صدرنشینی حزب راست‌گرای «مردم» در انتخابات اسپانیا

به‌ گزارش روزنامه «ال پائیسِ» مادرید، دو نظرسنجی اصلی نشان می‌داد که «حزب مردم» به روشنی صدرنشین انتخابات است

آلبرتو نونیز فیخو رهبر حزب راست‌گرای مردم دومین نفر از چپ-REUTERS/Juan Medina

مردم اسپانیا یکشنبه، ۲۳ ژوئیه (یکم مرداد)، پای صندوق‌های رای رفتند و نخستین نتایج، از پیروزی نیروی اصلی راست میانه، «حزب مردم»، خبر می‌دهد. اما این حزب برای رسیدن به اکثریت و تشکیل دولت، به احتمال قوی نیازمند ائتلاف با حزب راست افراطی «ووکس» خواهد بود. نخست‌وزیر کنونی اسپانیا در حال پدرو سانچز از حزب سوسیالیست است و در دولت ائتلافی او احزابی چپگرا همچون حزب کمونیست نیز حضور دارند. برخی نتیجه این انتخابات را به معنی پایان دولت چپ‌گرای پدرو سانچز و قدرت گرفتن احزاب راست‌گرا تعبیر می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از این‌که حزب «مردم» اسپانیا بیشترین کرسی‌های پارلمان این کشور را در انتخابات روز یک‌شنبه ۲۳ ژوئیه از آن خود کرد، آلبرتو نونیز فیخو، رئیس این حزب محافظه‌کار اعلام کرد که برای تشکیل دولت تلاش خواهد کرد. البته به‌رغم پیروزی این حزب، «مردم» به حد نصاب تشکیل دولت اکثریت نرسید.

اما به گزارش روزنامه «ال پائیسِ» مادرید، دو نظرسنجی اصلی نشان داده بود که «حزب مردم» به روشنی صدرنشین انتخابات خواهد شد؛ هرچند، در تمام وضعیت‌های احتمالی، برای تشکیل دولت به ائتلاف با «ووکس» نیز نیاز خواهد داشت. رای‌گیری در سرزمین اصلی اسپانیا به وقت محلی ساعت هشت شب خاتمه یافت، و رای‌گیری در جزایر قناری یک ساعت پس از آن. 

طبق نظرسنجی شبکه‌های عمومی تلویزیون، بلوک احزاب راست از ۱۶۹ تا ۱۷۷ کرسی را در اختیار خواهند داشت و به این ترتیب در مجلس اسپانیا که ۳۵۰ کرسی دارد، احتمالا اکثریتی شکننده کسب خواهند کرد. طبق این نظرسنجی، حزب مردم ۱۴۵ تا ۱۵۰ کرسی می‌گیرد و ووکس ۲۴ تا ۲۷ کرسی. در مقابل، بلوک چپ ۱۴۱ تا ۱۴۹ کرسی خواهد داشت؛ شامل ۱۱۸ تا ۱۳۸ کرسی برای حزب سوسیالیست و ۲۸ تا ۳۱ کرسی برای «سومار» که ائتلافی متشکل از احزاب چپگرای مختلف است. 

اما نظرسنجی دیگری که «گاد۳» انجام داده است، بلوک حزب مردم و ووکس را با ۱۸۱ کرسی در اکثریتی قاطع قرار می‌دهد (با ۱۵۰ کرسی برای حزب مردم و ۳۱ کرسی برای ووکس) و برای بلوک چپ ۱۴۱ تا ۱۴۹ کرسی قائل می‌شود. 

کوکا گامارا، دبیرکل «حزب مردم»، با حضور در ستاد مرکزی حزب گفت: «ما در حزب مردم ضمن احتیاط لازم، باور داریم که امروز یک روز عالی‌ انتخاباتی خواهد بود، چون حزب مردم بار دیگر صدرنشین انتخابات می‌شود.»

بیشتر از جهان