گروگان‌گیری شهروندان غربی در عصر طالبان

«طالبان می خواهند با گروگان‌گیری‌ آمریکا و غرب را به شناسایی رژیم یاغی خود وادار کنند»

نیروهای طالبان در کابل-Wakil KOHSAR / AFP

فارین پالیسی روز سه‌شنبه، ۱۴ شهریور در مطلبی تحت عنوان «طالبان به تجارت گروگان‌ها بازگشته‌اند» خبر داد که احتمالا بیش از ۱۰ شهروند غربی شامل شهروندان آمریکا و اروپا در بازداشت طالبان‌اند.  

لین اودانل، ستون‌نویس این نشریه نوشت که طالبان پیشینه گروگان‌ گرفتن شهروندان غربی را برای تامین منافع سیاسی خود دارند.  

به‌تازگی آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا گفت که چند شهروند آمریکایی در زندان طالبان‌اند و سایر بازداشت‌شدگان شهروندان بریتانیا و لهستان‌اند. 

لین اودانل نوشت که تحلیل‌های زیادی درباره بازداشت‌های اخیر طالبان وجود ودارد. او گفت که احتمالا طالبان با گروگان‌گیری‌ها می‌خواهند که آمریکا و غرب را به شناسایی رژیم «یاغی» خود وادار کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او نوشت: «طالبان در شرایطی که محدودیت‌های افراطی به‌ویژه منع آموزش دختران و زنان را به اجرا گذاشته‌اند، می‌خواهند افغانستان عاری از حضور غربی‌ها باشد.» 

برخی از منابع امنیتی به این روزنامه‌نگار استرالیایی گفته‌اند که احتمالا طالبان در حال برنامه‌ریزی به منظور استفاده از خارجی‌ها به‌عنوان اهرم برای مبادله زندانیان باشند. 

او نوشت که برخی‌ها فکر می‌کنند که گروگان‌گیری شهروندان غربی با هدف تحت فشار قراردادن حکومت جو بایدن برای آزادسازی میلیاردها دلار ذخایر مسدود شده بانک مرکزی افغانستان انجام شده است.  

میرویس ناب، معاون پیشین وزیر خارجه افغانستان گفت: «هدف اصلی طالبان از ربودن و بازداشت غیرنظامیان غربی این است که آنان دولت‌های خود را مجبور کنند به جای تکیه بر سازمان‌های غیردولتی، ارتباط مستقیم با رژیم طالبان برقرار کنند. طالبان نگران جاسوسی کارمندان سازمان‌های غیردولتی برای امریکا هستند.» 

این ستون‌نویس فارین پالیسی گفت: «طالبان مدت‌ها است که گروگان‌گیری را روشی مناسب برای جلب توجه مقام‌های امریکایی می‌دانند.» 

به‌تازگی ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان تایید کرد که برخی اتباع خارجی شامل شهروندان امریکایی در زندان‌های این گروه به‌سر می‌برند. 

او شمار دقیق این زندانیان را مشخص نکرد، اما گفت که این افراد با اتهام‌های متعدد از جمله «امنیتی» بازداشت شده‌اند. 

دو سال از عمر حکومت طالبان در افغانستان می‌گذرد و در این مدت هیچ کشور حکومت آنها را به رسمیت نشناخته است. آمریکا و اروپا هم تلاش می‌کنند که سطح تماس با طالبان را در پایین‌ترین سطح نگهدارند تا این تماس‌ها، به‌معنی روابط با طالبان و تبلیغ به رسمیت‌شناختن طالبان نباشد.

طالبان به‌طور مکرر از جامعه جهانی خواسته‌اند که حکومت آنها را به رسمیت بشناسند.  

حکومت طالبان با اتهام‌های جدی نقض حقوق‌بشر و حقوق‌زنان مواجه است. طالبان به درخواست جامعه جهانی مبنی بر پایبندی بر ارزش‌های حقوق ‌بشری و تشکیل حکومت‌ فراگیر پاسخ مثبت نداده‌اند.  

طالبان طی دو دهه جنگ با حکومت افغانستان و متحدان غربی آن شامل آمریکا به گروگان‌گیری کارکنان ملکی و نظامی حکومت و شهروندان غربی اقدام کرده‌اند. طالبان تلاش کردند که در مقابل رهایی گروگان‌ها، پول و یا امتیازهای سیاسی شامل آزادی زندانیانشان را مطالبه کنند.

بیشتر از جهان