روایت سلمان رشدی از روزهای پس از حمله

سلمان رشدی: پس از آن حمله، رویاهای دیوانه کننده‌ای به سراغم می‌آید

رشدی درباره کتاب بعدی خود که قصد دارد در مورد مواجهه‌اش با این حمله بنویسد، صحبت کردــ BRYAN BEDDER / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

 

سلمان رشدی می‌گوید که از زمان حمله به او با چاقو رویاهای دیوانه‌کننده‌ای در سر دارد. او یک سال بعد از این حمله با اشاره به اینکه حالش از نظر جسمی کمابیش خوب است، در مورد شرایط روحی خود گفت: «من یک درمانگر بسیار خوب دارم که کارهای زیادی برای انجام دادن دارد. چون من رویاهای دیوانه‌کننده‌ای می‌بینم.»

به گزارش گاردین، رشدی در پاسخ به این سوال که آیا اواخر امسال در دادگاه مهاجم خود شرکت خواهد کرد، گفت: «چند هزار نفر این اتفاق را دیدند. من به این باور رسیده‌ام که این فقط یک نمایشنامه است و ممکن است تغییر کند. اگر او اعتراف خود را تغییر دهد، در واقع محاکمه‌ای وجود ندارد و فقط یک حکم صادر می‌شود؛ در نتیجه ممکن است حضور من الزامی نباشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در این سخنرانی اعلام کرد که برای رفتن به این دادگاه شک دارد. بخشی از وجودش می‌خواهد به دادگاه برود و با متهم روبرو شود و بخشی دیگر از وجودش نمی‌خواهد این کار را بکند.

رشدی سپس گفت که در مورد ضارب خود نظر چندانی ندارد و معتقد است آنچه اکنون مهم به نظر می‌رسد، این است که بتواند به زندگی ادامه دهد و مشغول کارهایش بشود.

به گزارش گاردین، رشدی درباره کتاب بعدی خود هم صحبت کرد؛ کتابی که قصد دارد در مورد رویارویی‌‌اش با این حمله  بنویسد. او مواجهه با این واقعه را یک فیل عظیم‌الجثه توصیف کرد و گفت: «این فیل عظیم‌الجثه در اتاق است و تا زمانی که با آن مواجه نشوم، جدی گرفتن چیز دیگری دشوار است.»

این نویسنده ۷۶ ساله سال ۲۰۲۲ هنگام سخنرانی عمومی در موسسه‌ای در شهر نیویورک، در پی حمله یک جوان ۲۴ ساله به نام هادی مطر هدف ضربات چاقوی او قرار گرفت. در اثر این حمله چهار زخم در ناحیه شکم، سه زخم در سمت راست گردن و زخم‌هایی نیز در چشم راست، سینه و پای رشدی ایجاد شد.

مطر که به اقدام به قتل متهم شده است،. او خود را بی گناه می‌داند و در بازداشت است.

پس از انتشار کتاب «آیات شیطانی» سلمان رشدی، روح‌الله خمینی آن را توهین به پیامبر اسلام دانست و رشدی را مرتد خواند و نیروهای تندرو جمهوری اسلامی خواهان مرگ او شدند. پس از آن به دلیل وجود تهدیدهای جدی برای جان سلمان رشدی، این نویسنده مجبور شد به زندگی مخفیانه روی بیاورد.