«زنان اولویت اصلی چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی‌اند»

در سال‌های اخیر، عربستان سعودی گام‌های مهمی را برای توانمندسازی زنان و ارتقای برابری جنسیتی برداشته است

هواداران زن باشگاه النصر در استادیوم مرسول‌پارک ریاض، ۱۴ مارس ۲۰۲۳ ـ AFP

ایمان المطیری، معاون وزیر بازرگانی عربستان سعودی، روز جمعه در رویدادی که در حاشیه پنجاه و سومین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو برگزار شد، گفت: «چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی مشارکت زنان در همه زمینه‌ها را در اولویت قرار می‌دهد.»

به گزارش العربیه، ایمان المطیری همچنین بر تلاش‌های ملی برای توانمندسازی زنان و افزایش مشارکت آنها در توسعه اقتصادی عربستان سعودی تاکید کرد.

او در جریان این مراسم که از سوی لما غزاوی، عضو کمیسیون حقوق بشر عربستان برگزار شد، گفت: «زنان سعودی در قلب فرآیند تحول کشور ما قرار دارند.»

معاون وزیر بازرگانی عربستان سعودی همچنین تاکید کرد که مشارکت زنان در توسعه این کشور یکی از اهداف چشم‌انداز ۲۰۳۰ است.

 به گفته او، ریاض ابتکاراتی را توسعه داده است که از سیاست‌های مرتبط با زنان حمایت و به زنان کمک می‌کند مقام‌هایی را در سطوح وزیران و سفیران به دست آورند و به عضویت مجلس نیز درآیند.

در سال‌های اخیر، عربستان سعودی گام‌های مهمی را برای توانمندسازی زنان و ارتقای برابری جنسیتی تحت برنامه چشم‌انداز ۲۰۳۰ که از سوی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان معرفی شد، برداشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هدف ریاض این است که از طریق اجرای برنامه‌هایی از جمله افزایش مشارکت زنان در نیروی کار، گسترش دسترسی به موقعیت‌های بالای سیاسی، آموزش و پرورش بهتر، ترویج مشارکت فعال در ورزش و سرگرمی، فرصت‌های بیشتری برای زنان فراهم کند.

المطیری در ادامه گفته‌هایش تاکید کرد که در سال ۲۰۲۲، زنان در عربستان سعودی ۴۱ درصد از پست‌های سطح بالا و متوسط در بخش تجارت را تشکیل دادند.

او افزود: «در همین حال، بیش از ۹ هزار مدیر زن با هدف مستندسازی داستان‌های موفقیتشان و بهره‌مندی از حمایت‌های دولتی در پلتفرم ملی رهبران زن عربستان سعودی ثبت نام کرده‌اند.»

زنان در سال‌های گذشته همچنین توانسته‌اند جایگاه‌های مهمی را در عرصه ورزش عربستان سعودی به دست بیاورند. به‌عنوان نمونه، روز سوم ماه مه (۱۳ اردیبهشت) لامیا بن بهیان، به‌عنوان اولین زنی که به سمت نایب‌رئیسی فدراسیون فوتبال عربستان سعودی منصوب می‌شود، برای تصدی این جایگاه انتخاب شد. پیش از آن نیز عنود الاسماری به‌عنوان اولین داور بین‌المللی زن عربستان سعودی از طرف فیفا منصوب شد.

در چشم‌انداز ۲۰۳۰، دولت عربستان سعودی اصلاحات و آزادی‌های زیادی را به منظور افزایش مشارکت زنان در جامعه انجام داده است. لغو ممنوعیت رانندگی بانوان، اجازه ورود زنان به ورزشگاه‌ها و افزایش حضور زنان در موسسات و نهادهای دولتی، گام های بزرگی در راستای آزادی زنان محسوب می‌شود.

بیشتر از جهان