درخواست قانون‌گذاران آمریکایی از فیفا: تیم فوتبال زنان افغانستان را به رسمیت بشناسید 

پیش از این نیز بیش از ۷۸ هزار نفر با امضای نامه‌ای خواستار شده بودند که فیفا این تیم را ‏به رسمیت بشناسد

اعضای تیم ملی فوتبال زنان افغانستان در استرالیا - William WEST/AFP

یک گروه دو حزبی متشکل از قانون‌گذاران آمریکایی در روز جمعه ۲۰ مرداد (۱۱ اوت) در نامه‌ای به فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) از این نهاد بین‌المللی ورزشی خواستند که تیم فوتبال زنان تبعیدی افغانستان را به رسمیت بشناسد.

طالبان پس از سلطه‌ بر افغانستان در تابستان ۲۰۲۱ قوانین سخت‌گیرانه‌ای علیه زنان افغان وضع کردند و آنان را از رفتن به مدرسه و دانشگاه و همچنین اشتغال به کار و فعالیت‌های ورزشی منع کردند.

طالبان در نخستین روزهای پس از اعلام حکومت موقت، ورزش زنان را خلاف اسلام و امری غیرضروری خواندند. پس از تسلط طالبان بر افغانستان و به‌دلیل تهدیدهای جدی که وجود داشت، تیم‌های ملی ورزش زنان تلاش کردند کشور را ترک کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شماری از اعضای تیم ملی فوتبال زنان افغانستان و اعضای تیم‌های ورزشی دیگر توانستند در دو سال گذشته از افغانستان خارج شوند و در کشورهایی مانند کانادا، استرالیا، بریتانیا، و کشورهای اروپایی مستقر شوند.

شماری از اعضای تیم ملی فوتبال دختران افغانستان اوایل سال گذشته میلادی، پس از وقفه‌ای طولانی، نخستین تمرین رسمی را زیر پرچم سه رنگ افغانستان در زمین ‌بازی مرکز ورزشی بین‌المللی داربین، در شهر ملبورن استرالیا، آغاز کردند. گاردین گزارش داد در حالی‌ که طالبان ورزش را برای زنان منع کرده‌‌اند، اعضای تیم ملی فوتبال دختران افغانستان می‌خواهد فصل جدیدی برای بازگشت به فوتبال بین‌المللی باز کند.

پیش از این نیز شماری از فعالان عرصه ورزش با امضای نامه‌ای خطاب به فیفا خواستار به رسمیت شناخته شدن تیم فوتبال زنان تبعیدی افغانستان شدند. 

بیش از ۷۸ هزار نفر با امضای نامه‌‌ای از فدراسیون بین‌المللی فوتبال، فیفا، خواستند که تیم فوتبال زنان افغانستان در تبعید را نماینده رسمی افغانستان در بازی‌های بین‌المللی بشناسد.

در نامه‌ای که برای جمع‌آوری امضا در وب‌سایت چنج دات اُرگ (Change.org) گذاشته شده، آمده است: «تسلط طالبان نزدیک به دو سال پیش در افغانستان به معنای محدودیت‌های گسترده بر آزادی زنان افغان، از‌ جمله ممنوع شدن ورزش است. ما بازیکنان تیم ملی فوتبال زنان افغانستان صرفا به‌دلیل اینکه فوتبال بازی می‌کردیم مجبور به فرار از وطن شدیم.»

در نامه اعضای تیم ملی فوتبال زنان افغانستان آمده است که فدراسیون بین‌المللی فوتبال بارها درخواست آنان برای به رسمیت شناختن این تیم را رد کرده است.

در این نامه آمده است: «ما آرزوی نمایندگی کشورمان در جام جهانی فوتبال زنان را داریم، اما فیفا بارها درخواست‌های تیم ما برای به رسمیت شناخته شدن و حق بازی داشتن را نادیده گرفته است.»