان در سال جاری با کمبود شدید بودجه مواجه‌اند و بسیاری از آن‌ها کمک‌هایشان را کاهش داده‌اند. به گزارش سازمان نجات کودکان، در دو ماه گذشته به دلیل کاهش کمی بودجه برای افغانستان، هشت میلیون نفر از دسترسی به کمک‌های غذایی محروم مانده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سازمان اعلام کرد نهادهای کمک‌رسان در افغانستان هم‌اکنون با کمبود ۲.۲ میلیارد دلاری بودجه برای حمایت از آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه از جمله کودکان و خانواده‌ها به‌ویژه زنان و دختران مواجه‌اند. در این گزارش آمده است: «بدون تزریق فوری بودجه این کشور ممکن است به شرایطی شبیه قحطی وارد شود.»

سازمان نجات کودکان در این گزارش تاکید کرد جامعه جهانی باید کمک‌های بشردوستانه به افغانستان را افزایش دهد و کمک‌های توسعه‌ای به مردم افغانستان را از سر بگیرد. ارشد مالک، رئیس این سازمان در افغانستان، گفت: «جامعه بین‌المللی مکلف است و تعهد اخلاقی دارد که در این برهه سخت از کودکان، زنان و خانواده‌های افغان حمایت کند.» او افزود: «کودکان از این بحران بیشترین آسیب را می بینند و میلیون‌ها نفر متضرر می‌شوند؛ مگر اینکه کمک‌های بشردوستانه فورا افزایش یابد.»

این مقام سازمان حمایت از کودکان تاکید کرد که تنها کمک‌های بشردوستانه به افغانستان راه‌حل این بحران نیست، بلکه کمک‌های توسعه‌ای به این کشور برای رشد کلی اقتصاد هم باید از سر گرفته شوند.

بحران شدید گرسنگی و فقر در افغانستان از اوت ۲۰۲۱ و با سلطه طالبان بر افغانستان آغاز و با خشکسالی و بلایای طبیعی تشدید شد. هرچند سازمان ملل متحد و کشورهای جهان در کمتر از دو سال گذشته بیش از دو میلیارد دلار کمک بشردوستانه به افغانستان اهدا کرده‌اند، در شش ماه اخیر، با تشدید قوانین سختگیرانه از سوی طالبان برای زنان این بودجه تا حد زیادی کاهش یافت.

اکنون که طالبان به زنان اجازه نمی‌دهند در سازمان‌های غیردولتی و حتی دفاتر سازمان ملل متحد در افغانستان کار کنند، بودجه کمکی برای این کشور نیز به‌شدت کاهش یافته است. سازمان‌های امدادرسان عموما از کاهش شدید بودجه و در نتیجه محروم شدن مردم نیازمند از دسترسی به کمک‌های بشردوستانه شاکی‌اند.

بیشتر از جهان