سویه جدید کرونا به سرعت در حال گسترش است

این سویه جدید با وجود سرعت بسیار زیاد شیوع، خطرناک‌تر از سویه‌های قبلی نیست

سویه اریس خطرناک‌تر نیست. اما به دلیل سرعت بالای شیوع می‌تواند موج بزرگی از عفونت‌ها ایجاد کند - Canva

ارزیابی‌های کارشناسان سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد سویه جدید ویروس کرونا، که با نام «ئی‌جی.۵» شناخته می‌شود، با وجود سرعت بسیار زیاد شیوع، خطرناک‌تر از سویه‌های قبلی نیست، اما باید احتیاط کرد.

این سویه جدید، که با نام اریس نیز شناخته می‌شود، نخستین بار در ۳۱ ژوییه امسال در بریتانیا شناسایی و طبقه‌بندی شد، اما اکنون با سرعت بسیار زیاد در آمریکا و چین و کانادا در حال گسترش است.

بر اساس داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، تعداد افرادی که در اثر ابتلا به کرونا در هفته آخر ماه ژوییه در مراکز درمانی آمریکا بستری شده‌اند بیش از ۱۲درصد افزایش یافته است.

آمارها نشان می‌دهد از هر ۱۰ نفری که در روزهای گذشته به کرونا مبتلا شده‌اند، یک نفر به‌علت این سویه جدید بیمار شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اریس سویه‌ای از اومیکرون است که شایع‌ترین نشانه‌های آن آب‌ریزش بینی، سردرد، خستگی (خفیف یا شدید)، عطسه، و گلودرد است.

روزنامه گاردین در گزارشی به‌نقل از یافته‌های سازمان جهانی بهداشت نوشت هرچند خطر اریس در مقایسه با دیگر زیرشاخه‌های اومیکرون بیشتر نیست، به‌دلیل سرعت زیاد شیوع می‌تواند موج بزرگی از عفونت‌ در میان شهروندان ایجاد کند.

با این حال، سازمان جهانی بهداشت تاکید کرده است که بر پایه شواهد فعلی، شیوع سویه اریس به اندازه‌ای نیست که برای سلامت عمومی در جهان خطری جدی باشد.

نشریه ووکس روز چهارشنبه در گزارشی به‌نقل از کارشناسان بیماری‌های عفونی نوشت شیوع سویه اریس به‌گونه‌ای است که باید به آن توجه کرد و زیر نظر داشت، اما درباره اینکه چقدر باید نگران بود، لازم است احتیاط شود.

بیشتر از بهداشت و درمان