«قاضی مرگ» جمهوری اسلامی ایران در آلمان

حسینعلی نیری، عضو هیئت مرگ در تابستان ۱۳۶۷، برای درمان زیر نظر پروفسور سمیعی به هانوفر سفر کرده است

گروهی در آلمان از حضور حسینعلی نیری، رئیس دادگاه عالی انتظامی قضات جمهوری اسلامی ایران، در شهر هانوفر آلمان خبر داده است. بنا به این گزارش، او برای درمان زیر دست پروفسور مجید سمیعی به آلمان رفته است. نیری در دهه ۱۳۶۰ خورشیدی حاکم شرع زندان اوین بود و از چهره‌های اصلی «هیئت مرگ» که در قتل‌عام تابستان ۶۷، هزاران زندانی سیاسی را اعدام کرد. او همچنین اوایل استقرار نظام جمهوری اسلامی پس از انقلاب ۵۷، حکم اعدام سیمون فرزامی،‌ خبرنگار سوئیسی ایرانی‌تبار، را صادر کرد.

«مجمع آزادی خاورمیانه در برلین» یکشنبه، ۲۳ ژوئیه (یکم مرداد)، خبر داد که نیری از ۲۷ ژوئن (حدود یک ماه پیش) در یک درمانگاه مغز و اعصاب خصوصی زیر نظر پروفسور سمیعی تحت درمان قرار گرفته است. این وبسایت به نقش نیری در «هیئت مرگ» اشاره، و بخش‌هایی از خاطرات حسینعلی منتظری، قائم‌مقام سابق رهبری جمهوری اسلامی، را در مورد فاجعه تابستان ۶۷ نقل کرد. مینا احدی، از رهبران سابق حزب کمونیست کارگری که چند ماه پیش از این حزب جدا شد، از چهره‌های اصلی «مجمع آزادی خاورمیانه» است و در بیانیه این گروه گفته‌هایی از او نقل شده است. احدی در سخنان خود به روابط نزدیک نیری با روح‌الله خمینی و نقش او در اعدام صدها نفر و شکنجه هزاران نفر اشاره کرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته «مجمع آزادی»، فولکر بک، رئیس انجمن اسرائیل و آلمان، چند هفته پیش به دادستانی فدرال، وزارت‌های خارجه و فدرال آلمان و مقام‌های ایالت نیدرزاکسن (ساکسونی سفلا) در مورد نیری خبر داد. بک گفت که از هفتم ژوئیه که این خبر را به اطلاع مقام‌های آلمان رسانده است، هنوز پاسخی نگرفته و از مقام‌های مزبور خواست اقدامی انجام دهند: «ظاهرا از ۷ ژوئیه به این طرف اتفاق چندانی نیفتاده. قربانیان مجرمان حقوق بشر در زندان‌های ایران به قتل می‌رسند و شکنجه می‌شوند و در عین حال، افراد مسئول به آلمان رفت‌و‌آمد دارند. این اوضاع باید خاتمه یابد. نمی‌شود آدم در سخنرانی‌های یکشنبه بر لزوم پایان قصور از [اجرای] عدالت [در قبال] مجرمان علیه بشریت تاکید کند، و بعد وقتی این مجرمان به آلمان آمدند، کاری انجام ندهد.»

بک یادآوری کرد که آیت‌الله محمود شاهرودی، رئيس سابق قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران، نیز قبلا در همین درمانگاه در هانوفر درمان می‌شد، اما پس از دعوی قضایی او و دیگران، مجبور به فرار شد. 

به گزارش دویچه وله، شماری از ایرانیان پس از انتشار این خبر در برابر درمانگاه پروفسور سمیعی در هانوفر تجمع کردند.