اردوغان هفته آینده با نتانیاهو و محمود عباس در ترکیه ملاقات می‌کند

بنیامین نتانیاهو برای اولین بار در ۱۵ سال اخیر به عنوان نخست‌وزیر اسرائیل به ترکیه می‌رود

دفتر ریاست جمهوری ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که رجب طیب‌ اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه در یک هفته و به طور جداگانه میزبان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی خواهد بود. 

به نوشته این بیانیه نتانیاهو و عباس به دعوت اردوغان و برای مذاکره درباره مسائل روز منطقه و جهان به ترکیه سفر خواهند کرد. 

محمود عباس قرار است سوم مرداد (۲۵ ژوئیه) به ترکیه برود و چنان که دفتر نخست‌وزیری اسرائیل اعلام کرده است بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل سه روز بعد در ششم مرداد (۲۸ ژوئیه) در ترکیه با اردوغان ملاقات خواهد داشت. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شبکه خبری آی۲۴ نوشت که از یک ماه پیش گزارش‌ها حاکی از آن بود که نتانیاهو و اردوغان در حال برنامه‌ریزی برای یک دیدار دو جانبه در آنکارا هستند. به گفته منابع رهبران اسرائیل و ترکیه به دنبال ازسرگیری روابط دیپلماتیک دو کشور در سال گذشته، اکنون قصد دارند درباره بهبود و گسترش روابط در زمینه‌هایی چون گردشگری و تجارت گفت‌وگو کنند. 

به نوشته آی۲۴، انتقال احتمالی گاز ترکیه به اسرائیل ممکن است یکی دیگر از موضوعات مهم در دستور کار باشد. 

 هم بنیامین نتانیاهو و هم اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهور اسرائیل، پس از پیروزی اردوغان در انتخابات اخیر ریاست جمهوری ترکیه در ماه مه، به او تبریک گفتند. 

آخرین باری که یک نخست‌وزیر اسرائیل به ترکیه سفر کرد سال ۲۰۰۸ بود و در آن زمان اهود اولمرت، نخست وزیر وقت اسرائیل به ترکیه رفته بود. هرچند اسحاق هرتزوگ، رییس‌جمهوری اسرائیل سال گذشته به ترکیه رفته بود و سپس چند هفته بعد از ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان اسرائیل و ترکیه، اردوغان در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک در دیدار با یائیر لاپید، نخست‌وزیر وقت اسرائیل ابراز تمایل کرد که روزی بتواند به اسرائیل سفر کند. 

بیشتر از جهان