آغاز محاکمه یک ایرانی به‌اتهام آتش زدن کنیسه یهودیان در آلمان

بر اساس مستنداتی که در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته شخص بازداشت‌شده «بابک. جی» و مرتبط با عوامل جمهوری اسلامی معرفی شده است

پلیس مقابل یک کنیسه یهودیان در غرب آلمان- ۱۴ مه ۲۰۲۱ -AFP / Ina FASSBENDER

یافته‌های روزنامه آلمانی بیلد نشان می‌دهد که محاکمه یک شهروندی دوتابعیتی ایرانی-آلمانی که به تلاش عامدانه برای آتش‌زدن یک مرکز یهودیان در شهر بوخوم آلمان متهم شده است، به‌زودی در دادگاه عالی دوسلدورف شروع می‌شود.

روزنامه آلمان‌زبان بیلد در گزارشی که روز سه‌شنبه پنجم سپتامبر ۱۴ شهریور ۱۴۰۲، منتشر کرد به‌نقل از منابع آگاهش نوشت: «متهم ۳۶ ساله ایرانی-آلمانی این پرونده، به‌دستور و با هماهنگی عواملی وابسته به حکومت ایران اقدام به آتش زدن کنیسه یهودیان کرده است.»

در اطلاعیه رسمی دادستانی آلمان، به اسم کامل یا هویت دقیق این فرد ایرانی‌تبار اشاره‌ای نشده است، با این حال، بر اساس مستنداتی که در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته شخص بازداشت‌شده «بابک. جی» و مرتبط با عوامل جمهوری اسلامی معرفی شده است.

به گزارش روزنامه بیلد، در غروب روز ۱۷ نوامبر سال ۲۰۲۲ یک مرد ۳۵‌ ساله با هدف آتش زدن یک کنیسه به ساختمان این مرکز مذهبی در شهر بوخوم آلمان نزدیک شد، اما در نهایت کوکتل مولوتف او به ساختمان مدرسه‌ای در همسایگی کنیسه اصابت کرد.

یافته‌های مقام‌های دادستانی آلمان همچنین نشان می‌دهد که فرد بازداشت‌شده تلاش کرده بود تا یکی از آشنایان خود را هم ترغیب کند که با استفاده از کوکتل‌مولوتف کنیسه‌ دیگری را در شهر دورتموند، به آتش بکشد، اما این شخص قبول نکرده بود.

خبرگزاری فرانسه پیش‌تر در گزارشی نوشته بود بابک.جی بعد از آنکه موفق نمی‌شود آشنای خود در دورتموند را برای انجام حمله متقاعد کند، برنامه خود را تغییر می‌دهد و در تمام این مدت نیز با واسطه حکومتی خود در ایران تماس داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزنامه واشینگتن‌پست در اسفندماه گذشته به نقل از چند مقام آلمانی، نوشت فرد دیگری نیز به اسم رامین یکتاپرست متهم است که به دستور عوامل وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مسئول طراحی یک حمله مسلحانه به یک کنیسه دیگر در شهر اسن، در غرب آلمان، بوده است.

یک روز بعد، یعنی در ۱۸ نوامبر سال ۲۰۲۲، یک‌ موتورسوار با پوشش و کلاه ایمنی‌ دو گلوله به در ساختمان یک کنیسه در شهر اسن شلیک کرد.

در آن زمان، پنج مقام امنیتی آلمان و دو مقام اطلاعاتی غربی به روزنامه واشینگتن‌پست گفتند رامین یکتاپرست فرد مظنون در سازماندهی این حمله مسلحانه است.

بررسی‌های پلیس و مقام‌های قضایی آلمان بعدا نشان داد که حکومت ایران پشت مجموعه‌ای از این حمله‌های برنامه‌ریزی‌شده به کنیسه‌ها و برخی دیگر از مراکز یهودیان آلمان بوده است.

چند رسانه آلمانی روز پنجشنبه اول دسامبر سال گذشته (دهم آذرماه ۱۴۰۱) به‌استناد تحقیقات قضایی دادستان کل ایالت نوردراین-وستفالن آلمان نوشتند عوامل وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در حمله‌های اخیر به شماری از کنیسه‌ها در شهرهای مختلف آلمان، از جمله در اسن، دورتموند و بوخوم، دست داشته‌اند.

 تحقیقات پلیس آلمان نشان می‌دهد رامین یکتاپرست سال گذشته از آلمان خارج شده و به ایران فرار کرده است.

بیشتر از جهان