مسواک زدن به کاهش خطر زوال عقل کمک می‌کند

افرادی که بهداشت دهان و دندان را رعایت می‌کنند یاخته‌های عصبی بیشتری در بخش هیپوکامپ مغزشان دارند

یافته‌های پژوهشی تازه نشان می‌دهد بین بیماری لثه و سلامت مغز ارتباط وجود داردـ SAUL LOEB/ AFP

بر اساس پژوهش جدیدی که در نشریه عصب‌شناسی (Neurology) منتشر شده است، مسواک زدن دندان‌ها می‌تواند مغز را تقویت کند و به کاهش خطر ابتلا به زوال عقل (دمانس) کمک می‌کند.

نشریه بریتانیایی میرر به نقل دانشمندان ژاپنی نوشت افرادی که بهداشت دهان و دندان را رعایت می‌کنند یاخته‌های عصبی بیشتری در بخش هیپوکامپ مغزشان دارند که در حافظه نقش دارد. بیماری لثه و از دست دادن دندان با کاهش ماده خاکستری مغز و تحلیل سلامت روان ارتباط دارد. به گفته دانشمندان، مراجعه مرتب به دندانپزشک ممکن است به پیشگیری از آلزایمر کمک کند.

یافته‌های این پژوهش، که در دانشگاه توهوکو ژاپن انجام شده است، نشان می‌دهد بیماری لثه و از دست دادن دندان ممکن است بر بخشی از مغز که مسئولیت تفکر و حافظه را بر عهده دارد، اثر بگذارد. علاوه بر این، جویدن جریان خون و اکسیژن به سمت سر را تقویت می‌کند و مغز را سالم نگه می‌دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این پژوهش، ۱۷۲ نفر با میانگین سنی ۶۷ سال بررسی شدند که در ابتدای تحقیق هیچ‌گونه مشکل حافظه نداشتند. بر اساس یافته‌ها، افرادی که بیماری لثه خفیف و دندان‌های کمتری داشتند با سرعت بیشتری دچاری کاهش اندازه مغز در هیپوکامپ چپ شدند، بخشی که برای یادآوری واژه و صحبت حیاتی است. همین مورد در افرادی که بیماری لثه شدید و دندان‌های بیشتری داشتند مشاهده شد.

بیماری لثه در اثر التهاب بافت اطراف دندان ایجاد می‌شود و از هر هفت بزرگسال، یک نفر به آن دچار می‌شود.

دکتر ساتوشی یاماگوچی، سرپرست این پژوهش، با اشاره به نقش این عارضه در سلامت بخش تفکر و حافظه مغز، می‌گوید: «کنترل پیشرفت بیماری لثه با مراجعه مرتب به دندانپزشک ضروری است و شاید دندانی که دچار بیماری لثه شدید است باید کشیده شود و با پروتز مناسب جایگزین شود.»

دکتر مارک سیگل، استاد دانشگاه، در گفت‌و‌گو با فاکس نیوز توضیح می‌دهد التهابی که در اثر باکتری ایجاد می‌شود می‌تواند به زوال عصبی منجر شود.

مسواک زدن و مراقبت از لثه‌ها باکتری و التهاب را کاهش می‌دهد و بنابراین، احتمالا خطر ابتلا به دمانس را کاهش می‌دهد.

او در ادامه می‌افزاید: «این موضوع همچنین با فعالیت و مراقبت از خود ارتباط دارد که افسردگی را کاهش می‌دهد، عارضه‌ای که در دمانس دخیل است. فعال نگه داشتن مغز و کار روند زوال عصبی و دمانس را کند می‌کند.»

پژوهش‌های پیشین نشان داده بود که بیماری لثه با ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی‌عروقی ارتباط دارد.

بنا بر اعلام سازمان بهداشت جهانی، بیش از ۵۵ میلیون نفر در سراسر جهان به دمانس دچارند، که آلزایمر بین ۶۰ تا ۷۰ درصد موارد ابتلا را شامل می‌شود. دمانس در حال حاضر هفتمین عامل مرگ‌و‌میر و عامل اصلی ناتوانی جسمی سالمندان در جهان است.

بیشتر از بهداشت و درمان