باورهای نادرست درباره رتینول

استفاده از رتینول برای پوست اطراف چشم کاملا بی‌خطر است، تا زمانی که آن را با دقت انجام دهید

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که استفاده از رتینول در طول روز ایمن نیست و این حرف دقیقی نیست-Canva

رتینول یکی از پرهیاهوترین ترکیبات در مراقبت از پوست است. اما هم‌زمان با افزایش محبوبیت این ترکیب موثر، اطلاعات نادرستی نیز پیرامون آن شکل گرفته است.

نشریه فوربز به سراغ دو متخصص پوست رفته است تا نظر آن‌ها را درباره رتینول و شایعاتی که پیرامون آن وجود دارد بپرسد.

رتینول چیست و چگونه کار می‌کند؟

دکتر نانسی سامولیتس، متخصص پوست مستقر در کالیفرنیا، می‌گوید که رتینول فرمی از مولکول ویتامین آ است که فواید پوستی زیادی دارد. درمان آکنه، بهبود علائم پیری و ترمیم آسیب‌های ناشی از نور خورشید از جمله این فوایدند.

این متخصص پوست توضیح می‌دهد که این مولکول به داخل سلول‌ها نفوذ می‌کند و گردش سلولی را تحریک می‌کند. زمانی که گردش سلولی به حداکثر می‌رسد، سلول‌ها با ظرفیت بهینه خود عمل می‌کنند و آسیب دی‌ان‌ای (DNA) ناشی از نور خورشید و عوامل استرس‌زای محیطی را ترمیم می‌کند. دکتر سامولیتس در ادامه می‌افزاید که این ترمیم و عادی‌سازی سلول به نوبه خود به بهبود علائم پیری مانند تیرگی، تغییر رنگ، خطوط ریز و بافت ناهموار منجر می‌شود.

 همه رتینول‌ها یکسان‌اند

رتینول و رتینوئید دقیقا یک چیز نیستند. دکتر کلی رید، متخصص پوست در وست‌لیک درماتولوژی آستین، می‌گوید که «رتینوئید» یک واژه کلی برای مشتقات مصنوعی و طبیعی رتینول است. این متخصص پوست می‌گوید که به‌طور معمول، رتینول‌ موجود در محصولاتی که برای تهیه آن‌ها به نسخه نیاز ندارید، در مقایسه با رتینوئیدهای تجویزی (مانند ترتینوئین) ضعیف‌ترند. او می‌گوید که رتینول و رتینالدئید موضعی پیش‌سازهای رتینوئیک اسیدند -نسخه قوی‌تر رتینول. آن‌ها ابتدا باید به رتینوئیک اسید تبدیل شوند تا بتوانند روی پوست کار کنند.

دکتر رید می‌افزاید که دستیابی به اهدافتان با رتینول‌های بدون نیاز به نسخه، ممکن است بیشتر طول بکشد، زیرا آن‌ها باید به شکل فعال تبدیل شوند، اما برای برخی این محصولات قابل‌‌ تحمل‌ترند و پوست آن‌ها را کمتر تحریک می‌کند.

 پس از آن‌ها پرو رتینول‌ها، ملایم‌ترین مشتقات رتینول‌اند که به گفته دکتر سامولیتیس، اگرچه تحریک پوستی کمتری ایجاد می‌کنند، اما در عین حال کمترین میزان قدرت را نیز دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


رتینول را نباید دور چشم زد

استفاده از رتینول برای پوست اطراف چشم کاملا بی‌خطر است، تا زمانی که آن را با دقت انجام دهید. به عقیده دکتر سامولتیس، پوست دور چشم قطعا می‌تواند از خواص کلاژن‌سازی رتینول بهره‌مند شود. او پیشنهاد می‌کند که بهترین کار این است که محصول رتینول را فقط با دو تا سه روز استفاده در هفته شروع کنید و به تدریج دفعات آن را افزایش دهید، زیرا پوست آن را بهتر تحمل می‌کند. این متخصص پوست می‌افزاید که فقط مطمئن شوید پس از رتینول، مقدار زیادی کرم مرطوب‌کننده دور چشم بزنید و مراقب باشید که یک‌باره مقدار زیادی از محصول را دور چشم نزنید، و اجازه ندهید که وارد چشم شود.

