چرا محصولات زیبایی ویژه مردان هر روز پر طرفدارتر می‌شوند؟

انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۸ ارزش بازار جهانی لوازم‌آرایش مردانه به ۱۱۵ میلیارد دلار برسد. این عدد در سال ۲۰۲۲ حدود ۸۰ میلیارد دلار و ارزش این بازار در سال ۲۰۲۱ حدود ۷۴.۸ میلیارد دلار بود

باب شدن آراستگی و آرایش آقایان اقتصاد بازار لوازم‌آرایش را هم تکان داده است-Instagram/Hyram

از روزهایی که تیغ ریش‌تراشی تنها وسیله آرایشی‌بهداشتی آقایان بود و حتی ضدآفتاب هم برای مردان تجملاتی در نظر گرفته می‌شد، زمان زیادی نمی‌گذرد. روزهایی که محصولات مردانه غرق در هاله‌ای از رایحه‌های سنگین «مردانه»، پیچیده در بسته‌بندی‌های سیاه و تیره و همراه با کارزارهای تبلیغاتی که پیام‌هایی مانند «چند کاربرد در یک محصول» را تبلیغ می‌کردند، عرضه می‌شدند و پیش‌فرض عمومی این بود که مراقبت از پوست و مو امری «زنانه» است.

امروز با تبلیغات گسترده برای تغییر برخی مفاهیم و رواج رسانه‌های اجتماعی مراقبت از پوست و مو و خودآرایی مردان مورد توجه قرار گرفته و ظرفیت بالقوه‌ای را برای رشد چشم‌انداز لوازم بهداشتی‌آرایشی مردانه پدید آورده است.

باب شدن آراستگی و آرایش آقایان این روزها نه‌تنها چهره مردان را تغییر داده، بلکه اقتصاد بازار لوازم‌آرایش را هم تکان داده است.

به گزارش سی‌ان‌ان از داده‌های جمع‌آوری‌شده شرکت بازارسنجی استاتیستا (Statista) در سال ۲۰۲۳، انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۸ ارزش بازار جهانی لوازم‌آرایش مردانه به ۱۱۵ میلیارد دلار برسد. این عدد در سال ۲۰۲۲ حدود ۸۰ میلیارد دلار و ارزش این بازار در سال ۲۰۲۱ حدود ۷۴.۸ میلیارد دلار بود؛ اما چه چیزی پشت این رشد است؟

به گفته دکتر مریم زمانی، متخصص پوست، فراتر از تغییرات، آموزش گسترده‌تر در این زمینه به رشد آراستگی مردانه کمک کرده است. او می‌گوید: «آرایش مردانه به میزان قابل‌توجهی گسترش داشته چرا که مردان در زمینه درک نگرانی‌های پوستی بهتر آموزش دیده‌اند و در نتیجه از محصولاتی که برای نیازهایشان مناسب‌تر باشند استفاده می‌کنند. صنعت مراقبت از پوست هم به مردان کمک کرده است که بیاموزند در روتین خود باید از چه محصولاتی استفاده کنند.»

شرکت‌های تولید لوازم‌ آرایشی‌بهداشتی نیز به‌نوبه خود در بازاریابی برای مردان هوشمندتر شده‌اند. آن‌ها در عین حال از بسته‌بندی‌ها و شعارهای آشکارا «مردانه» دوری کرده‌اند و بیشتر روی مواد اولیه و اثربخشی محصول تاکید می‌کنند. موفقیت مارک اوردینری را در نظر بگیرید؛ نشانی تجاری که محصولات مقرون‌به‌صرفه و تک‌ماده‌ای را در بسته‌بندی‌های بدون جنسیت می‌فروشد. به گفته سازمان اطلاعات دیجیتال سیمیلار وب (Similar Web)، شرکت دسیم (Deciem)، شرکت مادر اوردینری، در سال ۲۰۲۱ سودی ۴۶۹ میلیون دلاری را گزارش کرد و حدود ۳۸.۶۸ درصد از بازدیدکنندگان وب‌سایت این مارک را مردان تشکیل می‌دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر استفانی ویلیامز، متخصص پوست، به سی‌ان‌ان می‌گوید: «درست است که مردان از اهمیت مراقبت از پوستشان بیشتر آگاه می‌شوند و برای سرمایه‌گذاری روی پوست خود آماده‌ترند اما همچنان در مورد محصولات پوستی به حداقل‌ها بسنده می‌کنند و دنبال محصولات اصلی و مبتنی بر شواهد مانند رتینوئیدها با مزایای اضافی‌اند.»

