کاریابی شهرداری تهران برای زنان بسیجی: استخدام «حجاب‌بان‌» با حقوق ماهی ۱۲ میلیون

حکومت ایران به نام حجاب برای وابستگانش اشتغال‌زایی می‌کند و از جیب مردم به آنان حقوق می‌دهد

شهرداری تهران ماهانه حدود پنج میلیارد تومان به نیروهای حجاب‌بان حقوق می‌دهد-اقتصادنیوز

در حالی‌ که زیرساخت‌های شهری تهران به‌شدت فرسوده‌اند و شهرداری تهران با ادعای نبود بودجه از ترمیم و اصلاح آن‌ها خودداری می‌کند، دست‌کم ۴۰۰ نیروی یگان حفاظت شهرداری تهران تحت عنوان «حجاب‌بان» با حقوق ماهی ۱۲ میلیون تومان در ایستگاه‌های مترو مستقر می‌شوند تا با دخالت در حریم خصوصی مردم به آن‌ها تذکر حجاب بدهند.

روزنامه اینترنتی فراز به نقل از یک منبع آگاه نوشت که حجاب‌بان‌ها پس از گزینش در یگان حفاظت شهرداری و گذراندن «کلاس‌های آموزشی مربوط به این کار» در شرکت حامیان شهر شهرداری استخدام شده‌اند و قرار است به‌زودی در ایستگاه‌های مترو مستقر شوند.

به گفته این منبع آگاه، شرح وظایف حجاب‌بان‌ها تذکر لسانی و ممانعت از ورود بی‌حجاب‌ها و بدحجاب‌ها به ایستگاه‌های مترو معین شده است. آن‌ها همچنین افرادی را که در مقابل آن‌ها مقاومت کنند، به پلیس معرفی می‌شوند.

شرکت حامیان شهر شهرداری تهران که حجاب‌بان‌ها را استخدام کرده، یکی از مهم‌ترین موسسات طرف قرارداد شهرداری است و شمار زیادی از نیروهای شرکتی شهرداری در استخدام این سازمان‌اند.

فراز دیلی به نقل از منبع خبری‌اش نوشت که دستمزد ماهانه حجاب‌بان‌ها ۱۲ میلیون تومان است ولی علاوه بر آن «سختی کار» نیز به آن‌ها تعلق می‌گیرد. شرکت بهره‌برداری مترو تهران در فروردین‌ماه طرح «تذکر لسانی،‌ وظیفه همگانی» در ایستگاه‌های مترو را اجرا کرد و مسعود درستی، مدیرعامل این شرکت، گفت که ستاد «عفاف و حجاب» در مترو تشکیل شده است.

اختصاص ماهانه پنج میلیارد تومان به نیروهای امر به‌ معروف و نهی از منکر در حالی است که اتوبوس‌ها و تاکسی‌های فرسوده آلودگی هوای تهران را تشدید کرده‌اند. پله‌ برقی متروها و خیابان‌ها هم یا خراب‌اند و کار نمی‌کنند یا حادثه‌ می‌آفرینند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز شنبه ۱۴ مرداد، خبر قطع انگشتان یک کودک ۹ ساله در پی خرابی یک پله‌برقی در تهران، در حالی منتشر شد که علیرضا زاکانی، شهردار تهران، حدود یک ماه قبل از آن، با تکذیب وضعیت وخیم پله‌برقی‌های پایتخت به یک خبرنگار پیشنهاد برگزاری «تور پله‌برقی» داده بود.

هزینه‌ای که شهرداری تهران برای استخدام نیروهای حجاب‌بان در مترو صرف کرده، معادل هزینه خرید ماهانه ۱۰ تاکسی یا یک اتوبوس درون‌شهری است. این مبلغ در سال حدود ۶۰ میلیارد تومان است. در حالی که بودجه‌ شهرداری پیش‌تر صرف جداسازی واگن‌های زنان و مردان در ایستگاه‌های مترو شده بود.

جمهوری اسلامی ایران در شرایطی پول‌ مردم ایرانیان را بین عاملانش حاتم‌بخشی می‌کند که زیرساخت‌های کشور در تمام بخش‌ها به‌طور قابل‌توجهی فرسوده‌اند و حکومت برای روزآمد کردن آن‌ها بودجه و دانش کافی ندارد.

قدرت‌الله محمدی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی، روز یکشنبه ۱۵ مرداد در صحن علنی مجلس از اعضای شورای شهر خواست برای حل مشکل پله‌برقی‌ها بودجه ویژه اختصاص دهند. هم‌زمان وب‌سایت اقتصادی اکو ایران در گزارشی نوشت: «خرید تجهیزات پله‌برقی‌ها از شرکت‌های تولیدکننده فاقد کیفیت و استاندارد لازم باعث شده است شهرداری تهران در تامین قطعات یدکی با مشکلات جدی و اساسی مواجه شود. با منسوخ شدن قطعات حتی در کشورهای سازنده، لوازم‌یدکی موردنیاز در آن کشورها هم کمیاب یا بعضا نایاب است.»

اشتغال‌زایی برای وابستگان جمهوری اسلامی به بهانه‌هایی مانند ترویج حجاب موضوع تازه‌ای نیست. سالانه مبالغ هنگفتی از بودجه ملی در سازمان‌ها و نهادهایی مانند بنیاد ملی عفاف و حجاب، ستاد امر به‌ معروف و نهی از منکر، کارگروه ساماندهی مد و پوشش در وزارت ارشاد، قرارگاه عفاف و حجاب در وزارت کشور، گشت‌ ارشاد نیروی انتظامی، حراست اداره‌های دولتی و دانشگاه‌ها هزینه می‌شود.

در تمام این نهادها تعداد پرشماری از نیروهای وابسته به حکومت استخدام شده‌اند و حقوق و مزایای آنان از جیب مردم پرداخت می‌شود. راه‌اندازی نهادهای مرتبط با حجاب، استخدام گسترده عاملان حکومت و سود سرشار حاصل از واردات چادر مشکی از پروژه‌ای عظیم با گردش مالی هزاران میلیارد تومانی پرده برمی‌دارد. پروژ‌ه‌ای که با تداوم نافرمانی مدنی مخالفان حجاب اجباری، برای حکومت دستاوردی ندارد اما جیب وابستگان حکومت را پر می‌کند و آن‌ها راضی نگه می‌دارد.