نوع جدیدی از افسردگی که با دارو درمان نمی‌شود

این نوع افسردگی بسیاری از ویژگی‌های اختلال‌های کمبود توجه و بیش‌فعالی را دارد

از هر پنج نفر، یک نفر به افسردگی مبتلا است‌ـ Canva

در پژوهش تازه‌ای که در دانشکده پزشکی استنفورد انجام شده است، نوع جدیدی از افسردگی در ۲۷ درصد بیماران شناسایی شد که با داروهای افسردگی متداول درمان نمی‌شود.‌

به گزارش نیویورک پست، این نوع افسردگی بسیاری از ویژگی‌های اختلال‌های کمبود توجه و بیش‌فعالی را دارد، از جمله خویشتن‌داری اندک، مشکل در برنامه‌ریزی، ناتوانی در حفظ تمرکز و مشکل در خودداری از رفتار نامناسب.

به نوشته پژوهشگران دانشگاه استنفورد، داروهای تجویزی متداول برای درمان افسردگی عملکرد سروتونین در مغز را هدف می‌گیرند، اما این روش در درمان «بیماران دچار اختلال شناختی چندان موثر نیست».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لیان ویلیامز، نویسنده ارشد این مقاله پژوهشی، می‌گوید یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها یافتن راهی جدید برای درمان این عارضه‌ است که اکنون در مرحله آزمون و خطا قرار دارد.

بر اساس پژوهش جدید مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، از هر پنج نفر، یک نفر به افسردگی مبتلا است.

ویلیامز در ادامه می‌افزاید افسردگی به صورت‌های متفاوت در افراد متفاوت نمود پیدا می‌کند، اما یافتن وجوه مشترک، مانند عملکرد مغزی مشابه، به متخصصان حوزه پزشکی کمک می‌کند تا روش‌های درمانی موثری برای هر فرد در نظر بگیرند.  

در این پژوهش، ۱۰۰۸ نفر شرکت کردند که دچار اختلال افسردگی بودند و دارو مصرف نمی‌کردند. به آن‌ها داروهای متداول حاوی سروتونین مانند لکساپرو، زولوفت و افکسور داده شد.

به گزارش نیویورک پست، پژوهشگران دریافتند که ۲۷ درصد شرکت‌کنندگان علائم کندی شناختی و بی‌خوابی، عملکرد شناختی ضعیف در آزمون‌های رفتاری، و همچنین کاهش فعالیت در بخش‌های جلویی مغز داشتند.

ویلیامز و همکارش، لورا هک، بر اساس داده‌های جدید توصیه می‌کنند بیماران دچار این علائم پیش از آغاز درمان، برای عکسبرداری فرستاده شوند.

هک می‌گوید: «این پژوهش مهم و حیاتی است زیرا روانپزشکان برای تصمیم‌گیری در مورد درمان افسردگی، ابزارهای سنجش معدودی در اختیار دارند. بیشتر بر مبنای مشاهدات و شرح حال خود فرد است. عکسبرداری هنگام انجام فعالیت‌های شناختی شیوه‌ای به‌نسبت نوین در درمان افسردگی است.»

هک و ویلیامز همچنین رفتاردرمانی شناختی را پیشنهاد می‌کنند. در این شیوه، به بیماران روش‌های استفاده از راهبردهای حل مسئله نشان داده می‌شود تا «افکاری که در اختلال عاطفی و از دست دادن توانایی‌های اجتماعی و شغلی دخیل‌اند» خنثی شوند.

بیشتر از بهداشت و درمان