ملاله یوسف‌زی: فیفا تیم فوتبال زنان افغانستان را به رسمیت بشناسد

یوسف‌زی محروم ماندن تیم فوتبال زنان افغانستان از شرکت در مسابقات جهانی به نمایندگی از افغانستان را «بسیار تاسف‌بار» خواند

ملاله یوسف‌زی، فعال حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل، روز یکشنبه، ۲۹ مرداد در دیدار با اعضای تیم ملی فوتبال زنان افغانستان در استرالیا، از فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) خواست این تیم را به عنوان نماینده افغانستان به رسمیت بشناسد.

یوسف‌زی محروم ماندن تیم فوتبال زنان افغانستان از شرکت در مسابقات جهانی به نمایندگی از افغانستان را «بسیار تاسف‌بار» خواند و تاکید کرد: «اگر زنان افغان از حقشان برخوردار نشوند، فوتبال ناتکمیل است.»

اعضای تیم ملی فوتبال زنان افغانستان که با سلطه طالبان بر این کشور به استرالیا پناه بردند، در تلاش‌اند فیفا تیم آنان را به عنوان تیم ملی زنان افغانستان به رسمیت بشناسد و بتوانند در بازی‌های بین‌المللی شرکت کنند.

ملاله یوسف‌زی در این دیدار ضمن حمایت از تلاش و ایستادگی اعضای تیم ملی فوتبال زنان افغانستان، گفت: «زنانی که با پذیرش خطر، در افغانستان فوتبال بازی کردند و به خاطر آنچه دوست دارند هنوز ایستادگی می‌کنند، اکنون از شرکت در مسابقات بین‌المللی محروم‌اند. این چیزی نبود که آن‌ها در انتظارش بودند. یک گروه افراطی در افغانستان بر سر قدرت آمدند و زنان را از سهم‌گیری در هر بخشی محروم کردند.»

ملاله یوسف‌زی وضعیت کنونی زنان را در افغانستان «حقیقت تلخ» توصیف کرد و افزود: «طالبان زنان و دختران را از ابتدایی‌ترین حقوق انسانی آنان که تحصیل، کار، رفتن به پارک و شرکت در فعالیت‌های اجتماعی است، محروم کرده‌اند. این وضعیت چیزی است که باید باعث بیداری ما شود. سازمان ملل وضعیت جاری در افغانستان را آپارتاید جنسیتی تعریف کرده است و ما باید به خواهرانمان در افغانستان فکر کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ملاله یوسف‌زی خطاب به فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) گفت: «من اینجا هستم تا از تیم فوتبال زنان افغانستان حمایت کنم و از فیفا بخواهم این تیم را به رسمیت بشناسد. حالا زمانی است که فیفا تصمیم بگیرد در کنار طالبان نمی‌ایستد.»

ملاله یوسف‌زی و نیز نادیا مراد، دو برنده جایزه صلح نوبل که در جریان مسابقات جهانی فوتبال زنان در ملبورن استرالیا حضور داشتند، با پوشیدن لباس اعضای تیم ملی فوتبال زنان افغانستان حمایت خود را از آنان ابراز کردند.

نادیا مراد و ملاله یوسفزی-Twitter/@khalida_popal
خالده پوپل، مربی سابق تیم ملی فوتبال زنان افغانستان، نیز تایید کرد که فیفا درخواست این تیم را برای به رسمیت شناخته شدن به عنوان نماینده زنان افغانستان در تبعید رد کرده است. پوپل با اشاره به قوانین فیفا در زمینه رعایت برابری جنسیتی گفت: «فیفا حقوق بشر را نقض کرده است و ما از مردم می‌خواهیم ما را حمایت کنند.»

اعضای تیم ملی فوتبال زنان افغانستان چندی پیش یک کارزار آنلاین به منظور جمع‌آوری امضا برای ارسال یک نامه‌ به فیفا راه‌اندازی کردند که تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار نفر آن را امضا کرده‌اند. در این نامه از فیفا خواسته شده است تیم ملی فوتبال زنان افغانستان را که به دلیل سلطه طالبان از آن کشور خارج شده‌اند، به رسمیت بشناسد.

فیفا که با مسئولان انتصابی طالبان در کمیته ملی المپیک افغانستان در تماس است، به اعضای تیم فوتبال زنان اعلام کرده که کمیته المپیک افغانستان این تیم را تایید نکرده است.

طالبان پس از تصرف کابل و تشکیل کابینه، ورزش زنان را ممنوع اعلام کردند و تمامی فعالیت‌های ورزشی زنان در مراکز دولتی و خصوصی متوقف شد.

بیشتر از ورزش