پنجاه میلیارد دلار توافق، حاصل سفر اردوغان به ابوظبی

جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی از اهداف محوری سفر اردوغان به منطقه بود

رجب طیب اردوغان، ‌رئیس‌‌جمهوری ترکیه، شامگاه سه‌شنبه وارد ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی، شد. این آخرین بخش از سفیر اردوغان به کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس است. او پیش از این، به عربستان سعودی و قطر هم سفر و توافق‌هایی امضا کرد. به این امید که به وضع ناگوار اقتصاد ترکیه کمک شود. هدف او از سفر به امارات نیز جذب سرمایه‌گذاری است.

به گزارش روزنامه نشنال، اردوغان مورد استقبال شیخ منصور بن زاید، معاون رئیس امارات متحده عربی، و شخصیت‌های متعدد دیگری از دولت امارات قرار گرفت.

اردوغان در روز چهارشنبه با شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رئیس دولت امارات متحده عربی، دیدار کرد. به گزارش خبرگزاری امارات (وام)، شیخ محمد در قصر الوطن ابوظبی به اردوغان خوشامد گفت. با شلیک ۲۱ گلوله توپ و پخش سرودهای ملی دو کشور، به سفر اردوغان به ابوظبی رسمیت داده شد.

در این میان، دو طرف اعلام کردند که یک شورای راهبردی عالی‌رتبه برای تقویت روابط دو کشور برپا شده است. در ضمن، توافق‌هایی به ارزش بیش از ۵۰ میلیارد دلار امضا شد. تفاهم‌نامه‌های اقتصادی در این مورد بین هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه، و محمد حسن علی السوید، وزیر سرمایه‌گذاری امارات، رد و بدل شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس‌جمهوری ترکیه پیش از این در عربستان سعودی و قطر به‌ترتیب با شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، و شیخ تمیم بن حمد، حاکم قطر، دیدار کرده بود. از مهم‌ترین دستاوردهای این سفر توافق عربستان سعودی برای خرید عمده پهپاد از ترکیه بود.

ترکیه و امارات متحده عربی چند سال پیش مخالفان جدی یکدیگر بودند که در تخاصم‌های منطقه‌ای همچون تحولات لیبی و مصر از طرفین متضاد حمایت می کردند.

اما ترکیه در سال‌های اخیر روابطش را با اخوان مسلمین کاهش داده و روابط خود با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس را بهبود بخشیده است. در عین حال، قطر که حکومتش نزدیک به ترکیه و اخوان مسلمین دانسته می‌شد نیز در پی پیمان العلا که در سال ۲۰۲۱ امضا شد روابطش را با همسایگانش ترمیم کرده است.

شیخ محمد بن زاید ماه گذشته بلافاصله پس از پیروزی اردوغان در انتخابات به ترکیه سفر کرده بود.

بیشتر از جهان