دولت پاکستان روز جمعه گذرگاه تورخم را باز می‌کند

رژیم طالبان به دولت پاکستان تعهد داده است که اجازه نمی‌دهد از خاک افغانستان علیه پاکستان استفاده شود

کامیون‌های حامل کالاهای تجاری که پشت گذرگاه تورخم توقف کرده‌اند-ABDUL MAJEEDAFP

گذرگاه تورخم مهم‌ترین مسیر تبادل کالاهای تجاری و تردد مسافران میان افغانستان و پاکستان، پس از ۹ روز مسدود بودن، صبح روز جمعه ۲۴ شهریور، به روی عابران و کامیون‌های حامل کالاهای تجاری باز می‌‌شود. رسانه‌های پاکستان گزارش دادند دولت این کشور پس از آن‌که طالبان متعهد شدند از خاک افغانستان علیه پاکستان تهدیدی صورت نمی‌گیرد، به بازگشایی گذرگاه تورخم اقدام کردند.

گذرگاه تورخم، روز چهارشنبه ۱۵ شهریور، پس از درگیری نظامی میان مرزبانان طالبان و پاکستانی مسدود شد. هم‌زمان با این درگیری، طالبان پاکستانی به چندین پاسگاه در منطقه چترال پاکستان حمله کردند که به کشته شدن دست‌کم چهار نظامی پاکستانی و زخمی شدن شماری دیگر منجر شد. دولت پاکستان در اعتراض به درگیری مرزی و همچنین استفاده طالبان پاکستانی از خاک افغانستان به‌عنوان پناهگاه، گذرگاه تورخم را مسدود کرد.

پس از مسدود شدن گذرگاه تورخم، بازرگانان و ساکنان ننگرهار در تجمع‌های اعتراضی از آسیب اقتصادی به بازار افغانستان شکایت کردند و از دولت پاکستان خواستند گذرگاه را باز کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سفیر طالبان در اسلام‌آباد نیز در ملاقات با مقام‌های پاکستانی، خواستار بازگشایی گذرگاه تورخم شد.

مولوی امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، روز پنج‎شنبه، با عبیدالرحمان نظامی، سفیر پاکستان در کابل، ملاقات کرد و از او خواست مشکل پیش‌آمده در گذرگاه تورخم را به‌منظور کمک به بازرگانانی که در دو طرف مرز بلاتکلیف‌اند، حل کند.

ساعاتی پس از این ملاقات، خبرگزاری باختر به نقل از مولوی عصمت‌الله، فرماندهی پلیس گذرگاه تورخم، خبر داد که قرار است گذرگاه ساعت ۸ صبح روز جمعه باز شود.

هم‌زمان که دولت پاکستان از گشایش گذرگاه تورخم خبر داد، ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت خارجه این کشور، طالبان را به «سوءاستفاده» از قرارداد تجارت ترانزیتی میان افغانستان و پاکستان متهم کرد و از مسئولان رژیم طالبان خواست به این مسئله رسیدگی کنند.

این قرارداد پیش از سلطه طالبان بر افغانستان و در سال ۲۰۲۰ میان دولت اشرف غنی و دولت عمران خان به امضا رسید و دو طرف تسهیلاتی را برای بازرگانان پاکستانی و افغان مهیا کردند. هرچند دولت عمران خان و اشرف غنی این توافقنامه را بارها نقض کردند، اما طالبان پس از سلطه بر افغانستان، اعلام کردند که به توافقات تجاری از‌پیش امضا‌شده پایبند‌ند و در صورتی که محتوای این توافق‌ها به ضرر افغانستان نباشد، آن‌ها را اجرا می‌کنند.

به‌رغم این‌که حکومت پاکستان از حکومت‌های حامی و همسوی طالبان محسوب می‌شود، اما مرزبانان دو کشور در دو سال گذشته، دست‌کم پنج بار در تورخم، نیمروز و سپین بولدک با هم درگیری مسلحانه داشته‌‌اند که به کشته شدن مرزبانان پاکستانی و افغان و همچنین مسدود شدن موقت گذرگاه‌ها منجر شده است.