تصمیم‌های نمایندگان مجلس برای برخورد با زنان ایران؛ از مجازات دختربچه‌ها تا ممنوعیت کاشت ناخن

نمایندگان مجلس می‌خواهند چادر در دانشگاه و مدارس اجباری شود و به بسیجیان مجوز حمل شوکر و اسپری فلفل داده شود

پیشنهادی در ماده ۴۱ لایحه مطرح شده تا بعد از کلمه «بد پوششی»، «بدپوششی یا سگ گردانی یا نگهداری سگ زینتی» اضافه شود-Telegram/enghelabezananeh

نزدیکان جبهه پایداری در مجلس شورای اسلامی در کمیسیون اصل ۸۵ در حال تصویب نهایی لایحه عفاف و حجاب‌اند. به نظر می‌رسد این نمایندگان عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس که در مرحله قبل این لایحه را ظرف کمتر از ۴۸ ساعت تصویب کردند، اکنون برای اولین بار و تحت عنوان کمیسیون اصل ۸۵ در حال خواندن این لایحه‌اند و هرازگاه پیشنهادهای عجیب و غریبشان در رسانه‌های مختلف بازتاب می‌یابد.

بر اساس گزارشی که روزنامه اعتماد منتشر کرده، در میان پیشنهادها برای این لایحه، از جمله ممنوعیت کاشت ناخن، اجباری شدن چادر در دانشگاه و مدارس، استخدام طلاب در مدارس، و اعطای مجوز شوکر و اسپری فلفل به بسیجیان دیده می‌شود.

در گزارش اعتماد، در مورد ماده ۱ این لایحه و پیشنهاد‌های مطرح‌شده آن آمده است: «... هر رفتاری که به ترویج برهنگی، بی‌عفتی، بی‌حجابی، بدپوششی و اعمال خلاف عفت عمومی از جمله مزاحمت برای نوامیس، پخش کردن محصولات صوتی و چندرسانه‌ای ضدخانواده در اماکن عمومی، ورود آقایان به کلیه مکان‌های ویژه بانوان (باشگاه‌ها، ورزشگاه، آرایشگاه، مترو و سایر وسایل نقلیه عمومی، پارک‌ها) و بالعکس، رقص، اختلاط زن و مرد و ابراز یا حمایت از گروه‌های منحرف جنسی که به برهم زدن آرامش زن و مرد در خانواده، رواج ازدواج دیرهنگام، گسترش طلاق و آسیب‌های اجتماعی و زدودن ارزش خانواده منجر می‌شود، نقض بندهای ۱ و ۷ اصل سوم و دهم قانون اساسی است و مطابق احکام این قانون و سایر قوانین ممنوع است.»

به موجب این پیشنهاد ورود زنان به استادیوم‌ها را نیز می‌توان مشمول بخش «ممنوعیت ورود آقایان به کلیه مکان‌های ویژه بانوان (باشگاه‌ها، ورزشگاه، آرایشگاه، مترو و سایر وسایل نقلیه عمومی و پارک‌ها) و بالعکس» دانست و چنین نتیجه گرفت که از این پس ورود زنان به ورزشگاه‌ها قانونا ممنوع می‌شود.

در پیشنهادهای مربوط به ماده ۱۲ این لایحه نیز آمده است که «استفاده از چادر به عنوان حجاب برتر برای کلیه دانشجویان، معلمان و بانوان شاغل در آموزش و پرورش اعم از کادر اداری و آموزشی الزامی و کاشت ناخن و مژه برای آنان ممنوع شود».

بر اساس این گزارش، در پیشنهادی دیگر، بر ضرورت «الزام دانش‌آموزان به استفاده از چادر» تاکید شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ماده ۲۱ این لایحه، در بخش تکالیف وزارت اقتصاد، «جمع‌آوری مانکن‌ها و علائم تبلیغاتی که به نوعی مروج برهنگی و بی‌حجابی‌اند» آورده شده است. البته نمایندگان درباره اینکه چنین تکلیفی چه ارتباطی به وزارت اقتصاد دارد و مانکن‌ها چه مشکلی در جامعه ایجاد می‌کنند، توضیحی نداده‌اند.

