درگیری ارتش پاکستان و تحریک طالبان؛ دست‌کم چهار ارتشی کشته شدند

ارتش پاکستان اعلام کرد ۱۲ جنگجوی تحریک طالبان پاکستان در این درگیری کشته شده‌اند

ارتش پاکستان کشته شدن چهار نیروی امنیتی را تایید کرد‌ــ RIZWAN TABASSUM / AFP

تحریک طالبان پاکستان روز چهارشنبه ۱۵ شهریور (۶ سپتامبر) به پاسگاه‌های ارتش پاکستان در سه منطقه در ناحیه چترال در نزدیکی مرز افغانستان حمله کرد. این گروه مدعی شد که دو پاسگاه را تصرف کرده و شش نیروی ارتش را نیز کشته است اما ارتش پاکستان ادعا می‌کند این حملات را مهار کرده و ۱۲ جنگجوی این گروه را کشته است.

رسانه «دی نشنال» به نقل از یک افسر پلیس مستقر در ناحیه درگیری، نوشته است که جنگجویان تحریک طالبان پاکستان صبح چهارشنبه با حمله به مناطق جنجریت کوی، اوستوی و اصول در دره بامبورت منطقه چترال واقع در نزدیکی مرز افغانستان، پاسگاه‌های ارتش را هدف قرار داده‌اند.

زو مایرا، یک پلیس زن مستقر در بامبورت، به نشنال گفت: «حمله در تاریکی اولیه صبح و زمانی رخ داد که نیروهای مرزی و پلیس پاکستان آنجا مستقر بودند. سپس نیروهای کمکی ارتش به منطقه مرزی رسیدند و تبادل آتش صورت گرفت.»

پس از پایان درگیری، ارتش پاکستان در بیانیه‌ای حمله‌کنندگان را «گروه بزرگی از تروریست‌ها» توصیف کرد.

محمد خراسانی، سخنگوی تحریک طالبان پاکستان، مدعی شد افراد این گروه دو پاسگاه را تصرف کرده‌اند. او گفت: «ما ایست‌‌بازرسی‌ها را تصرف کردیم، اسلحه و سایر اقلام را در اختیار گرفتیم و شش سرباز را هم کشتیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما ارتش پاکستان می‌گوید که «نیروهای ارتش رودررو با تروریست‌ها جنگیده‌اند و تلفات سنگینی به آن‌ها وارد کرده‌اند». بنا به ادعای ارتش پاکستان، چهار سرباز نیروهای امنیتی پاکستان در این حمله کشته شده‌اند اما در ضدحمله ارتش، ۱۲ جنگجوی طالبان پاکستانی از پا درآمده‌اند.

ارتش پاکستان اضافه کرد که ساکنان ناحیه چترال هم در مقابله با حمله طالبان پاکستانی، با نیروهای امنیتی این کشور همکاری کرده‌اند.

دره بامبورت یک مقصد توریستی محبوب در ۳۰ کیلومتری چترال است که در مقایسه با سایر مناطق ایالت خیبرپختونخواه در آن آرامش نسبی برقرار بود اما گزارش‌ها نشان می‌دهد از نوامبر سال گذشته که آتش‌بس ارتش پاکستان با طالبان پاکستانی لغو شد، ناامنی‌ها به این ناحیه نیز رسید.

تحریک طالبان پاکستانی از زمان سلطه طالبان بر افغانستان به چالشی جدی برای امنیت پاکستان تبدیل شده‌اند. این گروه در دو سال گذشته با استفاده از فضای باز و امنی که پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان به دست آورده‌اند، حملات متعددی در خاک پاکستان انجام داده‌اند و ده‌ها نیروی امنیتی این کشور را کشته‌اند.

وزیر خارجه دولت موقت پاکستان اخیرا مدعی شد که سلاح‌های آمریکایی رهاشده در افغانستان به دست تحریک طالبان پاکستان رسیده و سبب تقویت توانایی این گروه شده است. دولت پاکستان پیش از این نیز بارها طالبان افغانستان را به حمایت قوی از تحریک طالبان پاکستان متهم کرده بود.

روز چهارشنبه، درست هم‌زمان با حمله تحریک طالبان پاکستان به پاسگاه‌ها امنیتی در منطقه چترال، طالبان افغانستان نیز در گذرگاه تورخم با نیروهای امنیتی و مرزبانان پاکستانی درگیر شدند. به گزارش رسانه‌های افغانستان، در این درگیری دو عضو طالبان و یک مرزبان پاکستانی کشته و شماری از نیروهای دو طرف و نیز غیرنظامیانی که قصد عبور از مرز را داشتند، زخمی شده‌اند.

 دی نشنال نوشته است که سه نیروی امنیتی پاکستان روز چهارشنبه در حوادث مختلف مرزی کشته شده‌اند. گفته می‌شود درگیری در گذرگاه تورخم به دلیل اینکه طالبان افغانستان یک ایست‌بازرسی در نزدیکی مرز ایجاد کرده بودند، آغاز شد.

بیشتر از جهان