حجاب اجباری؛ از توقیف جشنواره فیلم تا پرونده قضایی برای کارمندان زن دیجی‌کالا

با انتشار تصویر بدون حجاب سوسن تسلیمی در پوستر جشنواره ایسفا، وزیر ارشاد حکم توقیف این جشنواره را صادر کرد

استفاده از تصویر بدون حجاب سوسن تسلیمی در نمایی از فیلم «مرگ یزدگرد» در پوستر جشنواره فیلم ایسفا واکنش تند وزارت ارشاد را به همراه داشت و به توقیف این جشنواره منجر شد.

محمدمهدی سموعی، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پس از این اتفاق به ایرنا گفت: «جشنواره فیلم کوتاه ایسفا در سیزدهمین و جدید‌ترین دوره‌اش، پوستری را ارائه کرده که برخلاف قانون، از تصویر زن بی‌حجاب در آن بهره برده شده است؛ بنابراین شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این تخلف واکنش نشان داد و دستور توقف آن را صادر کرد.»

پیش از آن اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی هم با انتشار گفت‌وگویی با صادق موسوی، مدیرکل دفتر جشنواره‌ها، به این اتفاق واکنش نشان داده بود. موسوی با تاکید بر لزوم رعایت قوانین، مقررات و مفاد آیین‌نامه‌ها در همه جشن‌ها و جشنواره‌ها و رویدادهای سینمایی و ضرورت التزام به قوانین جاری ایران تصریح کرد: «انتشار هرگونه تصویر بی‌حجاب در اقلام تبلیغاتی جشن‌ها و جشنواره‌ها خلاف قوانین جاری کشور است و در این خصوص با مدیرعامل و هیئت‌مدیره خانه سینما و دست‌اندرکاران ذی‌ربط رایزنی شد تا هماهنگی‌های لازم در این راستا صورت گیرد، چراکه مسئولیت این موضوع به‌عهده خانه سینما است.»

موسوی همچنین تاکید کرد که هرگونه جشن صنفی که خارج از فضای خانه سینما برگزار شود و ابعاد عمومی و غیرصنفی پیدا کند، مانند سایر جشنواره‌های سینمایی مستلزم کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

«مرگ یزدگرد» فیلمی به نویسندگی و کارگردانی بهرام بیضایی‌ است که تمامی مراحل آن از نویسندگی تا نمایش، پس از انقلاب ۵۷ انجام شد. بیضایی ابتدا در سال ۱۳۵۸ آن را به شکل نمایشنامه نوشت و تئاتر آن را روی صحنه برد. سپس در سال ۱۳۶۰ تصمیم گرفت فیلم آن را بسازد. این فیلم در زمانی ساخته شد که هنوز در ایران حجاب اجباری نشده بود.

روزنامه کیهان هم در واکنش به این رویداد سینمایی و استفاده از عکس سوسن تسلیمی در پوستر آن، این اتفاق را «دهن‌کجی به فرهنگ عمومی و قوانین کشور» خواند و در اعتراض به برگزاری مراسم رونمایی از پوستر این جشنواره نوشت: «عکس‌های منتشرشده از مراسم رونمایی از پوستر سیزدهمین دوره جوایز ایسفا نشان می‌دهد که برخی حضار در این مراسم هنجارها و قوانین کشور در زمینه پوشش و لباس را رعایت نکرده بودند.»

در ادامه فشارها و سرکوب زنان در ایران، خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه اعلام کرد که برای کارمندان زن شرکت دیجی‌کالا پرونده قضایی تشکیل شده است. خبرگزاری میزان با اعلام این خبر نوشت که در پی انتشار تصاویری در فضای مجازی منتسب به کارمندان یکی از بخش‌های دیجی‌کالا «مبنی‌بر رعایت نکردن حجاب کارمندان خانم در محیط کار»، در این رابطه پرونده قضایی تشکیل شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از هفته گذشته فعالیت گشت ارشاد در ایران دوباره از سر گرفته شد و از درگیری‌های مردم با نیروهای پلیس در مناطق مختلف تصاویری منتشر شده است. در این تصاویر، نیروهای پلیس در حال فیلمبرداری از مردم دیده می‌شوند. مجید ناصری‌نژاد، نماینده شادگان در مجلس، در واکنش به انتشار این تصاویر، گفت همان‌طور که کشف حجاب جرم است، فیلم گرفتن از پلیس هنگام انجام وظیفه قانونی نیز جرم است. او در ادامه تاکید کرد باید در قانون برای فیلم‌برداری از پلیس هم جرم‌انگاری صورت بگیرد و با مرتکبان برخورد لازم انجام شود.

