همسر عمران خان نگران مسموم شدن او در زندان است

عمران خان در زندان لاهور در سلولی با کمترین امکانات بهداشتی و رفاهی نگهداری می‌شود

همسر عمران‌خان از دولت ایالت پنجاب خواست که همسرش را به زندان ایالتی منتقل کند - @KaliwalYam/twitter

دوازده روز پس از بازداشت و زندانی‌شدن عمران خان، نخست‌وزیر پیشین پاکستان و رهبر حزب تحریک انصاف، بشرا بی بی، همسر او، در نامه‌ای به وزیر امور داخلی ایالت پنجاب، در مورد وضعیت همسرش در زندان لاهور ابراز نگرانی کرد و گفت همسرش در خطر مسمومیت قرار دارد. او از دولت پنجاب خواست که عمران خان را از زندان محلی لاهور به زندان آدیالا در راولپندی منتقل کند.

دادگاه بدوی در اسلام‌آباد، پنجم اوت ۲۰۲۳، عمران خان را به اتهام فروش هدایای دولتی، به سه سال زندان محکوم کرد. پلیس پنجاب بلافاصله پس از صدور این حکم، عمران خان را از محل اقامتش در پارک زمان شهر لاهور، بازداشت و به زندان اتوک لاهور منتقل کرد.

نعیم حیدر پنجوتا، وکیل عمران خان، دو روز پس از بازداشت او، از شرایط بد زندانی که نخست‌وزیر پیشین در آن نگهداری می‌شود خبر داد.

او گفت که عمران خان در یک اتاق بسیار کوچک کلاس سی (c) که یک دستشویی روباز بدون دوش دارد، نگهداری می‌شود.

او گفت که عمران خان در مورد وضعیت بد اتاقش در زندان به او گفته است: «زندان صبح پر از مگس و عصر پر از حشرات است.»

همسر عمران خان نیز در نامه‌ای که هفدهم اوت به وزیر امور داخلی ایالت پنجاب ارسال کرده، در‌باره وضعیت بد او در زندان نوشته و گفته است که همسرش به دلایل مختلف، از‌جمله این‌که نخست‌وزیر پیشین کشور و کاپیتان تیم ملی کریکت پاکستان بوده و فارغ التحصیل دانشگاه آکسفورد است، حق دارد از امکانات کلاس بی (B) در زندان استفاده کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بشرا بی بی همچنین در‌مورد امنیت جانی همسرش ابراز نگرانی کرده و گفته است که او قبلا دو بار هدف حمله قرار گرفته و اکنون کسانی که به او حمله کرده‌اند، آزادند و ممکن است او از طریق غذا در زندان مسموم شود.

همسر عمران خان گفت که او حتی اجازه دسترسی به غذای خانگی را ندارد و این خلاف قوانین و نقض حقوق اساسی زندانیان است.

او تصریح کرد: «مسئولان زندان وظیفه داشتند ظرف ۴۸ ساعت همه امکانات را برای او فراهم کنند، اما حتی پس از گذشت ۱۲ روز نیز هیچ‌گونه تسهیلاتی مهیا نشده است که باعث ننگ رهبر بزرگ‌ترین حزب سیاسی است.»

او از وزیر امور داخلی ایالت پنجاب درخواست کرد: «بررسی قانونی جامع برای روشن شدن قانونی‌بودن بازداشت فعلی او در حوزه قضایی شما انجام شود.»

پیش از این، رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان، اردیبهشت سال جاری، در خانه‌اش بازداشت شد و به‌مدت سه روز در حبس بود. بازداشت او سبب شورش بزرگی در پاکستان شد و هزاران تن از هواداران او با خشونت به خیابان‌ها ریختند و با نیروهای امنیتی درگیر شدند. هرچند دادگاه عالی پاکستان پس از سه روز عمران خان را به قید وثیقه آزاد کرد، اما ارتش پاکستان به‌طور گسترده‌ای هواداران عمران خان را سرکوب کرد.

 اکنون در دومین مورد بازداشت عمران خان که با حکم دادگاه صورت گرفت و حدود دوهفته از آن گذشته، اعتراضات به آن شیوه گسترده صورت نگرفته است.

نخست‌وزیر پیشین پاکستان که اکنون به اتهام فروش هدایای دولتی بازداشت شده و قرار است سه سال در زندان بماند، در چند پرونده دیگر نیز به فساد مالی متهم شده است.

بیشتر از جهان