در پیشنهادی دیگر در این ماده، یکی از نمایندگان به ممنوعیت کاشت مژه و ناخن اشاره کرده و نوشته است: «ایجاد سازوکار لازم به منظور نظارت بر کار آرایشگران زن و اعمال ممنوعیت کاشت ناخن و مژه.»

در ماده ۳۰ این لایحه نیز پیشنهاد شده است که فراجا «در راستای تکمیل کادر موردنیاز خصوصا در موضوع امر به معروف و... نیروهای زبده و جوان به میزان موردنیاز ترجیحا از بین بسیجیان جذب کند».

در ماده ۳۲ هم به بسیج اشاره شده و یک نماینده خواستار «اعطای مجوز شناسایی و سامانه ثبت تخلفات و تجهیزات دفاع شخصی مانند شوکر و افشانه (اسپری)» به بسیجیان شده است. پیشنهادی مبنی بر الحاق به ماده ۶۴ هم مطرح شده که بر اساس آن، «بسیجیان دارای کارت فعال برای اجرای این قانون ضابط به‌حساب می‌آیند و گزارش آنان در مراجع انتظامی و قضایی مبنای عمل خواهد بود».

پیشنهاد دیگری نیز در ماده ۴۱ مطرح شده تا بعد از کلمه «بد پوششی»، عبارت «یا سگ گردانی یا نگهداری سگ زینتی» اضافه شود. البته نمایندگان مجلس از ارتباط سگ با بی‌حجابی سخنی نگفته‌اند اما در ماده ۴۵ لایحه حجاب و عفاف که مربوط به البسه است، نیز بار دیگر عنوان کرده‌اند که «واردات، تولید و تکثیر، عرضه و فروش سگ‌های زینتی مشمول احکام این ماده و تبصره‌های آن و مجازات‌های مقرر در آن حسب مورد است».

همچنین در پیشنهاد دیگری در ماده ۶۸ در مورد مجازات‌ها و اقدام‌های تربیتی اطفال و نوجوانان، گفته شده که «رعایت قانون فوق‌الذکر مانع اجرای مجازات‌های مذکور در این قانون برای دختران دارای ۹ سال تمام قمری و پسران با ۱۵ سال تمام قمری نیست و مجازات‌های مذکور برابر مفاد این قانون اعمال می‌شود». بر این اساس حتی کودکان نیز از مجازات در امان نیستند و نمایندگان مجلس معتقدند که باید با بی‌حجابی دختران ۱۰ ساله نیز برخورد امنیتی صورت بگیرد.

پس از انتشار این گزارش، امیرحسین بانکی‌پور، نماینده مجلس، در مصاحبه با خبرگزاری مهر و در واکنش به جزئیات منتشرشده، گفت: «این خبر صحت ندارد و همه این مواردی که در این خبر عنوان شده، دروغ محض و شایعه است. این موارد در لایحه عفاف و حجاب وجود ندارد. از سوی دیگر نمایندگان مجلس حدود ۱۵۰۰ پیشنهاد درباره این لایحه ارائه دادند که هیچ‌یک از مواردی که در این خبر کذب ذکر شده، در پیشنهادهای نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیامده است.»

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی مدعی شد: «بنده قویا این مواردی را که در این خبر آمده، تکذیب می‌کنم. متن لایحه عفاف و حجاب موجود است و نباید درباره آن شایعه و دروغ‌پردازی شود.»

این در حالی‌ است که مجلس شورای اسلامی از حضور رسانه‌ها در این جلسات و همچنین بررسی آن در صحن علنی مجلس جلوگیری کرده‌اند و به ۱۵۰۰ پیشنهاد کذایی نمایندگان مجلس هم هیچ دسترسی در سامانه وجود ندارد. در نتیجه با توجه به بررسی این لایحه پشت درهای بسته، نمی‌توان تکذیب این نماینده مجلس را به هیچ صورت راستی‌آزمایی کرد و باید منتظر ماند تا لایحه از این کمیسیون امنیتی‌شده مجلس بیرون بیاید.