برد خفیف ایران برای قهرمانی تورنمنت کافا

تیم ملی با درخشش طارمی و آزمون فینال مقابل ازبکستان را یک بر صفر برد

تیم ملی بعد از دو برد پرگل مقابل افغانستان و قرقیزستان صدرنشین گروه دوم شد تا در فینال با ازبکستان روبرو شود- عکس از همشهری

تیم ملی فوتبال ایران با برد یک بر صفر مقابل ازبکستان قهرمان اولین دوره تورنمنت کافا شد. سردار آزمون در دقیقه ۴۸ تک گل این بازی نزدیک را زد.

تیم ملی بعد از دو برد پرگل مقابل افغانستان و قرقیزستان صدرنشین گروه دوم شد تا در فینال با ازبکستان روبرو شود. شاگردان قلعه‌نویی برای مرحله گروهی در قرقیزستان بودند و برای فینال به تاشکند سفر کردند.

ایران بازی را با ترکیب علیرضا بیرانوند، احسان حاج‌صفی، سعید عزت‌اللهی، مرتضی پورعلی‌گنجی، محمدحسین کنعانی‌زادگان، روزبه چشمی، رامین رضاییان، مهدی قایدی، محمد محبی، سردار آزمون و مهدی طارمی شروع کرد. آزمون که مصدومیتی جزئی داشت به بازی رسید، ولی علیرضا جهانبخش به‌دلیل آسیب‌دیدگی نتوانست در فینال به میدان برود. نکته ترکیب تیم ملی حضور همزمان چشمی و عزت‌اللهی در خط میانی بود؛ دو هافبک دفاعی که خصوصیات مشابهی دارند. همچنین طارمی کمی عقب‌تر از آزمون و نزدیک به خط میانی بازی می‌کرد و انتظار می‌رود که قلعه‌نویی برای بازی‌های مهم تیم ملی همین برنامه را داشته باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ازبکستان در حضور تماشاگرانش شروع نسبتا بهتری داشت. نتیجه ضربه ایستگاهی دقیقه چهارم این تیم برخورد سر به سر بیرانوند و عزت‌اللهی بود که به قیمت مصدومیت دروازه‌بان تیم ملی تمام شد و او مثل بازی ایران – انگلیس در جام جهانی مجبور شد زمین را ترک کند. اولین خطر جدی بازی در دقیقه نوزدهم متعلق به ازبکستان بود که نیازمند، جانشین بیرانوند، شوت اورونوف از زاویه بسته را به کرنر فرستاد. ایران به تدریج بازی را به تعادل کشاند و ضربات سر آزمون و طارمی از کنار دروازه ازبکستان بیرون رفت، ولی تیم ملی در نیمه اول نمایش خوبی نداشت.

قلعه‌نویی در شروع نیمه دوم یک تعویض داشت و امیری در هافبک چپ جانشین قایدی شد که روز ناموفقی داشت. تیم ملی نیمه دوم را بهتر شروع کرد و آزمون روی پاس طارمی موفق شد از لبه محوطه جریمه دروازه را باز کند.

ازبکستان در دقیقه ۵۰ روی اشتباه جایگیری خط دفاع ایران فرصتی عالی برای زدن گل تساوی به دست آورد، ولی اورونوف در موقعیت تک به تک تعلل زیادی داشت و در بازگشت مدافعان ایران ضربه‌اش را به پای نیازمند کوبید. صحنه مهم بعدی شوت دقیقه ۶۴ چشمی بود که دروازه‌بان ازبکستان آن را به زحمت دفع کرد.

بازی تا دقیقه ۹۰ بدون حادثه مهمی ادامه داشت که کنعانی‌زادگان به‌دلیل اعتراض به داور کارت زرد دوم را گرفت و اخراج شد. مدافع تیم ملی حاضر به ترک زمین نشد و به همین دلیل، بازیکنان میزبان با او درگیر شدند. بازی بعد از وقفه‌ای کوتاه ادامه پیدا کرد و ایران توانست با گل آزمون به قهرمانی برسد.

در پایان بازی طارمی به‌عنوان بهترین بازیکن فینال انتخاب شد. ستاره پورتو همچنین عنوان بهترین گلزن و بهترین بازیکن مسابقات را هم به دست آورد.

تورنمنت کافا محک سختی برای تیم ملی نبود، ولی ازبکستان در فینال نشان داد که دفاع تیم ملی هنوز مشکلاتی دارد. پورعلی‌گنجی در این بازی چند بار جا ماند و در سمت چپ با حاج‌صفی هماهنگی بالایی نداشت. اردوی بعدی تیم ملی شهریور ماه خواهد بود و هنوز حریفان تدارکاتی آن اردو مشخص نشده است.

بیشتر از فوتبال