ترامپ چگونه پیروز مناظره‌ای شد که در آن حضور نداشت؟

تایم: «رئیس‌‌جمهوری سابق نامزدهای جمهوری‌خواه و شبکه فاکس‌نیوز را تحقیر کرد»

ترامپ در اکثر نظرسنجی‌ها با برتری ۴۰ درصدی پیشتاز است‌ــ Getty Images via AFP

هشت نامزد جمهوری‌خواه شامگاه چهارشنبه ۲۳ اوت (یکم شهریور) در نخستین مناظره درون‌حزبی انتخابات آتی ایالات‌متحده آمریکا روبروی هم نشستند و درباره موضوع‌های مختلف صحبت کردند. این مناظره مقدماتی در میلواکی برگزار شد اما دونالد ترامپ به جای پرواز به میلواکی و فرصت دادن به رقبایش برای دیده شدن، راهبرد مبارزه در شبکه‌های اجتماعی را در پیش گرفت.

تایم در یادداشتی با عنوان «ترامپ چگونه پیروز مناظره‌ای شد که در آن حضور نداشت؟» اتفاق تاریخی شامگاه چهارشنبه در ایالات‌متحده آمریکا را تحلیل کرد. در این یادداشت آمده است که ترامپ به جای سفر به میلواکی و اجازه دادن به رقبایش برای اینکه او را آماج حمله قرار دهند، گزینه مهمان‌نوازانه‌تری را انتخاب کرد و آن گفت‌وگو با تاکر کارلسون در شبکه‌‌ اجتماعی اکس بود که قبلا توییتر نامیده می‌شد.

درباره انگیزه‌ این اقدام هیچ ابهامی وجود نداشت؛ چرا که رئیس‌جمهوری سابق اصولا از نمایش برتری‌اش بر رقبا و دشمنان خود لذت می‌برد. مصاحبه ترامپ با مجری سابق فاکس‌نیوز در زمانی که مناظره انتخاباتی رقبای جمهوری‌خواه در حال پخش از فاکس‌نیوز بود، تماشاگران را از قاب تلویزیون می‌گرفت و به سمت رسانه اجتماعی اکس هدایت می‌کرد و این همان هدفی بود که ترامپ و متحدانش از ابتدا دنبال آن بودند.

گفت‌وگوی ترامپ با تاکر کارلسون در اکس و ربودن تماشاگران نه‌تنها سایر نامزدهای جمهوری‌خواه که فاکس‌نیوز را که هم زمانی دوست رئیس‌جمهوری سابق بود و حالا دشمن او است، تحقیر کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آماری که از شمار دنبال‌کنندگان مصاحبه ترامپ با مجری سابق فاکس‌نیوز پس از پایان گفت‌وگوی آن‌ها منتشر شد، این موضوع را اثبات می‌کند. این مصاحبه از پیش ضبط‌شده ۴۶ دقیقه‌ای بیش از ۸۰ میلیون بازدیدکننده‌ داشت، رقمی که به‌طور قطع از شمار بینندگان مناظره فراتر است.

این در حالی است که طرفداران ترامپ در شبکه‌های اجتماعی هم بیکار ننشستند و با انتشار پست‌هایی، مخالفان رئیس‌جمهوری سابق از جمله ران دسنتیس، فرماندار جمهوری‌خواه ایالت فلوریدا، یا افرادی مانند مایک پنس را که زمانی از متحدان ترامپ بودند، تحقیر کردند.

کری لیک، نامزد جمهوری‌خواه فرمانداری آریزونا، با انتشار تصویری خندان از ترامپ در اکس، او را «اولین مرد تاریخ» دانست که برنده یک مناظره شد، بدون اینکه در آن حضور داشته باشد.

راهبرد استفاده از شبکه‌های اجتماعی که به نظر می‌رسد در کانون مبارزات انتخاباتی دونالد ترامپ قرار دارد، به این رئیس‌جمهوری سابق آمریکا کمک می‌کند خود را در جایگاه یک نامزد اجتناب‌ناپذیر تثبیت کند و او را نیرویی بزرگ‌تر و قدرتمندتر در میان جمهوری‌خواهان نشان دهد.

ترامپ در حالی در اکثر نظرسنجی‌ها با برتری ۴۰ درصدی پیشتاز است که با چهار کیفرخواست جداگانه روبرو است و گروهی او را «دیوانه» خطاب می‌کنند اما پایگاه اجتماعی او همچنان از دیگر رقبای جمهوری‌خواه بالاتر است.

رئیس‌جمهوری سابق آمریکا که در باشگاه گلفش با تاکر کارلسون گفت‌وگو کرد، در همان دقایق ابتدایی مصاحبه، درباره اینکه چرا حاضر نشد در مناظره شرکت کند، گفت: «چرا من باید یک یا دو ساعت جایی بنشینم و هدف آزار و اذیت افرادی قرار بگیرم که حتی نباید برای ریاست‌جمهوری نامزد شوند؟»

ترامپ در ادامه، به شبکه فاکس‌نیوز هم انتقاد کرد و گفت: «آن‌ها دیوانه‌وار از ران دسنتیس حمایت می‌کنند.» او در این مصاحبه که از قبل ضبط‌شده بود، پیش‌بینی کرده بود که گفت‌وگویش با مجری سابق فاکس‌نیوز بیشتر از مناظره نامزدهای جمهوری‌خواه موردتوجه قرار می‌گیرد.

رئیس‌جمهوری سابق آمریکا آشکارا در پی جلب توجه مخالفانش بود؛ بنابراین از لفاظی‌های که می‌دانست ممکن است چرخ‌های خبری را به حرکت درآورند، خودداری کرد، انتقادهایش به رقبا خفیف بود و در بخشی از مصاحبه که کارلسون با طرح این سوال که «آیا نگران نیستید شما را بکشند»، می‌خواست ترامپ را به جنجال تشویق کند، در دام او نیفتاد و فقط شانه بالا انداخت و گفت: «تهدید برای اینکه بخواهند از شر شما خلاص شوند، وحشتناک است.»

همه این‌ها نقاط اوج اجتناب‌ناپذیر شبی بودند که در آن، همه‌چیز به نفع ترامپ تمام شد. ترامپ نه به حضور فیزیکی در مناظره جمهوری‌خواهان نیاز داشت و نه حتی به چرخه اخبار تحریک‌آمیز درباره مصاحبه‌اش با کارلسون، او فقط باید نشان می‌داد نسبت به سایر کسانی که امیدوارند به رهبری او در حزب جمهوری‌خواه پایان دهند، پیشتاز است و خیلی‌ها همچنان به تماشای او اهمیت می‌دهند.

بیشتر از جهان