آغاز سفر اردوغان به کشورهای حوزه خلیج فارس

اردوغان در شهر جده در ساحل دریای سرخ با ملک سلمان، پادشاه، و شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، دیدار می‌کند

رجب طیب اردوغان، رئیس ‌جمهوری ترکیه، دوشنبه، ۱۷ ژوئیه (۲۶ تیر)، تور سفر به کشورهای حوزه خلیج فارس را با سفر به عربستان سعودی آغاز کرد.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی، هدف اردوغان را از این سفرها، جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای اقتصاد بیمار کشورش دانست.

به گزارش این خبرگزاری، قرار است اردوغان در شهر جده در ساحل دریای سرخ با ملک سلمان، پادشاه، و شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، دیدار کند. اردوغان همچنین قرار است در اواخر هفته جاری و پس از دیدار از عربستان سعودی، به امارات متحده عربی و قطر نیز سفر کند.

اردوغان پیش از ترک استانبول گفت:‌ «در جریان سفرمان، دستور کار اصلی ما سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های تجاری مشترک با این کشورها در دوره‌ آتی خواهد بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس ‌جمهوری ترکیه همچنین گفت که تجارت دوجانبه ترکیه با کشورهای خلیج فارس در ۲۰ سال گذشته، از ۱.۶ میلیارد دلار به حدود ۲۲ میلیارد دلار افزایش یافته است.

اردوغان افزود که با برگزاری نشست‌های تجاری در جریان این سفرها، آنکارا جویای راه‌هایی برای افزایش این رقم است.

این دومین سفر اردوغان به عربستان سعودی در دو سال اخیر است. اردوغان در آوریل ۲۰۲۲ از عربستان سعودی دیدار کرد و شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، نیز ژوئن سال گذشته به ترکیه رفت.

سفر تازه اردوغان به عربستان سعودی در شرایطی صورت می‌گیرد که ترکیه با کاهش ارزش پول و تورم فزاینده‌ای که بر اقتصاد این کشور تاثیر گذاشته است، دسته و پنجه نرم می‌کند.

یک مقام ارشد سعودی که به دلیل مجاز نبودن به گفت‌وگو با مطبوعات، نخواست نامش فاش شود، به خبرگزاری فرانسه گفت که دو کشور در جریان سفر اردوغان چندین توافقنامه امضا خواهند کرد، زیرا آنکارا به حمایت مالی شرکای غیرغربی نظر دارد.

سفر اردوغان به کشورهای حاشیه خلیج فارس، پس از سفر او به قبرس شمالی در پی انتخاب مجددش به ریاست جمهوری در ماه مه صورت می‌گیرد. ترکیه در ۱۹۷۴ به قبرس شمالی حمله، و آن ناحیه را اشغال کرد.

سینم چنگیز، پژوهشگر در دانشگاه قطر، به خبرگزاری فرانسه گفت که سفر اردوغان به خلیج فارس پس از انتخابات حساسی که در ترکیه برگزار شد، نشان‌دهنده اهمیت کشورهای حاشیه خلیج فارس در دستورکار سیاست خارجی ترکیه است.

این کارشناس روابط کشورهای حوزه خلیج فارس و ترکیه، می‌گوید که علاقه فزاینده کشورهای این حوزه به سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف، برای ترکیه که می‌کوشد با افزایش صادرات، مشکلات اقتصادی خود را کاهش دهد، بسیار اهمیت دارد.

بیشتر از جهان