سفر هیئت پاکستانی به کابل؛ متقی خواستار حل تنش‌ها دور از چشم رسانه‌ها شد

وزیر خارجه طالبان تایید کرد روابط میان طالبان و پاکستان دچار تنش شده است

در بحبوحه تنش‌های لفظی میان طالبان و پاکستان، هیئت پاکستانی با وزیر خارجه طالبان ملاقات کرد‌ــ @MoFA_Afg / X

هیئتی از وزارت خارجه پاکستان به ریاست سهیل محمود، رئیس موسسه مطالعات راهبردی این وزارتخانه، روز چهارشنبه اول شهریور (۲۳ اوت) وارد کابل شد. این هیئت با همراهی عبیدالرحمان نظامانی، سفیر پاکستان در کابل، با امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، ملاقات کرد.

امیرخان متقی در این ملاقات به هیئت پاکستانی گفت که پاکستان و طالبان باید به جای درگیری‌های لفظی و اظهارات رسانه‌ای، علت مشکلات را جست‌وجو کنند.

وزارت خارجه طالبان در رشته یادداشتی در شبکه‌اجتماعی اکس (توییتر)، نوشت که وزیر خارجه این گروه در ملاقات با هیئت پاکستانی، بر لزوم بهبود روابط کابل و اسلام‌آباد تاکید و خاطرنشان کرده است که «مشکلات موجود، به روابط دو کشور آسیب می‌زند».

به نظر می‌رسد در دیدار وزیر خارجه طالبان با هیئت پاکستانی، بیشتر بر جنجال‌های امنیتی ناشی از گسترش فعالیت طالبان پاکستانی در خاک افغانستان تمرکز شده است. ضیا احمد تکل، معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان، در اکس نوشت که  امیرخان متقی در این دیدار به هیئت پاکستانی گفت: «روابط دو کشور مبتنی بر حسن همجواری و تفاهم است اما مشکلات در در روابط دو کشور اصطکاک ایجاد کرده است.»

او افزود: «بهتر است به جای به پا کردن طوفان‌های رسانه‌ای، علل اصلی این مشکلات را بیابیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

متقی در ادامه به هیئت پاکستانی اطمینان داد که طالبان به گروه‌های تروریستی اجازه نمی‌دهند از خاک افغانستان برای ضرر زدن به کشورهای دیگر استفاده کنند. او تاکید کرد: «ما [طالبان و پاکستان] نباید در حسن نیت یکدیگر شک کنیم.»

این اظهارات وزیر خارجه طالبان در حالی مطرح می‌شوند که در روزهای اخیر، تنش‌های لفظی میان مقام‌های دولت پاکستان و طالبان در مورد استفاده طالبان پاکستانی از خاک افغانستان برای ترتیب دادن حملات به پاکستان افزایش یافته است. وزارت خارجه پاکستان به‌تازگی مدعی شد علاوه بر اینکه به طالبان پاکستانی در خاک افغانستان پناه داده‌ شده است، شماری از افغان‌ها نیز در ناامنی‌های پاکستان نقش دارند. اما قاری فصیح‌الدین، رئیس ستاد ارتش طالبان، این اظهارات وزارت خارجه پاکستان را رد کرد و گفت که حملات تروریستی در پاکستان از خاک خود این کشور و نه از افغانستان، برنامه‌ریزی می‌شوند.

 او در یک کنفرانس خبری در کابل گفت: «این ناشی از ناتوانی آن‌ها [دولت پاکستان] در تامین امنیت کشورشان است. اینکه احیانا پاکستان و هر کشور دیگر به این فکر باشد که دشمنشان را در افغانستان جست‌وجو کند، فکر اشتباهی است و [پاکستان] باید دشمنش را داخل خاک خود جست‌وجو کند.»