ایران در نبود گردشگران غربی به دنبال جذب گردشگر از چین و روسیه است

گردشگران بیشتری را می‌بینیم که به‌جای زبان انگلیسی، فرانسوی یا آلمانی، به زبان‌های عربی، چینی و روسی صحبت می‌کنند

گردشگران غربی از ایران روی گردانده‌اند، به همین دلیل جمهوری اسلامی تلاش می‌کند با جذب گردشگرانی از روسیه و چین و همچنین کشورهای عربی ثروتمند حوزه خلیج فارس و سایر کشورهای مجاور، به اقتصاد بحران‌زده‌اش کمک کند. یکی از عمده‌ترین عوامل روی برگرداندن گردشگران غربی از ایران، بازداشت خودسرانه شماری از آنها در ایران با اتهام‌های سنگینی مانند «جاسوسی» است. همچنان هم شماری از شهروندان اروپایی و آمریکایی یا دوتابعیتی که به ایران سفر کرده بودند، در زندان به‌سر می‌برند.

خبرگزاری فرانسه از قول کارشناسان این صنعت می‌نویسد که جمهوری اسلامی گردشگران بیشتری از روسیه و چین را به بازدید از مکان‌های باستانی -که قدمتشان به امپراتوری ایرانی و جاده معروف ابریشم بازمی‌گردد- ترغیب می‌کند.

گرم شدن روابط سیاسی ایران و عربستان سعودی که با میانجیگری پکن در سال جاری اتفاق افتاد، راه را برای پروازهای مستقیم بین این دو کشور هموار کرد. تهران به دنبال برقراری روابط نزدیک‌تری با سایر کشورها، ازجمله مصر و مراکش هم هست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این تغییر به‌صورت آهسته و پیوسته در مکان‌های گردشگری مهم دیده می‌شود. در این فضاها گردشگران بیشتری را می‌بینیم که به‌جای زبان انگلیسی، فرانسوی یا آلمانی، به زبان‌های عربی، چینی و روسی صحبت می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حمید شاطری که صاحب دفتر خدمات گردشگری در تهران است، می‌گوید درگذشته گردشگرانی از کشورهای اروپایی به ایران می‌آمدند، اما اکنون تعدادشان به‌شدت کاهش یافته است.

او گفت: «اروپایی‌ها بعد از سال‌ها تنش بر سر برنامه هسته‌ای ایران و به‌دنبال هشدارهای دولت‌های غربی درمورد سفر به این کشور، از سفر به ایران هراس دارند. این روزها بیشتر گردشگران اهل روسیه و چین به بازدید اماکن تاریخی و مناظر دیدنی می‌روند و گردشگران عرب به‌ویژه عراقی‌ها برای شرکت در مراسم مذهبی به اینجا می‌آیند.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ایران همچنین پیوسته میزبان زائران مذهبی است که بسیاری از آن‌ها از عراق راهی شهرهای مشهد و قم می‌شوند.

با دستیابی به توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های بزرگ جهان وعده‌های زیادی درباره رونق صنعت گردشگری داده شد.

اما این وعده‌ها عملی نشد و سرانجام هم آمریکا از برجام خارج شد.

پس از آن در کنار سایر اخبار منفی، همه‌گیری کووید-۱۹ نیز ایران را به سرعت و شدت تحت تاثیر قرار داد.

سال گذشته، با کشته شدن مهسا امینی اعتراضات گسترده‌‌ای در سراسر کشور آغاز شد، مقام‌های جمهوری اسلامی آن را سرکوب کردند و هم‌زمان چند شهروند اروپایی دستگیر و زندانی شدند. این امر باعث شد تعدادی از کشور غربی به شهروندان خود توصیه کنند که به ایران نروند.

طبق اطلاعات سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد (UNWTO)، ایران در سال گذشته ۴.۱ میلیون گردشگر خارجی جذب کرده که کمتر از نصف تعداد سال ۲۰۱۹ بوده است و تقریبا ۰.۴ درصد سفرهای گردشگری سراسر جهان محسوب می‌شود.

بی‌دلیل نیست که تهران در تلاش برای احیای این صنعت، می‌کوشد گردشگران را از امارات متحده عربی و قطر به جزایر خلیج فارس، کیش و قشم که ساحل و هتل‌های مجلل و امکان خرید ارزان دارند جذب کند.

از سوی دیگر، با وجود تنش‌های اخیر میان باکو و تهران، جمهوری اسلامی به‌دنبال جذب گردشگران بیشتری از کشورهای همسایه ازجمله ارمنستان و آذربایجان است.

گردشگران ارمنی معمولا به دیدن کلیسای سنت استپانوس یا صومعه سرخ در آذربایجان شرقی می‌روند. قدمت این بنای باستانی به قرن نهم بازمی‌گردد که به‌عنوان میراث جهانی در یونسکو ثبت شده  است و دیوارنگاره‌هایی از صحنه‌های کتاب مقدس دارد.

یونسکو نیز در ماه گذشته کوه‌های رنگارنگ ارس را به شبکه ژئوپارک‌های جهانی خود افزود. ژئوپارک یا پارک زمین‌شناسی، منطقه‌ای است که پدیده‌های زمین‌شناختی ویژه دارد و بخشی از سرگذشت کره زمین را می‌توان در آن مشاهده کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، برخی از ناظران نشانه‌هایی از کاهش تنش‌ها میان ایران و دولت‌های اروپایی مشاهده کرده‌اند و به‌ویژه به آزادی اخیر چند زندانی اروپایی از ایران اشاره می‌کنند، اما تعدادی دیگر از شهروندان اروپایی هنوز در زندان‌های جمهوری اسلامی به سر می‌برند.

کارشناسان گردشگری معتقدند با وجود این نشانه‌ها مدتی طول می‌کشد تا این امر بر تعداد گردشگران اروپایی تاثیر بگذارد و تا بازگشت گردشگران غربی به تهران، راه زیادی در پیش است.

به گفته آن‌ها، اگر جمهوری اسلامی درپی جذب گردشگر بیشتر است باید روابط بین‌المللی خود را بهبود بخشد و نشان دهد که موضع صلح‌جویانه دارد.

بیشتر از سفر