ناصری‌نژاد به خبرگزاری فارس گفت: «اشاعه فساد و فحشا و فیلم‌گرفتن از پلیس حین برخورد با متخلفان همه بخشی از پازل دشمن است و فیلم گرفتن از پلیس همانند دیگر تخلفات باید جرم‌انگاری شود.»

نماینده شادگان افزود: «دشمن هما‌ن‌طور که اشاعه فساد، فحشا و بی‌بندوباری در جامعه را مدیریت می‌کند، به دنبال آن است تا با فیلم گرفتن از پلیس هنگام مقابله با متخلفان در بحث بدحجابی و کشف حجاب، پلیس را در انجام وظیفه قانونی‌اش تحت فشار قرار دهد.»

در حالی که چندی پیش ویدیویی از درگیری نیروهای پلیس با یک فرد برای سوار کردن او در ون منتشر شد، این نماینده مجلس مدعی شد که در رفتار پلیس با زنان کشف‌حجاب‌کرده در جامعه هیچ خشونتی نیست و پلیس تنها به وظایف قانونی‌اش عمل می‌کند. او اضافه کرد که هدف از فیلمبرداری از نیروهای پلیس این است که با انتشار تصاویر برخورد پلیس با مردم، این‌گونه القا شود که پلیس ایران یک پلیس خشن است.

نماینده شادگان با تاکید بر لزوم حمایت از پلیس در برخورد با زنان بی‌حجاب افزود: «البته در بحث عفاف و حجاب پلیس تنها دستگاه مسئول در این حوزه نیست و دستگاه‌های دیگر نیز باید به وظایف قانونی خود عمل کنند و نباید ما پلیس را در این زمینه تنها بگذاریم.»

محسن داوری، فرماندار مشهد، نیز روز شنبه در واکنش به حجاب از سر برداشتن زنان گفت: «امروز بعضی افراد فرصت‌طلب و دشمنان واقعی دین برنامه دارند که چگونه در مجالس مذهبی بدون حجاب وارد شوند و حرمت‌شکنی کنند. بعضی افراد نیز به صورت ناآگاهانه و حتی برخی از سخنرانان و مداحان نیز به این موضوع دامن می‌زنند. هر کسی باید به وظیفه خود به‌صورت جهادی عمل کند.»

داوری با بیان اینکه حجاب موضوعی است که هم برای جمهوری اسلامی و هم برای «دشمن» اهمیت زیادی دارد، افزود که دستگاه‌های اجرایی باید با هوشمندی مقابله با بی‌حجابی را پیگیری کنند تا «پوزه دشمن را به زمین بزنند». این در حالی است که در روزهای گذشته قبول مسئولیت راه‌اندازی دوباره گشت ارشاد به چالشی جدی در حاکمیت تبدیل شده است. از یک‌سو حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان، و رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران تاکید می‌کنند که این اقدام با دستور رئیسی آغاز شده است و از سوی دیگر، افراد نزدیک به رئیسی در تلاش‌‌اند این اتفاق را تکذیب و از زیر بار مسئولیت اعتراض‌های احتمالی شانه خالی کنند.

در همین راستا یک مقام ارشد فراجا که نامش فاش نشد، در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد، با اشاره به اینکه پلیس تنها مجری دستور مقام‌های بالادستی در دولت و وزارت کشور است، تاکید کرد: «مشخص است آقایان توپ را به زمین فرماندهی انتظامی می‌اندازند تا از گزند انتقادهای احتمالی دور بمانند.»