طبق گزارش‌های رسمی، بازار محصولات مراقبت از پوست مردانه در چین نیز در حال رونق گرفتن است. پیش‌بینی می‌شود ارزش این باز از ۱۲.۵ میلیارد یوان (۱.۷ میلیارد دلار) در سال ۲۰۲۰ تا بیش از ۲۰.۷ میلیارد یوان (۲.۹ میلیارد دلار) تا سال ۲۰۲۶ رشد داشته باشد.

 کارشناسان معتقدند پشتوانه این رشد یک موج صعودی قدرتمند در زمینه ورزش و فعالیت بدنی است. در طول قرنطینه‌های کوویدــ۱۹ در سال‌های گذشته، مراقبت از پوست بیشتر موردتوجه مردان و زنان قرار گرفت و از زمان برداشته شدن محدودیت‌ها، برای رسیدن به تناسب اندام و مراقبت از خود تمایل شدیدی وجود داشته است. در نتیجه، بسیاری از مارک‌ها به مصرف‌کنندگان آموزش می‌دهند روتین‌های مراقبت از پوست را قبل یا بعد از ورزش انجام دهند و روی پاک‌کننده‌ها، محصولات ضدآکنه یا محصولات حاوی اس‌پی‌اف (SPF) تمرکز کنند.

وقتی از تاثیر رسانه‌های اجتماعی بر رشد محبوبیت لوازم‌آرایش مردانه صحبت می‌شود، این تیک‌تاک است که در صدر قرار می‌گیرد. کافی است دقایقی در این اپلیکشن چرخ بزنید تا با تعداد بی‌شماری ویدیوهای «با من آماده شوید» با محوریت مردان و «چگونه‌ها» که راهنماهایی برای دستیابی به جدیدترین مدل‌های مو به شمار می‌روند، مواجه شوید.

بر اساس گزارش کازمتیک بیزینس (Cosmetics Business)، تعداد بازدیدهای ویدیویی تیک‌تاک در رابطه با جست‌وجوی عبارات مرتبط با محصولات مراقبت از پوست مردانه مانند #menskincare (۴۶۲ میلیون) و #mensskincareroutine (۲۸ میلیون) نسبت به سال قبل ۳۸۹ درصد افزایش داشته و در این میان هشتگ #mensgrooming بیش از ۱.۹ میلیارد بازدید داشته است. در اینستاگرام هم این هشتگ در حدود ۳.۲ میلیون پست استفاده شده است.

علاوه بر محصولات مراقبت از پوست، بازار لوازم‌آرایشی برای مردان نیز همچنان در حال رشد است. داده‌های منتشرشده  ایپسوس (Ipsos) در مارس ۲۰۲۲ نشان می‌دهد که «۱۵ درصد از مردان دگرجنس‌گرای ۱۸ تا ۶۵ ساله در ایالات متحده در حال حاضر از لوازم بهداشتی و آرایشی مردانه استفاده می‌کنند و ۱۷ درصد دیگر گفته‌اند که استفاده از این محصولات را در آینده در نظر خواهند گرفت.»

به لطف فعالیت‌های مرزشکنانه شرکت‌هایی مانند پلیزینگ (Pleasing) متعلق به بازیگر و خواننده مشهور، هری استایلز، برای فروش لاک ناخن بدون جنسیت و خطوط اختصاصی تولید لوازم‌آرایش مردانه از شانل گرفته تا وارپینت، به نظر می‌رسد مرزهای جدید امپراتوری لوازش آرایش مردانه روزبه‌روز در حال گسترش است.

بیشتر از مُد و زیبایی