توقیف هواپیمای مصر-زامبیا حامل طلای تقلبی و پول نقد: کسی مالکیت محموله را به عهده نمی‌گیرد

این سوال مطرح است که آیا شخصیت‌های سیاسی و نظامی سطح بالای مصر یا زامبیا در این اقدام دست دارند؟

تصویر آرشیوی-AFP

حدود دو هفته پیش بود که مقام‌های زامبیا یک هواپیمای خصوصی مصری را که حامل بیش از پنج میلیون دلار پول نقد، مقدار زیادی طلای تقلبی، اسلحه و مهمات بود، توقیف کردند. این هواپیما به منظور تحقیقات بیشتر همچنان در لوزاکا، پایتخت زامبیا، توقیف است و به‌رغم گذشت دو هفته، هنوز اطلاعات زیادی درباره آن وجود ندارد؛ زیرا تاکنون هیچ فرد یا گروهی مالکیت محتویات هواپیما و اجاره آن را به گردن نگرفته است.

در نبود اطلاعات دقیق و قطعی، درباره هواپیمای مصری در توقیف زامبیا شایعات زیادی شنیده می‌‌شود. برای خیلی‌ها این سوال مطرح است که آیا شخصیت‌های سیاسی و نظامی سطح بالای مصر یا زامبیا در این موضوع دست دارند و آیا این تنها یک پرواز از صدها پرواز مشابهی بوده که کسی از آن‌ها اطلاع نداشته اما اکنون صدای آن درآمده است؟

اندک اطلاعات موجود درباره هواپیمای مصری بیانگر این است که هر شش مصری سرنشین هواپیما به همراه سایر افرادی که در فرودگاه لوزاکا به آنان پیوستند، روز دوشنبه در دادگاه حاضر می‌شوند.

بر اساس گزارش سرویس جهانی بی‌بی‌سی، کریم اسعد، روزنامه‌نگاری که در این باره افشاگری کرد و مقام‌های ارشد مصر را به دست داشتن در این موضوع متهم کرد، ربوده شد. گفته می‌شود نیروهای امنیتی لباس‌شخصی مصر شبانه به خانه اسعد رفته و او را بازداشت کرده‌اند.

ابتدا کسی نمی‌دانست این روزنامه‌نگار افشاگر کجا است تا اینکه روزنامه‌نگاران مستقل در شبکه‌های اجتماعی اسنادی از تحقیقات پلیس زامبیا درباره هواپیما منتشر کردند. بر پایه این گزارش‌ها، در میان دستگیرشدگان نام سه افسر نظامی مصری و یک مقام ارشد پلیس دیده می‌شد که ادعاهای کریم اسعد را تایید می‌کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این روزنامه‌نگار بازداشت‌شده در پی حمایت‌های همکارانش دو روز بعد آزاد شد اما اینک یک معمای دیگر وجود دارد؛ اینکه روزنامه‌نگار مصری دقیقا به چه دلیل دستگیر شد؟ مقام‌های مصر می‌گویند هواپیمای توقیف‌شده متعلق به بخش خصوصی است و صرفا از قاهره عبور کرده است؛ به‌ عبارت‌ دیگر مدعی شدند که مقام‌های ارشد کشور در این موضوع دخیل نیستند.

به‌ نظر می‌رسد که یک مرد زامبیایی که کیسه‌های طلا حمل می‌کرد، همراه با نیروهای امنیتی وارد هواپیما شده اما هیچ‌کس نمی‌داند چه کسی مجوز این کار را صادر کرده است. گفته می‌شود این مرد پس از ورود به هواپیما بخشی از طلاهایش را به سرنشینان فروخت اما حتی این هم مشخص نیست که نیروهای امنیتی همان ‌موقع کشف کرده‌اند آیا آنچه او می‌فروخت واقعا تقلبی بوده است یا خیر.

چند تن از افسرانی که وارد هواپیما شده‌اند، اکنون به اتهام دریافت ۲۰۰ هزار دلار از اتباع مصری داخل هواپیما تحت بازجویی‌اند. نکته قابل‌توجه این است که تحقیقات نشان داده‌اند این طلاها واقعی نبودند؛ بنابراین به نظر می‌رسد مصری‌های سوار بر هواپیما ممکن است از یک معامله بسیار بد نجات یافته باشند.

وکیل زامبیایی بازداشت‌شدگان گفت که معمای دیگر این است که چرا ریاضی نیروهای امنیتی آنقدر ضعیف است. به گفته او، ابتدا پلیس خبر داد ۱۱ میلیون دلار پول نقد پیدا کرده است. این مبلغ بعدا به حدود هفت میلیون دلار کاهش یافت و سرانجام به ۵.۷ میلیون دلار رسید.

یک توضیح احتمالی می‌تواند در گزارش‌هایی باشد که نشان می‌دهد نزدیک به نیمی از پول قبل از رسیدن تیم دستگیرکننده از هواپیما خارج شده است.

طی چند روز گذشته، چندین شهروند زامبیایی دیگر در یک کارخانه موقت فراوری طلای تقلبی دستگیر شده‌اند که ممکن است دستگیری‌های بیشتری در پی داشته باشد. با افزایش علاقه به این پرونده در سراسر جهان، گمانه‌زنی‌ها درباره آن نیز افزایش یافته است.

بیشتر از جهان