بستن شمشیر از رو؛ بازگشت «گشت ارشاد» هم‌زمان با نزدیک شدن به سالگرد مهسا

سعید منتظرالمهدی، سخنگوی فراجا بازگشت خودروهای گشت ارشاد و نیروهای پیاده به خیابان را تایید کرد

پس از انتشار ویدیوها و گزارش‌هایی از داخل ایران در مورد بازگشت گشت‌ ارشاد به خیابان‌ها، سعید منتظرالمهدی،‌ سخنگوی فراجا، از استقرار گشت‌های خودرویی و پیاده پلیس در سراسر ایران با هدف اجرای «ماموریت‌ها و برخورد با افرادی که بر هنجارشکنی‌های اجتماعی اصرار دارند»، خبر داد.

سخنگوی فراجا دلیل بازگشت گشت‌ ارشاد را مطالبات «مردم، گروه‌ها و نهادهای مختلف اجتماعی و تاکید ریاست‌جمهوری و قوه قضاییه» عنوان کرد.

این اقدام نیروی انتظامی در حالی صورت می‌گیرد که با وجود همه اقدامات حکومت، که طیف گسترده‌ای از تعلیق و اخراج دانشجویان تا پلمب واحدهای تجاری را دربرگرفته، نتوانسته مانع گسترش موجی در میان زنان ایرانی شود که باعث شده اجباری بودن حجاب را نپذیرند.

در عین حال، با توجه به نزدیکی سالگرد کشته شدن مهسا امینی، در پی بازداشت از سوی گشت ارشاد، استقرار دوباره این گشت‌ها می‌تواند حساسیت‌های فراوانی را در سطح جامعه برانگیزد.

به گزارش صداوسیمای جمهوری اسلامی، منتظرالمهدی با تشکر از زنانی که با رعایت حجاب باعث «آرامش روانی جامعه» می‌شوند، اعلام کرد: «از یوم جاری با استقرار گشت‌های خودرویی و پیاده در سراسر کشور ضمن اجرای ماموریت‌های متعدد پلیسی ناگزیر با آن دسته از کسانی که متاسفانه بدون توجه به تبعات و عواقب پوشش خارج از عرف همچنان بر هنجارشکنی خود اصرار دارند، ضمن انذار و تذکر، در صورت تمکین نکردن به دستورات پلیس، برخورد قانونی می‌کنیم و آن‌ها به دستگاه قضایی معرفی خواهند شد.»

این در حالی‌ است که ذبیح‌الله خداییان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، هفته گذشته در جلسه شورای عالی قوه قضاییه مدعی شد که ضابطان در برخورد بی‌حجابی به دستور مقام قضایی نیازی ندارند و می‌توانند راسا عمل کنند.

خداییان با اشاره به بندهای قانونی مربوط به حجاب گفت: «قانونی که در حال حاضر در خصوص رعایت عفاف و حجاب در جامعه وجود دارد، مشخص کرده که رعایت نکردن حجاب در انظار عمومی و معابر جرم عمومی و مشهود است و در این گونه موارد، تکلیف ضابطان و قوه قضاییه مشخص است.»

در روزهای گذشته، انتشار ویدیویی از ضرب‌وشتم یک دختر در منطقه گیشا به دست ماموران گشت ارشاد و به اجبار سوار کردن او در خودرو ون انتقاد مردم در رسانه‌های اجتماعی را به همراه داشت. در این ویدیو، دختر با فریاد از مردم درخواست کمک می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی فراجا در ادامه سخنانش گفت: «از همگان، به‌ویژه دختران فهیم کشورمان که آینده این مرزوبوم به وجود آنان متکی است، انتظار می‌رود با حفظ حرمت پوشش و رعایت هنجارهای پذیرفته‌شده به انسجام اجتماعی و امنیت عمومی جامعه یاری رسانند تا ماموران انتظامی فرصت داشته باشند در دیگر ماموریت‌های عدیده و حیاتی پلیس خدمت بیشتری ارائه دهند.»

محمد مصدق کهنموئی، معاون اول قوه قضايیه، هم روز شنبه به نیروهای فراجا چراغ سبز داد تا با حمایت قاطع قوه قضاییه زنان را سرکوب کنند. معاون اول قوه قضاییه با تاکید بر اینکه قوه قضاییه و نیروی انتظامی باید با کسانی که به صورت «برنامه‌ریزی‌شده و معاندانه» در موضوع حجاب «هنجارشکنی» می‌کنند، برخورد کنند، افزود: «باید توجه داشته باشیم که اقتدار پلیس را حفظ کنیم و قوه قضاییه وظیفه دارد از پلیس حمایت کند.»

او از سر برداشتن حجاب را حاصل کار «دشمن» دانست و خطاب به مخالفان حجاب اجباری گفت: «این تعداد افراد که می‌خواهند لجاجت کنند، بسیار اندک‌‌اند و این موضوع از برنامه‌های دشمن است که با سازماندهی و کار تبلیغاتی و صرف هزینه زیاد قصد دارد در برابر ارزش‌های دینی ما بایستد.»

هم‌زمان، احمدحسین فلاحی، نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس، با اعلام مخالفت با راه‌اندازی دوباره گشت‌ ارشاد گفت: «بازگشت به دوره گشت ارشاد را روش مناسبی نمی‌بینم. باید با روش‌های نوین با بی‌حجاب‌ها برخورد کنیم. امروز در دنیا روش جایگزین زیادی برای رعایت قوانین و مقررات اجتماعی وجود دارد. به نظرم برای مقابله با هنجارشکنی باید از همین روش‌های معمول در دنیا استفاده بشود.»

گزارش‌ها از داخل ایران حاکی از آن است که طی روزهای گذشته، خودروهای گشت ارشاد در میدان‌های شلوغ دیده شده‌اند و برخی ماموران نیز با لباس پلیس یا لباس‌شخصی ضمن گشت‌زنی در خیابان‌های شهر، برای زنان بدون حجاب اجباری مزاحمت ایجاد می‌کنند.

تنها تفاوت گشت‌ ارشاد با گذشته نوع خودروهای ون آنان است که حالا عنوان گشت ارشاد روی آن‌ها نوشته نشده است و ون‌هایی با رنگ تماما سفید در میدان‌ها و خیابان‌های شلوغ زنان بدون حجاب را بازداشت می‌کنند.

در پی درگیری‌های سال گذشته که با افزایش گشت‌ ارشاد در خیابان‌ها و کشته شدن مهسا امینی در بازداشت ماموران پلیس آغاز شد، جمهوری اسلامی از به خیابان فرستادن نیروهای گشت ارشاد جلوگیری کرد. حالا با گذشت حدود ۱۰ ماه از آن حادثه و در حالی که چندی دیگر سالگرد قتل مهسا امینی از راه می‌رسد، باید دید اقدام نیروی انتظامی به شعله‌ور شدن دوباره آتش خشم مردم منجر خواهد شد یا حکومت در پی مقاومت مردم، از ادامه حضور گشت‌های ارشاد در خیابان‌ها منصرف می‌شود.