نباید در طول روز از رتینول استفاده کنید

به گفته دکتر سامولیتیس، بسیاری از مردم فکر می‌کنند که استفاده از رتینول در طول روز ایمن نیست و این حرف دقیقی نیست. رتینول‌ها به خودی خود به نور خورشید حساس‌اند، بنابراین اگر از یک محصول رتینول استفاده کنید و بلافاصله پوست خود را در معرض نور خورشید قرار دهید، ممکن است اثر رتینول کم شود، اما خطر آفتاب‌سوختگی بیشتر نمی‌شود.

دکتر رید نیز به برخی از انواع جدیدتر رتینول اشاره می‌کند که به هیچ وجه در اثر نور خورشید اثر خود را از دست نمی‌دهند. البته او در ادامه توضیح می‌دهد که چنانچه به تازگی استفاده از رتینول را شروع کرده‌اید، تا وقتی که پوست به آن عادت کند، حساس‌تر می‌شود و ممکن است التهاباتی شبیه به سوختگی تجربه کند. بنابراین هنگام خروج از منزل ضدآفتاب را فراموش نکنید.

رتینول و لایه‌بردارهای شیمیایی را نباید در یک برنامه مراقبت از پوست گنجاند

معمولا با گذشت زمان، پوست نسبت به رتینول تحمل بیشتری پیدا می‌کند. به گفته دکتر سامولیتیس، این بدان معنا است که ممکن است چند هفته اول استفاده از رتینول، پوست با قرمزی، خشکی یا حساسیت مواجه شود. اما با مقاوم‌تر شدن پوست این علائم از بین می‌روند. او در ادامه به لایه‌بردارهای شیمیایی (اسیدهای میوه AHAها و BHAها) اشاره می‌کند که می‌توانند عوارض مشابهی داشته باشند. او همچنین توصیه می‌کند که این ترکیبات را با یکدیگر ترکیب نکنید و بهتر است که در زمان‌های متفاوتی از روز از آن‌ها استفاده کنید تا پوست مقاوم‌تر شود. مثلا لایه‌بردار در صبح و رتینول در شب، یا با استفاده از هریکی از آن‌ها در روزهای متناوب.
رتینول پوست را نازک می‌کند و این چیز بدی است

به گفته دکتر رید، مردم گمان می‌کنند رتینول پوست را نازک می‌کند (که درست است)، اما فقط لایه بالایی پوست را (خارجی ترین لایه پوست که به نام لایه شاخی شناخته می‌شود) که از سلول‌های مرده پوست (با نام علمی کراتینوسیت) تشکیل شده، نازک می‌کند. به گفته دکتر سامولیتیس، از نظر علمی ثابت شده است که رتینول باعث ایجاد و ضخیم شدن کلاژن در لایه درم می‌شود که پوست را قوی‌تر و سالم‌تر می‌کند.

نباید از رتینول استفاده کرد چون باعث لایه‌برداری می‌شود

دکتر سامولیتیس می‌گوید که وقتی پوست در طول زمان آسیب می‌بیند، لایه‌های آن ضخیم‌تر می‌شوند و به ظاهر چروک‌دار و «چرمی» یک پوست پیر نزدیک می‌شود. او می‌افزاید که رتینول قطعا می‌تواند باعث لایه‌برداری شود، اما به این ترتیب به پوست کمک می‌کند تا آب‌دار و درخشان شود. با این حال، اگر لایه‌برداری هفته‌ها یا ماه‌ها ادامه یابد هم ایده‌آل نیست. او پیشنهاد می‌کند که یا دفعات استفاده در طول هفته کمتر شود، یا از محصولی با درصد رتینول پایینتر را جایگزین کنید.
اثربخشی رتینول سریع است

دکتر رید تاکید می‌کند که کاملا برعکس است. او می‌گوید که ممکن است چند هفته طول بکشد تا پیشرفت قابل توجهی در پوست مشاهده کنید، به خصوص اگر نگرانی اصلی پوستتان آکنه یا بافت ناهمگون باشد. این متخصص پوست می‌گوید اگر از رتینول برای درمان لک یا مبارزه با علائم پیری استفاده می‌کنید حتی زمان بیشتری طول می‌کشد تا نتایج مطلوب را مشاهده کنید. او می‌افزاید که این یک ماراتن است، نه یک دوی سرعت. وقتی از رتینول صحبت می‌کنیم، صبر کلید آن است.

بیشتر از مُد و زیبایی