دبیرکل ناتو: از متحدانمان در مقابل تهدیدهای مسکو و مینسک محافظت خواهیم کرد

اندیشکده‌ای آمریکایی می‌گوید پایگاه‌هایی در بلاروس در حال ساخت‌اند که قرار است میزبان شبه‌نظامیان واگنر باشند

ینس استولتنبرگ، دبیرکل نروژی ناتو، می‌گوید که این ائتلاف نظامی آماده است از خود در برابر هرگونه تهدید ناشی از جابه‌جایی نیروهای واگنر از روسیه به بلاروس دفاع کند.

کشورهای غربی از زمانی که یوگنی پریگوژین، فرمانده شبه‌نظامیان واگنر به بلاروس رفت، نگران شده‌اند مبادا نیروهای او نیز به بلاروس منتقل شوند و در کشورهای شرقی اتحادیه اروپا و عضو ناتو در این منطقه بی‌ثباتی و تنش به وجود آورند.

گیتاناس ناوسدا، رئیس‌جمهوری لیتوانی، عضو اتحادیه اروپا، پس از نشستی با ینس استولتنبرگ در لاهه هلند، گفت: «اگر گروه واگنر قاتلان زنجیره‌ای خود را در بلاروس مستقر کند، همه کشورهای همسایه با خطر بی‌‌ثباتی مواجه خواهند شد.»

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، در این نشست که رهبران شش کشور دیگر عضو ناتو از جمله لهستان نیز در آن شرکت داشتند، گفت:‌ «هنوز خیلی زود است که بگوییم حضور واگنر در بلاروس برای متحدان ناتو چه معنایی می‌تواند داشته باشد، اما ناتو از وجب‌به‌وجب خاک متحدانش در برابر تهدیدهای مسکو یا مینسک محافظت خواهد کرد.»

دبیرکل ناتو در لاهه تصریح کرد که ناتو به مسکو و مینسک «پیام روشنی» می‌فرستد تا برای رهبران روسیه و بلاروس جایی برای «سوء‌تفاهم» باقی نماند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آندری دودا، رئیس‌جمهوری لهستان، هم روز سه‌شنبه در لاهه تاکید کرد که حضور نیروهای واگنر در بلاروس باید در اجلاس ماه ژوییه ۳۱ کشور عضو ناتو بررسی شود. این اجلاس ۱۲ و ۱۳ ژوییه ۲۰۲۳ در بروکسل، مقر ناتو، برگزار خواهد شد. دودا اعلام کرد که هرگونه احتمال انتقال نیروهای واگنر به بلاروس اروپا را با بحرانی جدی‌تر روبرو خواهد کرد.

رسانه‌های روسیه می‌گویند یوگنی پریگوژین، فرمانده مزدوران واگنر، طبق توافق با الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس، روز سه‌شنبه وارد این کشور شده است؛ سفری که به گفته کاخ کرملین، «تبعید رهبر شبه‌نظامیان واگنر از خاک روسیه» است.

این تبعید اجباری پس از شورش نیروهای واگنر علیه کرملین و قصد حمله آن‌ها به نهادهای دولتی در مسکو به اجرا گذاشته شد.

حضور یوگنی پریگوژین، فرمانده واگنر، در بلاروس در حالی رخ می دهد که این کشور با برخی از کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی از جمله لهستان، لیتوانی و لتونی، هم‌‌مرز است. پس از جنگ اوکراین، لهستان مهم‌ترین میزبان پناهجویان اوکراینی در جهان به شمار می‌رود.

اعتراف پوتین درباره واگنر

در سویی دیگر، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، سه‌شنبه در دیداری با مقام‌های نظامی این کشور، برای نخستین بار اعتراف کرد که شبه‌نظامیان واگنر تماما از بودجه فدرال روسیه تامین مالی می‌شوند.

او در این سخنرانی تاکید کرد که از زمان «عملیات ویژه نظامی اوکراین»، دولت روسیه نزدیک به یک میلیارد دلار برای شبه‌نظامیان واگنر هزینه کرده است. رهبر روسیه همچنین گفت که نیروهای واگنر با نظارت مقام‌های دفاعی روسیه استخدام شده‌اند.

یوگنی پریگوژین دو روز پس از شورش نیروهای تحت امرش، در پیامی صوتی، تاکید کرد که هدفش هیچ‌گاه سرنگونی قدرت در مسکو نبوده و تنها خواسته او نجات گروه واگنر است.

لوکاشنکو و رابطه‌اش با شبه‌نظامیان واگنر

لوکاشنکو که از سال ۱۹۹۴ تا امروز رئیس‌جمهوری بلاروس است، تنها متحد و پشتیبان اروپایی ولادیمیر پوتین پس از آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ است. رئیس‌جمهوری بلاروس سه‌شنبه در مصاحبه با رسانه‌های این کشور گفت که در مکالمه تلفنی با پوتین به رئیس‌جمهوری روسیه گفته است که «مینسک می‌تواند به‌راحتی او (پریگوژین) را سربه‌نیست کند اما بهتر است این کار را نکند».

لوکاشنکو در این گفت‌وگوی تلفنی تصریح کرد که ارتش بلاروس می‌تواند از نیروهای واگنر «بسیار بیاموزد». به گفته او، شبه‌نظامیان واگنر همواره در خط مقدم بوده‌اند و می‌توانند درباره ارتش اوکراین و تسلیحات آن‌ها نکات بسیاری برملا کنند.

پایگاه‌های بلاروس برای میزبانی از نیروهای واگنر

موسسه مطالعات جنگ، یک اندیشکده مستقر در شهر واشنگتن، دوشنبه با انتشار گزارشی مدعی شد که بلاروس در حال ساخت چندین پایگاه و اردوگاه نظامی برای میزبانی از شبه‌نظامیان واگنر است. به گفته این اندیشکده آمریکایی، یکی از این پایگاه‌ها برای بیش از هشت هزار جت جنگی ظرفیت دارد.

این پایگاه که در منطقه موگلی اف در حال ساخت است، در ۲۰۰ کیلومتری شرق مینسک، پایتخت بلاروس، واقع است.

به گفته این اندیشکده، الکساندر لوکاشنکو تنها در صورتی این پایگاه را در اختیار مزدوران واگنر قرارمی‌دهد که کرملین با این موضوع موافقت کند. با این حال، بعید است که پس از شورش روز شنبه، ولادیمیر پوتین همچنان قصد داشته باشد به اعزام شبه‌نظامیان واگنر به بلاروس مجوز دهد.

مسکو سه‌شنبه اعلام کرد که با وجود بخشش نیروهای واگنر، همچنان منتظر است ۲۵ هزار عضو این گروه شبه‌نظامی با تحویل سلاح‌های خود به ارتش بپیوندند.

بیشتر از جهان