تمدید توافقنامه صادرات غلات اوکراین و پایان جنگ؛ محور اصلی گفت‌وگو‌های پوتین و اردوغان

اردوغان می‌گوید ترکیه برای پایان دادن به جنگ اوکراین و ایجاد صلح پایدار، دوباره میانجیگری خواهد کرد

رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری‌های ترکیه و روسیه، دوشنبه، ۴ سپتامبر (۱۳ شهریور)، در شهر سوچی در جنوب غربی روسیه دیدار و گفت‌وگوکردند و پس از آن، در یک نشست خبری مشترک حضور یافتند. 

رجب طیب اردوغان در این نشست به خبرنگاران گفت که ترکیه خواهان ایجاد صلح پایدار بین روسیه و واکراین است و برای ثبات و رفاه در منطقه، تمام تلاش خود را به‌کارمی‌گیرد.

رئیس‌جمهوری ترکیه خاطرنشان کرد که آنکارا آماده میانجیگری مجدد برای حل‌وفصل بحران اوکراین است. پیش از این، ترکیه دست‌کم دو بار برای خاتمه دادن به جنگ اوکراین میانجیگری، و نمایندگان اوکراین و روسیه را به مذاکره دعوت کرده است. جنگ اوکراین تا پنج ماه دیگر دو ساله‌ می‌شود و به نظر نمی‌رسد که طرفین درگیر بخواهند به نخستین جنگ اروپایی در قرن بیست‌و‌یکم، در هفته‌های پیش ‌رو پایان دهند. 

رئیس ‌جمهوری ترکیه همچنین درباره ادامه صدور غلات اوکراین از طریق دریای سیاه که به ‌دلیل موافقت مسکو با تمدید قراردادی در این زمینه، از چند هفته پیش متوقف شده است، گفت: «به‌زودی همان روند قبلی، ادامه صادرات غلات اوکراین، با رفع نواقص و ایرادهای قبلی، ادامه می‌یابد.» اردوغان البته اعلام ‌کرد که روسیه طرح‌های پیشنهادی کنونی را برای جایگزینی مجوز قبلی صادرات غلات اوکراین نپذیرفته است، اما آنکارا و سازمان ملل روی طرح‌های جدیدی کار می‌کنند که امکان نتیجه‌گیری مثبت را فراهم‌ خواهد‌ کرد. 

اردوغان قول داد که با میانجیگری آنکارا، هرچه سریع‌تر راهی برای صادرات غلات [اوکراین] پیدا شود. 

رئیس جمهوری ترکیه در این نشست خبری اعلام‌ کرد که روسیه تصمیم گرفته است در بخش ترک‌نشین قبرس شمالی، دفتر نمایندگی تاسیس کند، و تاکید کرد که از تصمیم مسکو استقبال می‌کند. ترکیه از معدود کشورهای جهان است که قبرس شمالی را به مثابه کشوری مستقل شناسایی کرده است و ایجاد دفتر نمایندگی روسیه در قبرس شمالی، به معنای آن است که مسکو هم آن را به ‌رسمیت می‌شناسد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ولادیمیر پوتین هم در نشست خبری دوشنبه، ۴ سپتامبر، اعلام‌ کرد که کشورش برای گفت‌وگو درباره توافق صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه‌ آماده است. او البته افزود که غرب روسیه را در مورد ماهیت بشردوستانه «صادرات غلات اوکراینی‌ها»  فریب داده است. پوتین گفت که دلیل خروج کشورش از این توافقنامه، ‌همین‌ نکته است. صادرات غلات اوکراین از دریای سیاه، پس از مخالفت روسیه با تمدید توافقنامه سال گذشته، از ژوئيه سال جاری متوقف شده‌است.

رهبر روسیه البته تاکید کرد که شرط اصلی برای احیای توافق صادرات غلات اوکراین، موافقت با درخواست‌های روسیه است. مقتدرترین سیاستمدار روسیه در سه دهه اخیر، به خبرنگاران گفت: «در حالیکه روسیه امنیت کشتی‌ها را در مسیر صادرات غلات تامین می‌کرد، طرف مقابل (اوکراین) از این مسیرها برای حمله‌های تروریستی بهره‌ می‌گرفت.» او خاطرنشان کرد که «قرار نبود مسیرهای تعیین‌شده برای حمل غلات، برای مقاصد نظامی استفاده شود، اما اوکراین چنین کرده ‌است.»‌ 

ولادیمیر پوتین در این نشست خبری همچنین تاکید کرد که طرح صدور غلات رایگان به شش کشور آفریقایی، «در هفته‌های آینده» نهایی می‌شود. 

رهبر روسیه درباره پیشنهاد صلح با اوکراین نیز اعلام‌ کرد که مسکو هیچ‌گاه پیشنهاد‌های میانجیگری را برای حل‌وفصل جنگ رد نکرده،  کی‌یف تمام توافقات را به زباله‌دانی تاریخ فرستاده ‌است.

پوتین با کوچک شمردن عملیات ضدحمله ‌اوکراینی‌ها در جنگ، که دست‌کم دو ماه است آغاز شده، گفت که این ضدحمله نتیجه‌ای جز شکست برای اوکراین نداشته ‌است. 

بیشتر از جهان