تشدید حمله نمایندگان ولی ‌فقیه در خطبه‌های نماز جمعه به مخالفان پوشش اجباری

صدیقی، امام‌جمعه موقت تهران، زنان بدون حجاب را «بی‌حیا» خواند که به تکرار آنچه او قانون‌شکنی نامید اصرار می‌ورزند

حمله به مخالفان حجاب اجباری- عکس ایندیپندنت فارسی

خطبه‌های نماز جمعه روز دهم شهریور بار دیگر فرصتی برای حمله امامان جمعه به دختران و زنان مخالف پوشش اجباری و حمایت از اقدام دولت ابراهیم رئیسی برای مبارزه با «بی‌حجابی» شد.

کاظم صدیقی، امام‌جمعه موقت تهران، در خطبه‌های نماز جمعه پایتخت، مخالفان پوشش اجباری را «غافل» و «شیطان‌پرست» نامید که «هواپرستی» می‌کنند و از پوشش شرافتمند بانوان دینی بیرون آمده‌اند. او تاکید کرد: «باید پدران و مادران و برادران  همت کنند و زنان را از خطر جدی بر حذر بدارند.»

صدیقی همچنین زنان بدون حجاب را «بی‌حیا» خواند که به تکرار آنچه او قانون‌شکنی نامید اصرار می‌ورزند. او این رفتار را نشانه «پررویی» زنان دانست و گفت تکرار تخلف «نشانه خوبی نیست».

رضوی اردکانی، امام‌جمعه موقت شهر شیراز، نیز در خطبه‌های این هفته نماز جمعه به مسئله حجاب اجباری پرداخت و مدعی شد نه‌تنها زنان، که مردان نیز باید «مسئله حجاب را رعایت کنند.»

احمد علم‌الهدی، امام‌جمعه مشهد، مخالفان پوشش اجباری را «عناصر بی‌ارزش» برای جامعه نامید و مدعی شد خواست پوشش اختیاری جنگ فرهنگی کشورهای غربی با جمهوری اسلامی است.

علم‌الهدی همچنین خواست دشمنان حکومت را کشف حجاب اجباری اکثر زنان جامعه دانست و گفت مخالفان نظام گمان می‌کردند اکثر زنان کشور کشف حجاب می‌کنند، اما حتی آنانی که دست به کشف حجاب زدند از دیدگاه همه جامعه عناصری کم‌ارزش‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما حسن فاضلیان، امام‌جمعه همدان، برای پرداختن به موضوع ضرورت اجرای قوانین حجاب اجباری به آمار عجیبی اشاره کرد که منبع آن مشخص نیست.

به ادعای امام‌جمعه همدان: «۱۶۰ هزار شهید از ۲۱۹ هزار شهید به‌صراحت از حجاب گفته‌اند و بر همه ما تکلیف است که نگذاریم خون شهدا پایمال شود و حرفشان زمین بماند.»

این سخنان یادآور اعتراف مسعود ده‌نمکی، کارگردان سینما و‌ عضو سابق گروه فشار انصار حزب‌الله، در سال ۹۸ بود که سال‌ها در نشریات متعلق به نیروهای بسیجی و گروه‌های فشار دیدگاه‌هایش را به نام کشته‌شدگان جنگ ایران و عراق و «وصیت‌نامه شهدا» منتشر می‌کرد.

در کنار حمله و توهین به زنان مدافع پوشش اختیاری، که در هفته‌های اخیر همواره بخشی از خطبه‌های نمازجمعه شهرهای ایران بوده است، در خطبه‌های روز دهم شهریور به نظر می‌آید ائمه جمعه تلاش کردند پس از حمایت رهبر جمهوری اسلامی از دولت ابراهیم رئیسی، برای نشان‌ دادن تبعیت خود از فرد اول حکومت، به تمجید از اقدام‌های دولت بپردازند. بنابراین، ائمه جمعه‌ که هفته‌های گذشته به شرایط اقتصادی کشور منتقد بودند، در سخنان این هفته مدافع اقدام‌های دولت شدند!

صدیقی، امام‌جمعه موقت تهران، در حالی خواستار آن شد که به مردم بابت انتخاب این دولت «آفرین» گفته شود که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰، که به پیروزی ابراهیم رئیسی منجر شد، پایین‌ترین میزان مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری تاریخ جمهوری اسلامی ثبت شد.

صدیقی از فرصت تحسین دولت استفاده کرد و از مردم خواست در بقیه انتخابات نیز «همواره به کسانی رای بدهند که با راضی‌ کردن قلب علی خامنه‌ای در واقع قلب امام‌ زمان را شاد می‌کنند.»

رضوی اردکانی، امام‌جمعه موقت شیراز، منتقدان دولت را «قلم‌های مسمومی» نامید که برای زمین‌ زدن دولت در تهران جلسه می‌گذارند. او در دفاع از عملکرد دولت مدعی شد که «دولت سیزدهم بیش از ۲۰ میلیون شغل ایجاد کرده و دو میلیون مسکن ساخته است»، که هر دو این آمارها با هیچ‌کدام از آمارهای رسمی کشور همخوانی ندارد.

اصرار ائمه جمعه برای سبقت‌ گرفتن از یکدیگر در تمجید عملکرد دولت بیش از هر چیز تملق مقام‌های نظام برابر رهبر جمهوری اسلامی به نظر می‌آید. این موضوعی است که برخی تحلیلگران پیش‌تر با اذعان به آن هشدار داده بودند. در شرایطی که سیاست‌ورزی، جلب رضایت عمومی، و برنامه‌ریزی در کشور قربانی وفاداری به شخص اول حکومت شده است، نیروهایی توان آن را می‌یابند که با تملق‌گویی، فرصت حذف هر صدای منتقدی را- حتی درون ساختار نظام- به دست آوردند و به نام تبعیت مطلق از علی خامنه‌ای و خالص‌سازی حکومت، رقیبان سیاسی را از صحنه بیرون برانند.

اگرچه از ابتدای تاسیس جمهوری اسلامی ایران تملق‌گویی و تبعیت محض از ولی‌ فقیه همواره معمول بوده است، در یک دهه اخیر، این رفتار در میان نزدیکان علی خامنه‌ای افزایش معناداری داشته و دایره خالص‌سازی چنان تنگ شده است که حتی نیروهای دارای سابقه اصول‌گرایی درون حکومت نیز با اتهام فاصله‌ گرفتن از خواست‌های رهبر نظام از صحنه سیاست بیرون رانده شده‌اند.