ملا برادر با وزیر خارجه ترکیه دیدار کرد

پس از سرنگونی جمهوری افغانستان، شمار زیادی از مقام‌ها و سیاستمداران حکومت پیشین به ترکیه ‏رفته‌اند و اکنون در آن کشور اقامت دارند

دیدار ملا برادر با وزیر خارجه ترکیه-Twitter/@FDPM_AFG

ملا عبدالغنی برادر، معاون نخست‌وزیر طالبان، روز پنجشنبه ۱۹ مرداد (۱۰ اوت) با هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه، دیدار و درباره روابط دوجانبه، تجارت، پیوندهای منطقه‌ای، و همکاری‌های اقتصادی گفت‌وگو کرد.

در بیانیه دفتر ملا عبدالغنی برادر آمده است: «دو کشور دوست و برادرند و روابط دیرینه تاریخی دارند و باید با یکدیگر روابط خوب سیاسی و اقتصادی داشته باشند.» 

در این بیانیه ذکر شده است که ملا برادر درباره ایجاد اتاق بازرگانی مشترک، کریدور هوایی، و سرمایه‌گذاری بیشتر ترکیه در افغانستان نیز گفت‌وگو کرده است.  

معاون نخست‌وزیر طالبان از حکومت ترکیه خواسته است که با مهاجران افغان مقیم آن کشور برخورد و روابط «نیک» داشته باشد.  

صفحه فیسبوک مربوط به وزارت خارجه ترکیه ضمن انتشار چند عکس، از ملاقات وزیر خارجه آن کشور با ملا برادر خبر داده است، اما جزئیاتی در مورد این دیدار منتشر نکرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ملا برادر با وجود تحریم‌های شورای امنیت در مورد سفر به کشورهای دیگر، دو روز پیش در راس هیئتی به ترکیه سفر کرد. این نخستین سفر ملا برادر پس از روی کار آمدن حکومت طالبان در افغانستان است. مارس سال گذشته نیز امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، به ترکیه سفر کرده بود.

ترکیه با طالبان تعامل دارد و دیپلمات‌های طالبان برای سفارت افغانستان در آن کشور را نیز پذیرفته است.

حکومت ترکیه در دوران حکومت پیشین افغانستان چند بار آمادگی‌اش را برای برگزاری نشست‌های صلح اعلام کرده بود، اما گروه طالبان نپذیرفته بودند که گفت‌وگوها با هیئت حکومت افغانستان در ترکیه انجام شود.  

پس از سرنگونی جمهوری افغانستان، شمار زیادی از مقام‌ها و سیاستمداران حکومت پیشین افغانستان به ترکیه رفتند و اکنون در آن کشور اقامت دارند. ترکیه یکی از مقاصد عمده سرمایه‌گذاری شهروندان افغان است. برخی از افغان‌ها نیز تابعیت ترکیه را گرفته‌اند.

بیشتر از جهان