۱۰۸ تن از هندوهای افغانستان، پاکستان و بنگلادش شهروندی هند را دریافت کردند

پس از سلطه طالبان بر افغانستان، کمتر از ۱۰۰ شهروند سیک و هندو باور در افغانستان باقی مانده‌اند

وزیر امور خانواده ایالت گجرات هند در حال اعطای مدرک شهروندی هند به هندوهای مهاجر از افغانستان، پاکستان و بنگلادش‌ــ @sanghaviharsh/ X

به گزارش رسانه‌های هند، استانداری احمدآباد هند روز سه‌شنبه ۲۱ شهریور (۱۲ سپتامبر) در مراسمی، به ۱۰۸ تن از پیروان مذهب هندو که از افغانستان، پاکستان و بنگلادش به هند مهاجرت کرده‌اند، مدرک شهروندی این کشور را اعطا کرد.

به گفته هارش سنقوی، وزیر امور خانواده ایالت گجرات هند که در این مراسم حضور داشت و این گواهی شهروندی را اعطا می‌کرد، این افراد که پس از آزارواذیت‌های برآمده از تفاوت مذهبی در کشورهای اسلامی، به هند مهاجرت کرده‌اند، اکنون به عنوان شهروندان هند از کلیه حقوق شهروندی در این کشور بهره‌مند می‌شوند.

وزیر ایالت گجرات در این مراسم خطاب به هندوهای افغانستان، پاکستان و بنگلادش گفت: «لبخند بزنید؛ شما حالا شهروند هندید. حالا همه باید برای تحقق رویای هند جدید با یکدیگر همکاری کنیم.» او در ادامه به آنان اطمینان داد که در گجرات احساس امنیت خواهند کرد و از تمام حقوق شهروندی از جمله حق دسترسی به مزایا و خدمات دولتی برخوردار خواهند بود.

هارش سنقوی افزود که جشن دیوالی (جشن بزرگ مذهبی هندوها) امسال در جوی شاد و با حضور خانواده‌های جدید هندی که تازه شهروندی هند را دریافت کرده‌اند، برگزار خواهد شد.

این در حالی است که جشن دیوالی هندوها و سیک‌های افغانستان در سال گذشته، در فضای به‌شدت اندوهبار و متلاطم برگزار شد. این دسته از شهروندان افغانستان در دو سال گذشته و پس از سلطه طالبان بر افغانستان، به میزان گسترده‌ای از این کشور مهاجرت کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حملات متعدد داعش به اماکن مذهبی سیک‌ها و هندوها و نیز محدودیت‌هایی که طالبان وضع کرده‌اند، سبب شده است عرصه بر شهروندان غیرمسلمان افغانستان به‌شدت تنگ‌ و تحمل‌ناپذیر شود. آخرین مورد حمله به عبادتگاه سیک‌ها در خرداد ۱۴۰۱ امیدواری این اقلیت مذهبی به ادامه زندگی در افغانستان را به پایین‌ترین حد رساند.

به گفته انارکلی هنریار، سناتور پیشین اهل هنود در مجلس افغانستان، تا نیمه سال ۲۰۲۲، از جامعه ۲۲۰ هزار نفری هندوها و سیک‌های افغانستان در سال ۱۹۸۰، فقط ۷۰ تن در این کشور باقی مانده بودند و بقیه به کشورهای دیگر به‌ویژه هندوستان، مهاجرت کردند.

آمار دقیقی وجود ندارد که مشخص کند اکنون چه تعداد هندو و سیک‌ در افغانستان مانده‌اند اما بنا بر گزارش‌های موجود، شمار آنان احتمالا به ۱۰۰ نفر هم نمی‌رسد.

پس از اوت ۲۰۲۱ در اوایل سلطه طالبان بر افغانستان، دولت هند شمار هندوها و سیک‌های باقی‌مانده در افغانستان را ۲۵۰ نفر اعلام کرد که ۱۸۰ تن از آنان با یک پرواز ویژه به هند منتقل شدند. در آن زمان، دولت‌های ایالتی هند از دولت مرکزی این کشور خواستند شرایط شهروندی و ادامه زندگی قانونی این مهاجران در هند را فراهم کند.

وزیر امور خانواده ایالت گجرات در مراسم اعطای شهروندی به این مهاجران گفت که نارندرا مودی، نخست‌وزیر، و آمیت شاه، وزیر کشور هند، ظرف دو سال گذشته برای اعطای شهروندی به مهاجرانی که به دلیل آزار و اذیت‌های مذهبی از افغانستان، پاکستان و بنگلادش فرار کرده‌اند، تلاش‌های فراوانی انجام دادند. او تاکید کرد: «دولت مرکزی و ایالتی همواره به ادغام شهروندان آواره در جریان اصلی جامعه متعهد بوده و دولت نیز به حل‌وفصل مسائل زندگی روزمره آنان مصمم است.»

به گفته سنقوی، تاکنون بیشتر از یک هزار و ۱۴۹ مهاجر هندو در ایالت گجرات سند شهروندی دریافت کرده‌اند.

بیشتر از جهان