تلفات سرازیر شدن سیلاب در هشت استان؛ ۳۱ تن کشته و ۴۱ تن مفقود شدند

افغانستان از زیرساخت‌های لازم برای مقابله با حوادث طبیعی برخوردار نیست و به همین دلیل، آمار تلفات انسانی این حوادث افزایش یافته است

لفات رویدادهای طبیعی طی چهار ماه اخیر در افغانستان به 214 تن کشته، 320 زخمی می‌رسد-Twitter/@AfghanistanNDMA

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طالبان یکشنبه، یکم مرداد (۲۳ ژوئیه)، اعلام کرد که در اثر سرازیر شدن سیلاب‌ در هشت استان افغانستان، ۳۱ تن کشته، ۷۴ تن زخمی و۴۱ تن مفقود شده‌اند. 

شفیع‌الله رحیمی، سخنگوی این وزارتخانه، گفت که وقوع سیلاب‌ در استان‌های میدان‌وردک، کابل، پکتیا، غزنی، خوست، کنر، نورستان و ننگرهار، تلفات جانی و خسارت هنگفت مالی برجا گذاشته است.  

او گفت که در اثر این سیلاب‌ها بیش از ۶۰۰ خانه مسکونی، صدها جریب باغ و زمین‌های کشاورزی تخریب، و بیش از ۲۵۰ راس دام نیز تلف شده‌اند.  

او افزود که در نخستین ساعت‌های سرازیر شدن سیلاب، وزارت‌های دفاع و فواید عامه طالبان، سره میاشت (سازمان عرضه‌کننده خدمات بشردوستانه پیرو اصول نهضت صلیب سرخ و هلال احمر در افغانستان) و نهادهای امدادرسان برای کمک به آسیب‌دیدگان اقدام کرده‌اند. 

به گفته‌ او، عملیات جست‌وجو و نجات و ارائه خدمات به آسیب‌دیدگان سیلاب‌ها ادامه دارد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا به آمار وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث گروه طالبان، از فروردین سال جاری تاکنون، حکومت طالبان و نهادهای امدادرسان به ۹۰ هزار خانواده آسیب‌دیده حوادث طبیعی، کمک‌های خوراکی، غیرخوراکی و نقدی توزیع کرده‌‌اند  و این روند هم چنان ادامه دارد. 

بر اساس گزارش این وزارتخانه، تلفات رویدادهای طبیعی در افغانستان در چهار ماه اخیر، به ۲۱۴ تن کشته، ۳۲۰ زخمی بالغ شده است و همچنین در این مدت بیش از سه هزار خانه مسکونی تخریب، و ۳۸۰۰ راس دام نیز تلف شده است.  

این وزارتخانه گفت که در این مدت بیش از ۴۱ هزار جریب زمین کشاورزی و باغ‌ نیز از بین رفته است.  

افغانستان از زیرساخت‌های لازم برای مقابله با حوادث طبیعی برخوردار نیست و به همین دلیل، آمار تلفات انسانی این حوادث افزایش یافته است. حکومت طالبان هم قادر به توسعه زیرساخت‌ها نیست و بیشتر بودجه این گروه بر هزینه‌های نظامی متمرکز است.   

از سوی دیگر، افغانستان زیر حاکمیت طالبان با افزایش ترک نیروی متخصص مواجه است و با گذشت حدود دو سال از حکومت این گروه، بخش زیادی از نیروی متخصص افغانستان، کشور را ترک کرده‌اند. طالبان نیز پس از سلطه یافتن بر کشور، با برکناری برخی از کارکنان و نیروهای متخصص، افراد وابسته به خود را در اداره‌های دولتی جایگزین آنان کردند. این اقدام طالبان، با معیارهای حکومت کارآمد و پاسخگو به مردم مغایر است و بر روند کمک‌رسانی به آسب‌دیدگان رویدادهای طبیعی تاثیر منفی گذاشته است.